کد خبر: ۱۶۱۰۱


به گزارش ایسنا مسئول اداره آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه ماهی قرمز ماهی شب عید نیست، گفت: عمر مفید ماهی قرمز درصورت فراهم کردن شرایط مناسب، شش تا هشت سال است.

دکتر "زهره محبان"، در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، با بیان مطلب فوق اظهار کرد: در صورت نگهداری صحیح ماهی قرمز ضمن افزایش عمر این ماهی‌ها از بروز بیماری‌های احتمالی قابل انتقال از آبزیان به انسان پیشگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه خرید ماهی قرمز از مراکز معتبر اولین شرط در سلامت این آبزیان است، عنوان کرد: برای داشتن ماهی سالم باید آن را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی مانند آکواریوم فروشی، میادین میوه و تره‌بار یا اماکن دارای مجوز تهیه کرد.

محبان ادامه داد: از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردان خودداری کرده، زیرا هم از نظر بهداشتی مطلوب نیست و هم به دلیل نگهداری ماهی در شرایط نامطلوب اینگونه ماهیان عمر کوتاهی دارند.

وی با اشاره به اینکه مردم قبل از خرید ماهی قرمز باید از سلامت آن مطمئن شوند، گفت: ماهی سالم معمولا تحرک خوبی دارد، دارای پوستی براق می باشد، نباید فلس‌های بدن برآمده ‌یا کنده شده باشد، باله‌ها نباید دچار خوردگی و پرخون و چروکیده باشند، چشم‌های ماهی سالم براق بوده و نباید گود و فرورفته یا به طور غیر عادی برآمده باشد و لکه‌های رنگی سیاه‌، سفید و قرمز در روی بدن ماهی وجود نداشته باشد.

مسئول اداره آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: برای حمل و نقل ماهیان زینتی در کیسه پلاستیکی باید دو برابر میزان آب، فضای خالی در کیسه وجود داشته باشد.

وی با بیان این نکته که آب مورد استفاده در تنگ و آکواریم باید بهداشتی و فاقد موادسمی مانند کلر باشد، گفت: آب شهری را می‌بایست جهت کلرزدایی، قبل از استفاده در تنگ یا آکواریم، 24 ساعت در ظرف دهان گشاد نگهداری کرد.

این مقام مسئول دامپزشکی استان کرمان، با اشاره به اینکه استفاده از تنگهای دهان گشاد برای نگهداری ماهی قرمز مناسب تر است، گفت: میزان آب مورد نیاز به ازای هر ماهی یک تا 2 لیتر و دمای مناسب 22 تا 26 درجه است.

وی ضمن توصیه به تغذیه ماهیان از غذاهای آماده موجود در فروشگاه‌های عرضه ماهیان زینتی، گفت: میزان غذادهی دو بار در روز بوده و میزان غذا به اندازه‌ای باشد که طی حداکثر دو دقیقه توسط ماهی مصرف شود، چرا که افزایش غذا دهی سبب مسمومیت ماهی می‌شود.

محبان با اشاره به اینکه دستکاری ماهی قرمز به دلیل افزایش استرس، این موجودات را مستعد به بیماری‌ها می‌کند، افزود: این مهمانان کوچک در شرایط خاص و در صورت عدم رعایت شرایط بهداشتی می‌توانند ناقل بیماری‌های مشترک همچون انواع بیماری‌های گوارشی، سل پوستی و ... باشند.

وی افزود: هرچند تا کنون رسماً انتقال هیچ کدام از این بیماری‌ها از ماهیان زینتی به انسان در ایران گزارش نشده است‌، ولی رعایت نکات بهداشتی می‌تواند ضامن سلامت مردم باشد.

مسئول اداره آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان افزود: در راستای پیشگیری از خطرات احتمالی ذکر شده لازم است بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان قرمز دست‌هایتان را به طور کامل با آب و صابون بشوئید.

وی ادامه داد: آموزش بهداشت فردی بویژه به کودکان در خصوص جلوگیری از دست زدن به ماهی و عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با ظروف نگهداری ماهی ضروری است.

محبان با اشاره به نظارتهای اداره کل دامپزشکی استان بر حمل و نقل بین استانی ماهی قرمز افزود: جهت اطمینان از سلامت ماهیان عرضه شده در سطح شهرهای استان پیش بینی می کنیم بیش از 100 مورد نمونه برداری از مراکز عرضه تحت نظارت توسط این اداره کل صورت گیرد.

وی با بیان این نکته که پیش بینی می‌شود بیش از 300 مورد آزمایش بر روی 100 مورد نمونه اخذ شده صورت گیرد، گفت: همچنین تعداد 60 دوره آموزشی ‌برای عرضه کنندگان ماهی قرمز و دانش آموزان در سراسر استان برگزار می‌شود

برچسب ها: ماهی قرمز،
نظر شما
ادامه