حکیم مهر -  بــرای اولین بـــار در جــهان، دانشمندان استرالیایی موفق شدند از فسیل تخم پرندگان منقرض شده DNA استخراج کنند. این کشف موجب پیشرفت‌های چشمگیری در تهیه ژنوم پرندگانی می‌شود که به وسیله انسان‌ها از بین رفته‌اند. البته دانشمندان بر این نکته اذعان دارند که کشف مذکور به معنای احیای گونه‌های منقرض شده مانند پارک ژوراسیک نیست. ماده ژنتیک اولیه از تخم پرنده موآ (moa)‌ به دست آمد. موآ، پرنده‌ای بی‌آزار و غول‌پیکر است که ارتفاع آن به 4 متر می‌رسد و در اواخر قرن 18 منقرض شد. دانشمندان به DNA پرنده فیلی ماداگاسکار نیز دست یافته‌اند. پرنده فیلی در حدود 3 متر بلندی داشت و پیش از سال 1700 به وسیله استعمارگران اروپایی ماداگاسکار منقرض شد. موفقیت‌های دیگر در این زمینه حاکی از استفاده از تخم جغد استرالیایی و گونه‌ای اردک متعلق به نیوزیلند است. قدیمی‌ترین تخم مورد بررسی متعلق به امو (emu)، شترمرغ بومی استرالیا است که به حدود 19 هزار سال پیش باز می‌گردد.
این گروه تحقیقاتی اعلام کرده که از هر نمونه، مقدار DNA بسیار کمی استخراج شده است. این مقدار، کمتر از یک درصد ژنوم پرنده است.
آقای بانس می‌گوید:‌ موضوع مهم این بود که نشان دهیم این کار انجام شدنی است. مطمئناً قدم بعدی یافتن رشته‌های بلند DNA است.
آقای بانس همچنین عنوان کرد که این کشف افق جدیدی به روی دیرین‌شناسان درباره موجودات گذشته خواهد گشود. تاکنون دانشمندان قادر بوده‌اند که از استخوان‌ها DNA استخراج کنند. همچنین آنها از موی سالم نیز DNA استخراج کرده‌اند. تخم پرندگان با توجه به مواد مستحکمی که آن را تشکیل می‌دهد، به نظر می‌رسد که سنگر مقاومی برای محافظت از DNA باشد. تخم پرندگان ترکیبی بیومینرال از کربنات کلسیم بوده و در مقایسه با استخوان، باکتری کمتری در آن نفوذ می‌کند؛ از طرف دیگر این تخم‌ها به فراوانی یافت می‌شوند. دانشمندان امیدوارند با یافتن پوسته‌هایی که در مناطق همواره سرد وجود دارند، به زمان‌های پیش از تخم‌های فسیل شده که بیش از 19 هزار سال عمر دارند، دست یابند اما تخم‌هایی که به طور کامل مانند سنگ، جامد و سخت شده‌اند و بیش از صدها هزار سال قدمت دارند، گزینه مناسبی نیستند. آیا این امکان وجود دارد که یک بار دیگر موا و دودو (پرنده‌ای که به دست فراموشی سپرده شده است) بر روی زمین قدم بردارند؟ دانشمندان قصد دارند ژنوم متعلق به جانوران منقرض شده را بازسازی نمایند تا متوجه شکل فیزیکی آنها شوند، اما این موضوع در حال حاضر یک رؤیای علمی محسوب می‌شود.
دانشمندان ژن بعضی از جانوران منقرض شده را در بدن گونه‌های زنده وارد کرده‌اند، اما با این کار نمی‌توان این جانوران را به زندگی بازگرداند.