کد خبر: ۱۶۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  اشپل همان تخم‌ ماهیان خوراکی است که قبل از تخم‌ریزی ماهی، آن را به صورت بهداشتی از شکم ماهی صید‌شده خارج کرده و در غذا مصرف می‌کنند. حتماً با ماهی‌های سفید تازه‌ای که در حین پاک کردن شکم‌شان، نظرتان به حجم زیادی از تخم‌های آنها جلب شده و شک داشته‌اید که آنها را نگه دارید یا دور بریزید، برخورد کرده‌اید....


سؤالی در این باره از دکتر کیمیاگر متخصص تغذیه : فکر می‌کنید این گروه از مواد غذایی ارزش تغذیه‌ای دارند یا زیان‌‌بارند؟


در کل، اشپل یکی از مخلفات غذایی است که ارزش غذایی بالایی دارد و معمولا آن را با چلوکباب، زیتون‌پرورده، باقالی و مغز گردو میل می‌کنند و حتی بعضی‌ها با آن، کوکویی خوش‌طعم تهیه می‌کنند. در واقع، باید بگویم که این ماده غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و یک قاشق غذاخوری از آن معادل یک سهم روغن و 2 قاشق‌ غذاخوری آن معادل یک سهم گوشت محاسبه می‌شود. پس نباید در مصرف‌اش زیاده‌روی کرد چون کالری فراوانی را در یک وعده به مصرف‌کننده می‌رساند.


خوشبختانه اشپل ماهی‌ آلوده به فلزات سنگینی مثل جیوه نیست و به راحتی می‌توان آن را میل کرد زیرا فلزات سنگین معمولا در لایه‌های سطحی و پوست ماهی‌ها جای می‌گیرند. من توصیه می‌کنم اشپل ماهی را با روغن خودش تفت بدهید؛ به شکلی که قابل خوردن باشد یا با کمی آب‌لیموی تازه آب‌پز کنید و به این ترتیب، از روغن‌های خوراکی دیگر کمتر برای سرخ‌کردن‌اش بهره ببرید زیرا به اندازه کافی انرژی دارد. در ضمن، مصرف این ماده غذایی به تمام افراد، جز آنهایی که نسبت به ماهی و فرآورده‌هایش حساسیت دارند، توصیه می‌شود؛ البته باز هم تکرار می‌کنم که باید در خوردن آن حد اعتدال را رعایت کرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
pari
|
-
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۸
0
0
عالي بود
نظر شما
ادامه