کد خبر: ۱۶۱۹

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی همدان ، سمنان ، آذربایجان شرقی و اصفهان

 

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان همدان:
امسال بالغ بر 76 تن مواد غذایی خام دامی معدوم شده است

 

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 76 تن مواد غذایی خام با منشأ دامی از 675 واحد عرضه شهرستان همدان ضبط و معدوم شده است.

آرش سامی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان همدان بازرسی مواد خام و فرآورده‌های غذایی را یکی از وظایف اصلی دامپزشکی دانست و اظهار داشت: در شهرستان همدان از ابتدای سال جاری تاکنون 12 هزار و 600 بازدید از اماکن عرضه مواد خام گوشتی صورت پذیرفته است.
وی گفت: تاکنون بالغ بر 76 تن مواد غذایی خام با منشأ دامی از 675 واحد عرضه شهرستان همدان ضبط و معدوم شده است.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان همدان با اشاره به برخی از مشکلات این شبکه در زنجیره توزیع و مصرف افزود: عدم اطلاعات و آموزش کافی در اکثر شاغلان در بحث بهداشتی مواد غذایی، عدم بازدهی و ناکافی بودن مراکز بسته‌بندی و همچنین عدم حضور افراد پاسخگو و مسئول کنترل کیفیت در مراکز عرضه و مصرف از جمله این مشکلات است.
وی اضافه کرد: کشتار قاچاق، مصرف چربی‌های غیر خوراکی، جمع‌آوری اسکلت مرغ غیرمجاز و تهیه خمیر مرغ از دیگر مشکلات پیش رو است.
سامی ابراز داشت: البته با پیگیری‌های شبکه دامپزشکی نحوه نامطلوب نگهداری فرآورده‌های خام دامی در شهرستان همدان به صورت چشمگیری کاهش داشته است.
وی تصریح کرد: شناسایی نقاط بحرانی خودروهای حمل تا مرکز عرضه و تقاضا، کنترل ناوگان حمل و نقل از طریق سیستم یکپارچه قرنطینه، افزایش موارد بازرسی و اصلاح مهر کشتارگاه و نصب پلمپ و برگزاری جلسات متععد با صنوف به منظور آموزش حضوری آن‌ها از جمله اقدامات صورت گرفته طی سال جاری بوده است.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان همدان در پایان خاطرنشان کرد: به کارگیری فارغ‌التحصیلان به عنوان مسئول کنترل کیفیت، فعال کردن واحدهای بسته‌بندی و ترویج استفاده از مواد غذایی دام بسته‌بندی با هدف حذف تقاضا برای کشتار قاچاق از دیگر اقدامات انجام شده در طول سال جاری به شمار می‌رود.

--------------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان:
تب‌برفکی عامل 50 درصد تلفات دام‌های جوان است

 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: تب برفکی بیماری خطرناکی است که 50 درصد تلفات دام‌های جوان را به دنبال دارد.

رضا عامری در جلسه‌ای که به منظور بررسی‌ بیماری تب برفکی در اداره‌کل دامپزشکی استان سمنان برگزار شد، اظهار داشت: بیماری تب برفکی 25 درصد کاهش تولید شیر، 25 درصد کاهش تولید گوشت و 25 درصد کاهش تولید پشم دام‌ها را به دنبال دارد.
وی اضافه کرد: دامداران باید از تماس دام‌های آلوده با دام‌های حساس حتما جلوگیری کنند تا دام‌های سالم دچار این بیماری نشوند. مدیرکل دامپزشکی استان سمنان افزود: با توجه به بروز مواردی از بیماری تب برفکی به منظور پیشگیری از گسترش این بیماری رعایت برخی نکات الزامی است.
عامری ادامه داد: هرگونه جابه‌جایی و نقل و انتقال دام در سطح شهرستان، استان و کشور باید با گرفتن مجوز بهداشتی دام صورت پذیرد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تصریح کرد: پس از ورود دام جدید ضمن ارائه مجوز بهداشتی دام به شبکه‌های دامپزشکی، دام‌ها باید توسط دامپزشک معاینه شوند.
وی تاکید کرد: از استان‌های دارای سابقه بیماری نباید دام به استان سمنان وارد شود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان افزود: دامداران باید از ورود افراد متفرقه به دامداری خودداری کنند.
عامری ادامه داد: تمام وسایل نقلیه ورودی به دامداری شامل حمل شیر، علوفه، کود ... قبل از ورود و بعد از خروج از دامداری باید با فرمالین یک تا دو درصد ضدعفونی شوند.
وی افزود: همچنین برای ورود گروه‌های مراجعه‌کننده به دامداری شامل گروه‌های واکسیناسیون، مامور تلقیح مصنوعی و عاملان جمع‌آوری شیر از چکمه و لباس دامداری استفاده شود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تاکید کرد: از نگهداری همزمان گوسفند و گاو در یک واحد دامداری جدا خودداری شود.
عامری از دامداران خواست تا در صورت برخورد به هر یک از علائم بیماری شامل تب،‌ کاهش اشتها، زخم‌های مخاط، لنگش، سقط جنین و مرده‌زائی مراتب را سریعا به شبکه‌های دامپزشکی اطلاع دهند.
وی خاطرنشان کرد: در صورت ضرورت ورود دام جدید به دامداری تا جایی که امکان دارد دام‌ها در یک نوبت وارد گله شوند.

---------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی:
جنگ آینده جنگ پروتئین و منابع غذایی است

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: جنگ آینده جنگ پروتئین و منابع غذایی خواهد بود و هر کشوری که در این زمینه از منابع تهی باشد شکست می‌خورد.

بهراد زندیه به تشریح اهمیت رشته دامپزشکی در ارتقای جایگاه علمی و سیاسی کشور پرداخت.
وی با اشاره به تلاش‌ها و مجاهدات علمی دانشمندان ایرانی اظهار داشت: دشمنان می‌دانند که ایران اسلامی در عین حفظ استقلال و تمامیت خود با رشد و پیشرفت در حال حرکت هستند و بنا براین دشمنی‌های خود را با ایران اسلامی گسترش می‌دهند.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به رسالت دانشجویان متعهد گفت: در حال حاضر باید دانشجویان با بصیرت مسلط به شرایط روز باشند و با یک مقایسه اجمالی در شرایط فعلی و گذشته کشور می‌توان به اهداف دشمنان در ناکام گذاشتن تلاش‌های علمی فرزندان این مرز و بوم رسید.
وی با بیان اینکه خبرهای نشاط‌ آوری از رشد و پیشرفت علمی در کشور به گوش می‌رسد، تاکید کرد: بخش عمده‌ای از این پیشرفت‌ها بر عهده دانشگاه است و بنابراین برای رشد سریع‌تر پیوند و همکاری گسترده‌تری میان دانشگاه‌ها و بخش‌های اجرایی کشور به وجود آید.
زندیه با اشاره به نحوه تعامل میان دانشگاه و بخش‌های اجرایی در کشور تصریح کرد: باید در این راستا چهره به چهره و همراه حرکت کنیم و ارتباط علمی و فنی گسترده‌ای داشته باشیم.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت رشته دامپزشکی در عرصه جهانی گفت: دامپزشکی یک رشته استراتژیک در کل جهان به شمار می‌آید و در داخل کشور نیز باید اهمت بیشتری به آن داده شود.
وی افزود: جنگ آینده جنگ پروتئین و منابع غذایی خواهد بود و هر کشوری که در این زمینه از منابع تهی باشد شکست خواهد خورد چنانچه کشورهای قدرتمند جهان با استفاده از اهرم مواد غذایی کشورهای فقیر را تحت فشار قرار می‌دهند.
زندیه تاکید کرد: صنعت دامپزشکی به لحاظ اهمیت از صنعت نفت نیز مهم‌تر است، چرا که صنعت نفت دارای منابع رو به زوال است، اما منابع دامپزشکی دارای زمینه گسترش و پیشرفت بسیار زیاد است و دخالت مستقیم در تولید ثروت دارد.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی تصریح کرد: با وجود اینکه دامپزشکی و صنایع مرتبط بآ ان در زمینه تولید منابع گوشتی و پروتئینی ثروت اول کشور محسوب می‌شود، اما با این حال در مقام اجرا و عمل یکی از مظلوم‌ترین رشته‌ها به حساب می‌آید.

--------------------------------------------

 

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان:
طرح ضربتی بازرسی و نظارت بر فرآورده‌های خام دامی آغاز شد

 

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان گفت: طرح ضربتی بازرسی و نظارت بر فرآورده‌های خام دامی به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز برای چهارمین سال پیاپی آغاز شد.

عبدالرضا مرادی  با بیان این که با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و افزایش حجم مبادلات و خرید و فروش فرآورده‌های خام دامی مانند مرغ، ماهی و گوشت قرمز طرح ضربتی نظارت و بازرسی فرآورده‌های خام دامی به اجرا درمی‌آید، اظهار کرد: طبق سال‌های گذشته و برای چهارمین سال پیاپی این طرح از تاریخ 22 اسفند ماه لغایت 13 فروردین ماه با حضور 6 اکیپ بازرسی در دو شیفت صبح و عصر به اجرا در خواهد آمد.

وی گفت: در طرح ضربتی عید نوروز سال گذشته از یکهزار و 100 واحد صنفی بازدید شد که 139 واحد صنفی متخلف شناسایی شدند که از این واحدها حدود 25 تن فرآورده خام دامی ضبط و معدوم شد.

وی تصریح کرد: در طرح ضربتی عید نوروز که به مدت سه هفته کاری اجرا خواهد شد 2 هزار و 500 واحد صنفی عرضه فراورده‌های خام دامی شامل مرغ، ماهی، گوشت قرمز، تخم مرغ و عسل نظارت خواهد شد.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان با تاکید بر این که انتظار داریم مرکز کشتارگاهی و بسته بندی نهایت دقت را در تولید محصولات بهداشتی و همکاری لازم با مسوولان بهداشتی مستقر در واحدها داشته باشند، خاطر نشان کرد: مراکز عرضه سطح شهر نیز نهایت دقت را در رعایت مسائل بهداشتی را مبذول دارند.

وی افزود: مراکز تولید و عرضه‌ای که تخلف بهداشتی داشته باشند با شدت تمام با آنها برخورد خواهد شد و با توجه به هماهنگی‌هایی که با مقامات قضایی انجام شده نسبت به برخورد شدید با متخلفان اقدام خواهد شد.

وی اظهار کرد: شهروندان هنگام خرید گوشت قرمز اطمینان حاصل کنند مهر دامپزشکی بر روی لاشه‌ها وجود دارد و گوشت مرغ نیز باید داخل بسته بندی باشد و روی بسته‌ها تاریخ تولید، انقضا و نام شرکت تولیدی درج شده باشد و از دوره گردان فروش ماهی در سطح شهر ماهی خریداری نکنند.

مرادی در خصوص اطلاع رسانی شهروندان در رابطه با خرید فراورده های خام دامی سالم گفت: در راستای اطلاع رسانی شهروندان اقدام به توزیع بروشورهای آموزشی در سطح شهر کردیم و همچنین در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی مقرر شد تمام دستگاه ها در حیطه وظایف خود اطلاع رسانی را انجام دهند.

 

نظر شما
ادامه