کد خبر: ۱۶۲
پنجمین کنگره سراسری ویروس شناسی و اولین کنگره واکسن ایران دوازدهم اردیبهشت ماه در محل مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کار خود را آغاز نمود...

بخش تحقیقات ویروس شناسی و بیماری‌های ویروسی دامی کشور، امروز هم‌زمان با برگزاری پنجمین کنگره ویروس شناسی و نخستین کنگره واکسن ایران در موسسه سرم سازی واقع در کرج افتتاح شد.

 حبیب الله پایکاری، معاون تحقیقات موسسه سرم سازی رازی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ازجمله ویژگی‌های این بخش آزمایشگاه، می‌توان به مجهز و پیشرفته بودن آن اشاره کرد زیرا که با نصب هواسازها نیز می توان بر روی ویروس‌های خطرناک تحقیق کرد.

وی افزود: محققان در این آزمایشگاه برای نخستین بار در کشور ایران با سطح سه، بر روی ویروس‌های خطرناک تحقیقاتی را انجام می‌دهند.

معاون تحقیقات موسسه سرم سازی رازی خاطرنشان کرد: سال گذشته در موسسه رازی تنها برروی DNA آزمایش می‌شد اما با آغاز به کار این بخش بر روی ویروس های زنده نیز کار می شود.

پایکاری بیان کرد: امروز بخش تحقیق و تولید واکسن‌های ویروسی پزشکی ازجمله سرخچه، سرخک و فلج اطفال این موسسه، به نام دکتر شفیعی نام گذاری شد.

وی عنوان کرد: سالانه 150 میلیون از واکسن‌های دارویی دامی و سه میلیارد از واکسن‌های ویروسی در موسسه سرم سازی رازی تولید می‌شود.

گفتنی است در این کنگره از مقام علمی و خدمات استاد گرانمایه دکتر عباس شفیعی تقدیر بعمل می آید و در حاشیه این کنگره یک کارگاه آموزشی بین المللی از 14 اردیبهشت ماه به مدت سه روز با عنوان BIOSAFETY & BIOSECURITY برگزار خواهد شد.

--------------------

زندگینامه دکتر عباس شفیعی :

 

دکتر عباس شفیعی در سال 1314 در شهر اصفهان چشم به جهان گشودند. در سال 1338 موفق به اخذ دکترای عمومی دامپزشکی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شدند. در سال 1340 خدمت خود در موسسه رازی را آغاز نمودند. ایشان در سالهای 1965 تا 1985 موفق به گذراندن دوره و اخذ گواهینامه های مختلفی شدند که اهم آنها عبارتند از: دوره ویروس شناسی در موسسه بهداشت دام خاور نزدیک ،دوره ایمنولوژی و واکسینولوژی در دانشگاه لوزان سویس ، دوره تولید واکسن زنده فلج اطفال در شوروی، دوره کنترل کیفی واکسن زنده فلج اطفال در ژاپن، دوره تولید وکنترل کیفی واکسن MMR در یوگسلاوی، دوره کنترل کیفی واکسن MMR در سوئد، دوره کنترل نهایی واکسن فلج اطفال در انگلستان، دوره جداسازی وتشخیص انترو ویروسها در انگلستان، دوره کنترل کیفی واکسنهای مصرفی در برنامه EPI در کنیا. 

سوابق علمی و دانشگاهی:استاد دکتر شفیعی در سالهای مختلف جهت تدریس دروسی همچون ویروس شناسی عمومی دانشگاه ارومیه و دانشگاه آزاد کرج، واکسنهای ویروسی مقطع phD مواد بیولوژیک انستیتو پاستور ایران، ویروس شناسی عملی دانشگاه علوم پزشکی دعوت شده و دانش خود را به دانشجویان منتقل نموده اند.از ایشان متجاوز از 50 مقاله علمی در مجلات بین المللی و ملی به زبانهای فرانسه،انگلیسی و فارسی به چاپ رسیده است و در سمینارهای علمی داخل و خارج بیش از 20 سخنرانی ایراد نموده اند. ایشان همچنین عضو برد ویروس شناسی وزارت بهداشت و نیز عضو برد ویروس شناسی دانشگاه تربیت مدرس می باشند. 

جوایز و تقدیرنامه ها: استاد دکتر شفیعی بدلیل خدمات برجسته علمی موفق به کسب جوایز و تقدیر نامه های فراوان شده اند که از جمله آنها میتوان به جایزه نهمین جشنواره خوارزمی، معرفی بعنوان چهره ماندگار، تقدیر نامه از وزیر بهداشت، رییس موسسه رازی، وزیر جهاد سازندگی، معاون وزیر جهاد سازندگی، رییس سازمان نظام پزشکی و رییس سازمان نظام دامپزشکی اشاره کرد. 

 مسئولیت ها:

- رئیس بخش تحقیق و تولید واکسنهای ویروسی مصرف پزشکی موسسه رازی از سال 1355 به مدت سی سال.

- عضو کمیته کشوری ایمن سازی وزارت بهداشت.

- معاون انجمن ویروس شناسی (80-1379 ).

- عضو هیات تحریریه آرشیو رازی.

- عضو کمیته تخصصی ویروس شناسی وزارت بهداشت.

- عضو کمیته تخصصی ویروس شناسی دانشگاه تربیت مدرس.

- عضو کمیته تخصصی ویروس شناسی موسسه رازی.

- عضو کمیته پژوهشی موسسه رازی.- عضو کمیته تخصصی دامپزشکی.

- عضو کمیته آموزش موسسه رازی.

نظر شما
ادامه