کد خبر: ۱۶۲۱۸

حسن رکنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: این محموله بلافاصله پس از طی مراحل فنی قرنطینه ای امکان تولید خمیرمایه ژنتیکی آن فراهم می شود تا بتوانیم بخشی از نیازهای کشور در بخش شیر، گوشت قرمز و کره را تامین کنیم.

وی اظهار داشت: در سال 92 اقداماتی در بخش اصلاح ن‍ژاد دام های سنگین انجام شده که در دولت یازدهم آنها را تکمیل کرده ایم که یکی از برنامه ها استفاده از دام های ممتاز اصلاح ن‍ژاد شده بود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با پدیده ژنومیک، ارزیابی دام های ممتاز اصلاح نژاد شده راحت تر شده و ایران نیز یکی از معدود کشورهایی است که در این بحث ورود کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سالجاری تعدادی دام توسط یکی از شرکت های وابسته به وزارت جهادکشاورزی وارد شد که قابلیت تهیه اسپرم آن با قیمت مناسب انجام گردید و در اختیار دامداران قرار گرفت، این در حالی است که این اقدام توسط متخصصان اصلاح ن‍ژاد کشور در حال پشتیبانی است.

رکنی تاکید کرد: این اقدام باعث می شود، علاوه بر افزایش میانگین تولید شیر در گله ها، تولید گوشت قرمز را نیز به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهیم.

وی ادامه داد: بنابراین در برخی مناطق کشور که دام های اصیل هلشتاین کارایی مثبتی نداشتند، شرایطی را فراهم کردیم تا از دام های دو منظوره بهره مند شویم، بنابراین مطالعات اولیه توسط همکاران ما در مرکز اصلاح ن‍ژاد دام و کارگروه های مربوطه انجام و مقدمات کار فراهم شد.

رکنی از واردات گاوهای دو منظوره با نژاد سمینتال نیز خبر داد و گفت: خوشبختانه در این بخش نیز از شرکت وابسته به وزارت جهادکشاورزی خواستار شدیم تا این دام وارداتی نیز ژنومیک شده، وارد شود یعنی ویژگی های اصلاح نژادی ممتازی را داشته باشد تا از همان ابتدا بتوانیم ژن های ممتاز را به گله ها تزریق کنیم.

وی افزود: به طور قطع نتیجه این دستاورد منجر به افزایش تولید شیر نسبت به دام های بومی یا نسبت به آمیخته های قبلی می شود که درنهایت افزایش کیفیت شیر را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه میزان چربی دام های دو منظور حدود 30 درصد بیشتر از دام های بومی است، اظهار داشت: بکارگیری از دام های دو منظوره یک فرصت طلایی برای کشور است چرا که ما یکی از کشورهای واردکننده کره به ایران هستیم که می توانیم با این اقدام کره مورد نیاز را از این طریق تامین کنیم.

معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: از سوی دیگر بهره گیری از دام های دو منظوره در افزایش تولید گوشت قرمز قابلیت خوبی دارد به طوری که گوساله های نر از این ن‍ژاد بیش از 30 درصد افزایش وزن بیشتری نسبت به دام های خالص شیری دارند. همچنین دام هایی که پس از طی کردن دوره تولیدشان حذف و روانه کشتارگاه می شوند میزان تولید گوشت بیشتری خواهند داشت.

وی اضافه کرد: درصد راندمان لاشه دام های دو منظوره نیز نسبت به گاوهای شیری قبلی خیلی بیشتر است، بنابراین انتظار داریم استحصال گوشت از دام های دو منظوره بیش از 60 درصد باشد که این رقم به تحقق برنامه های ما برای تامین گوشت قرمز کشور کمک خواهد کرد.

 

نظر شما
ادامه