کد خبر: ۱۶۲۴۲

هفته گذشته و در پی تحقیق و تفحص نیروهای اداره محیط زیست شهرستان ازنا در خصوص گزارش‌های موثق واصله از طریق دوست‌داران حیات وحش، مبنی بر وجود تصاویر شکار یک قلاده "گربه وحشی" در گوشی همراه یکی از ساکنان روستای قاضی‌آباد شهرستان ازنا‌، مامورین اجرایی این شهرستان با حکم قضایی دادیار شعبه دوم دادسرای ازنا به منزل فرد متخلف رفت.

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مأموران در بازرسی منزل این شخص فقط با اسلحه شکاری مواجه و اثری از گربه وحشی نیافتند، اما پس از دستگیری این شخص و انتقال وی به دادسرا‌، سرانجام لب به اعتراف گشود.


وی اعتراف کرد که تصاویر موجود در گوشی همراهش مربوط به سال 1388 است و چون این گربه وحشی اقدام به کشتن مرغ و خروس این وی نموده است، به علت عدم آگاهی و به خیال این که این گربه یک گربه اهلی است، اقدام به کشتن آن کرده است!



با این وجود، فرد متخلف نسبت به واریز 3 میلیون تومان ضرر و زیان وارده در حق محیط زیست محکوم شد و با قید کفالت آزاد شد.

کارشناس حقوقی اداره کل محیط زیست لرستان در این خصوص گفت: با استناد به ماده 680 قانون مجازات اسلامی هر کس برخلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات وجانوران وحشی حفاظت شده نماید، به حبس از 3 ماه تا 3 سال و یا جزای نقدی از 1.5 میلیون ریال تا 18 میلیون ریال محکوم خواهد شد.

"کامران سپهوند" از مسئولین قضایی و قانون‌گذاران‌ درخواست کرد با در نظر گرفتن تمهیدات لازم، این سرمایه‌های ملی را از گزندهای این‌چنینی محافظت نمایند.

وی افزود: با این مجازات‌های ناچیز و غیر‌بازدارنده، گونه‌های نادر حیوانات قربانی شده و در خطر انقراض نسل قرار گرفته‌اند، چرا که عدم توازن بین جرم و مجازات مشهود است.

نظر شما
ادامه