کد خبر: ۱۶۲۵۰
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
دکتر محمد لطفی زاده طی یادداشتی اختصاصی برای سایت وت پارس وضعیت دامپزشکی کشور را در سال 1392 تشریح کرده اند که در ادامه مطلب مطالعه فرمائید ...
mlletwr_0_83469

دامپزشکی در سال 92 / خطری که از بیخ گوش دامپزشکی گذشت!

 

سلام به همه بینندگان محترم و ارجمند

در ابتدا ضمن تسلیت ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها آرزو می‌کنم سالی سرشار از موفقیت و خوشبختی و توام با فراوانی مادی و معنوی در رزق و روزی نصیب همه شما و همه ملت ایران در دوازده ماه سال 1393 باشد. از سوی دوستان خوبم در سایت ارزشمند وت پارس تکلیف شده است چند جمله درباره وقایع سال 92 در حوزه دامپزشکی تقدیم کنم.

شاید بتوانم برجسته‌ترین رخداد سال 92 را به انتخابات ریاست جمهوری پیوند بزنم. انتخاباتی که در پی پیروزی حجت‌الاسلام حسن روحانی بر رقیبان، مانند دولت‌های گذشته فرصتی را رقم زد تا تعدادی از مدیران دولت قبل جای خود را به نیروهای دیگری دهند. به سیاست تعویض مدیران و نمادهای داس و کلید کاری ندارم اما در حوزه دامپزشکی دو سازمان و یک مؤسسه بیشتر در معرض تعویض مدیران بودند. دکتر کهرام نامی که با مجلس ششم و وقایع پرالتهاب و البته تلخ آن دوران گره خورده بود به جای یار نزدیک دکتر دستور یعنی دکتر فامیل قدکچی بر مسند ریاست مؤسسه رازی نشست. هر چند در سالیان گذشته از مؤسسه رازی قدری دور شده بود اما به نظر می‌رسد حالا فصل بکارگیری نیروهای نزدیک به تفکر دکتر کهرام در مؤسسه رازی فرارسیده و باید نیروهای مستقر از دولت قبل را قدری حاشیه‌نشین‌تر تصور نمود. در حوزه سازمان دامپزشکی عده‌ای در ابتدای دولت جدید بر ضرورت ابقای دکتر دستور تأکید می‌کردند و تعدادی سرسختانه مشتاق تعویض وی بودند. متانت محافظه‌کارانه دکتر دستور در برخورد با برخی رسانه‌ها و مسائل مختلف این تصور را پدید آورده بود که باید فردی جسور و جوان تر که به سن بازنشستگی نزدیک نباشد و انگیزه بالایی هم داشته باشد سکان هدایت سازمان دامپزشکی را به دست بگیرد. وزیر جهاد کشاورزی در این بین در معرض فهرست‌های گوناگون قرار داشت و افراد مختلفی به او معرفی می‌شدند.

به جرأت می‌توانم بگویم خطری مهم از بیخ گوش دامپزشکی در این سال گذشت. عده‌ای در پی آن بودند تا فردی را به ریاست سازمان دامپزشکی برسانند که هیچ تجربه اجرایی و مدیریتی در این سازمان نداشت و حتی حوزه کاری وی نیز سالها دور از حرفه دامپزشکی بود. این خطر از آن جهت مهم بود که اگر این اتفاق رخ می‌داد چه بسا همین رویه به مدیران کل دامپزشکی استانها هم تسری می‌یافت و آنگاه حوادثی کشور را در حوزه دامپزشکی و بهداشت عمومی در می‌نوردید که حاصل تصمیمات غیرکاشناسی و حتی سیاسی مدیران بود. به هر حال این خطر از بیخ گوش دامپزشکی گذشت و فردی به ریاست سازمان دامپزشکی برگزیده شد که چند ویژگی مهم داشت. نخست آنکه باتجربه بود. دوم اینکه با بخش‌های مختلف سازمان دامپزشکی آشنا بود. سوم آنکه معاونت سازمان دامپزشکی را تجربه کرده بود. چهارم آنکه متخصص بود. پنجم اینکه متین و باوقار بود که البته امید است این یکی باعث رودربایستی و مانع از صراحت و قاطعیت در اتخاذ تصمیمات در مواقع بحران یا بالقوه بحران نشود.

هر چند ممکن است نیروهای دیگری هم صلاحیت ریاست سازمان دامپزشکی را داشته باشند که داشته‌اند اما باز هم باید به وضع موجود امیدوار بود و امید داشت که تدبیر به حقیقت ملازم امید در تصمیمات مدیران شود.

متاسفانه سازمان نظام دامپزشکی در سال 92 مانند سال قبل از آن وضعیت ایستایی نداشته است. از یک سو مدتها است جلسات شورای مرکزی این سازمان تشکیل نمی‌شود و از سوی دیگر وضعیت ریاست آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از زمان شروع دوره چهارم شورای مرکزی که دکتر آقامیری کماکان مدیریت این سازمان را بعهده داشت و جلسات شورای مرکزی برابر قانون تشکیل نمی‌شد تاکنون که دکتر علوی ریاست این سازمان را روی کاغذ بعهده دارد اما به دلیل شکایت دکتر آقامیری و سه دامپزشک دیگر به حکم دیوان عدالت اداری حکم ریاست خود را معلق می‌بیند و هنوز هم این جلسات به درستی تشکیل نمی‌شود روز به روز بیشتر بر پیچیدگی این ماجرا افزوده شده است. بدیهی است شورای مرکزی به عنوان بالاترین رکن سازمان نظام دامپزشکی وقتی تشکیل جلسه نمی‌دهد عملاً بودجه سالانه هم از سوی رئیس به آن برای تصویب تقدیم نمی‌گردد و بخوانید حدیث مفصل از این مجمل! امید که در سال 93 وضعیت سازمان نظام دامپزشکی از این بن بست خارج و بر حیثیت صنفی دامپزشکان افزوده گردد.

در مورد جامعه دامپزشکان ایران و دانشکده‌های دامپزشکی به رغم برخی پیشرفت‌ها در زمینه انتشار مقالات بیشتر از حیث کمی و کمتر از حیث کیفی وضعیت سال 92 در مجموع مانند سال 91 بوده است. این وضعیت چه بسا نوعی سرخوردگی در جامعه مخاطبین این دو نهاد هم ایجاد کرده باشد که فعالیت بسیار و تدبیر عمیقی برای برون رفت از آن باید اندیشیده شود.

در حوزه فضای مجازی هم سایت حکیم مهر به دو همکار دامپزشک اینجانب سپرده شد و پس از شش سال خدمتگزاری اینجانب از این مسئولیت معاف شدم. اکنون این سایت کماکان به کار خود برابر ایده و مشی این دوستان محترم و عزیز ادامه می‌دهد.

شاید جا داشت حوزه های دیگری در این نوشته کوتاه مورد مداقه قرار گیرند و حتی در هر یک از موضوعات فوق هم به صورت جزئی بررسی بیشتری انجام شود اما به سبب تنگی وقت و نیز به منظور پرهیز از اطاله کلام به همین میزان بسنده می‌کنم. حال چه خوب است نظر شما هم ذیل این نوشته مطرح و به تعمیق بحث کمک نماید.

با تشکر

دکتر محمد لطفی زاده

مدرس دانشگاه - مدیرمسئول سابق حکیم مهر

 

 

* حکیم مهر - ضمن تشکر از جناب آقای دکتر لطفی زاده به جهت یادداشت کامل و جامعی که در خصوص وضعیت دامپزشکی کشور در سال 92 نگاشته اند، در مورد شکایت اعضای شورای مرکزی نظام دامپزشکی از دکتر علوی لازم به توضیح است که بنا به اخبار واصله، تعداد شاکیان پرونده مورد اشاره هفت نفر از اعضای شورای مرکزی بوده اند (نه سه نفر) و قاضی پرونده به جهت کوتاه شدن متن حکم، تنها نام سه نفر اول را در متن آورده است.

مجدداَ از دکتر لطفی زاده به جهت لطفی که همواره به حکیم مهر داشته و همچنین راهنمایی هایشان صمیمانه تشکر و قدردانی می نماییم و برایشان آرزوی موفقیت داریم.

 

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد لطفی زاده
|
-
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
0
0
بسمه تعالی. مدیر مسئول محترم حکیم مهر. با سلام و احترام. ضمن تشکر از ابراز لطف حضرتعالی که حاکی از منش والای جنابعالی است به استحضار می رسانم در متن حکمی که اشاره فرموده اید نام چهار نفر ذکر شده است. (دکتر آقامیری - دکتر عربشاهی - دکتر تابع بردبار و دکتر سلامتی) و نام دیگری ذکر نشده و بعید است قاضی نام را برای اختصار تلخیص نماید. با این حال اگر اینطور بوده از اطلاع رسانی مناسب حضرتعالی تشکر میکنم.
دامپزشک
|
-
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
0
0
مطلب ارائه شده فاقد محتوای قابل ارائه نظر است. بیشتر به درد مجلات زرد می خورد. به هیج وجه عنوان با متن و نگارنده مطابقت ندارد. اولا نکارنده در جایگاه تحلیل وضعیت دامپزشکی نیست چراکه اطلاعاتش ناقص است ثانیا جایگاه حقوقی ایشان کجاست که بخواهد به این موضوعات بپردازد. ثالثا مطالب مطرح شده غیر از اعلام وجود موضوع دیگری را نمی رساند
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
0
0
البته بر خلاف لحن تند دوست ((دامپزشک)) عزیزمان باور این جانب این است که جناب آقای لطفی زاده صرفا نامه ای نوشته اند که بیشتر به گپ های روزانه برمیگردد.
بسیاری از مطالبی که عنوان کرده اند دارای صحت نیستند.چرا منابع را عنوان نکرده اند برای سخنانشان؟به هر حال نامه ای معتبر نیست و البته ایشان هم در جایگاهی نیستند که بخواهند این چنین تحلیلی ارائه کنند
ناشناس
|
-
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
0
0
تا کی قصد داریم که بنشینیم و ببینیم افرادی که خود را کارشناس میدانند اظهار نظر کنند؟
جناب دکتر عزیز که مدرس دوره روخوانی قرآن هستید، خود چه افتخاری در دامپزشکی کسب کرده اید و یا چه ارتقایی به آن بخشیده اید که .......................... میکنید؟
کجا احمد شیمی ها و سرداری ها و ... از قبیل کارشناسی ها کرده اند؟
شما ......................................... شما به تدریس قرآن بپردازید و داستان های قرآنی خود را بنویسید
مدیر مسئول حکیم مهر
|
-
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
0
0
بسمه تعالی. همکار گرامی؛ در خصوص نظر ارسالی شما لازم به توضیح است که فارغ از محتوای یادداشت دکتر لطفی زاده، تسلط ایشان به مباحث قرآنی یک ارزش محسوب شده و مایه افتخار می باشد. متاسفانه جنابعالی بجای نقد محتوایی، به نقد یکی از ویژگی های بسیار مثبت ایشان پرداخته اید که ممکن است از نظر شما ضد ارزش در نظر گرفته شود، ولی برای بسیاری از هموطنانمان یک ارزش والا و قابل تحسین محسوب می شود.
دکترای دامپزشک
|
-
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
0
0
متاسفانه دوستان که ........................ هستند از شنیدن بعضی خطرها و گفتن بعضی حقایق ترس دارند و از افشا شدن اسم هایشان می ترسند. نامه جالبی بود و کامل و ممنون از آقای دکتر محمد لطفی زاده و ممنون از شما بابت انتشار این نامه. ...
ناشناس
|
-
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
0
0
آقای دکتر لطفی زاده
کماکان سکوت شما در قبال واگذاری مجوز های سازمان دامپزشکی به سازان نظام دامپزشکی از بزرگترین اشتباهات شما بوده و خواهد بود که این امر غیر قابل بخشش است.
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
0
0
بسمه تعالی. با سلام و احترام به همگان. این هفته آقای قرائتی در برنامه تلویزیونی می گفت به یکی از علمای بزرگ فردی نامه نوشت و در آن وی را سگ و پدرش را هم سگ خطاب نمود. آن عالم بزرگ در پاسخ بجای آنکه همین القاب را به نویسنده نسبت دهد با متانت نوشت : بنده روی دو پا برخلاف سگ راه می روم و ابوی من هم همچنین! بنابراین خلاف مرقومه جنابعالی من و پدرم سگ نیستیم. این مثال را از آن جهت نیاوردم که خدای نکرده نوشته دوستان محترم منتقد و البته معترض را بدان تشبیه یا خود را خدای نکرده در جایگاه عالم قرار دهم بلکه خواستم مدلی اسلامی از پاسخ به اعتراض حتی توهین آمیز را توضیح دهم و با شما در میان بگذارم. فارغ از این نکته دوستان محترم که از جوانان کوشا در سایت وت پارس هستند از اینجانب خواستند یادداشتی کوتاه درباره مرور وقایع سال 92 (و نه تحلیل محتوای رخدادها) بنویسم و من هم که نایب الزیاره دوستان در مشهد مقدس بودم با اینکه فرصتم تنگ بود در همان وقت بسیار اندک با دشواری در دسترسی به اینترنت یادداشتی آماده کرده و برای عزیزانمان ارسال و پس از انتشار برای حکیم مهر نیز جهت استحضار ارسال کردم که البته مدیرمسئول محترم لطف فرموده و آن را بازنشر فرموده اند. نخست آنکه این یادداشت اصلاً تحلیل نیست و اگر لازم باشد حتماً یادداشت تحلیلی با قواعد آن تقدیم می شود و دوم اینکه این یادداشت با هدف جلب نظر جامعه محترم دامپزشکی به وضعیتی که پشت سر گذاشته و در آن هستیم نگاشته شده است و خطری را که خداروشکر از آن عبور کرده ایم یادآوری نموده است. در مورد دوست محترم و ارجمندی که به مجوزها اشاره فرموده اند باید عرض کنم در زمان معاونت دکتر رزم یار در سازمان نظام دامپزشکی که مسئولیت تدوین شاخص های ارزیابی و امتیازبندی مجوزها را داشتند بنده نظراتی در این خصوص داشتم که ارائه کردم که متاسفانه برخی آز آنها حتی به رغم قبول مخاطب اجرایی نشد! قبل و بعد از آن هم در مورد برخی مجوزها (و نه همه) که یا ابهامات قانونی داشتند و یا با امکانات سازمان نظام دامپزشکی جور در نمی آمد بنده شفاهاً و کتباً نکاتی متذکر شدم و البته قدرت اجرایی در این خصوص نداشته ام که بتوانم موضوعی را عوض کنم یا تغییراتی ایجاد نمایم. در خصوص منابع آنچه نوشته ام هم وضعیت فعلی (آنرا که عیان است چه حاجت به بیان است) و هم نظر بزرگان دامپزشکی که در نشریات مختلف به ابزار دیدگاه خود پرداخته اند و هم شاخص های آماری و مصاحبه نفر به نفر حاکی از صحت است لیکن با این حال اگر دوستانی خلاف مدعای بنده در این یادداشت مطلبی دارند خوشحال میشوم ارشاد فرمایند. با تشکر مجدد از ابراز نظر دوستان و همکاران محترم و مدیرمسئول ارجمند حکیم مهر به دلیل ابراز لطفی که داشته اند.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
0
0
آقای دکتر لطفی زاده
با به دلایل و جوابیه تان باز هم از ذکر این نکته که واگذاری مجوز های سازمان دامپزشکی به سازمان نظام دامپزشکی اشتباه بوده است اجتناب می کنید.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
0
0
جناب اقاي مدير مسول فعلي حكيم مهر داري از لطفي زاده بازي ميخوري و ناخواسته تبليغ وت بارس رو ميكني اين ...................... میداد دم عيدي به جاي مصاحبه با ........................ بازنشر ميكنيد حداقل براي شما هم نفرستاده كه دلتون خوش باشه
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
0
0
تا حال به ..................... دقت كرديد زمان قديم ...................... فقط .................... اقاي لطفي زاده منو ياد اونا ميندازه فقط فرقش اينه كه يه ٥٠ سال دير به دنيا اومده
دکتر دامپزشکی تهران
|
-
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
0
0
واقعا متاسفم واسه بعضی بابت نظرات نامنصفانه و تلخشون و نادیده گرفتن زحمات همه عزیزان. متاسفانه خیلی ها نمی خوان که انسجام و همبستگی بین همه جامعه دامپزشکی ایران چه مجازی و چه حقیقی برقرار شه.
دکتر دامپزشکی تهران
|
-
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
0
0
منظور از نظرات که اشاره کردم بهشون نظرات دوستان بود نه شخص دکتر لطفی زاده عزیز. این رو از این جهت گفتم که سوتفاهم نشه. دوستان یه کم منصفانه تر صحبت کنید
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
0
0
بیکارید بخدا! این بحث ها چه مفهوم و ارزشی دارد؟
منصف
|
-
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
0
0
.................... بدی که در صحبتهای این اقا موج می زند
نظر شما
ادامه