کد خبر: ۱۶۲۶۶

همه ساله هفتم آوریل مصادف با 18 فروردین ماه به عنوان روز جهانی بهداشت که آغازین روز هفته سلامت در ایران نیز است در 193 کشور جهان در سطحی گسترده و عالی جشن گرفته می شود. همچنین هر سال به این مناسبت، شعاری مرتبط با مهمترین دغدغه های سازمان جهانی بهداشت اعلام شده و در سراسر جهان برنامه های ویژه ای در همین رابطه طراحی و اجرا و شعار اعلام شده در دستور کار برنامه های سلامت تمامی کشــور های عضو قرار می گیرد.

در ابتدا پیشنهاد تأسیس سازمان جهانی بهداشت توسط نمایندگان دو کشور چین و برزیل در سال 1945 در اجلاس سانفرانسیسکو ارائه شد و رسماً با امضا و ارسال اساسنامه توسط نمایندگان 26 کشور جهان در هفتم آوریل 1948 مصادف با 18 فروردین 1327 شمسی به دبیر کل سازمان ملل اعلام موجودیت شد.

در بیش از 60 سال گذشته در هیچ یک از منابع جهانی نام ایران به عنوان ارائه دهنده و پیشنهاد دهنده روز جهانی بهداشت (روز سلامتی) ثبت نشده؛ اما پس از سه سال تحقیق و پیگیری مستمر از طریق 4 شخصیت علمی شامل:

1- استاد دکتر غلامرضا اعوانی استاد دانشگاه و چهره ماندگار (عضو هیئت رئیسه فدراسیون حکمت و فلسفه جهان)

2- استاد دکتر محمد مهدی اصفهانی مشاور وزیر بهداشت در زمینه طب اسلامی و استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران

3- سرکار خانم دکتر نسرین مصفا استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

4- سرکار خانم دکتر نریمان مصفا استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

اثبات شد که این روز بزرگ جهانی در سال 1946 توسط هیئت نمایندگی ایران و در سال 1948 در دستور کار پیگیری هیئت ایران قرار داشته و سرانجام در سال 1950 رسماً روز هفتم آوریل (هجدهم فروردین) به عنوان روز جهانی بهداشت انتخاب شده است.

در گزارش رسمی دکتر محمد حسین حافظی در مورخ 7/11/1327 مصادف با 1948 میلادی به وزارت بهداشت چنین آورده شده که «موضوع روز جهانی بهداشت که پیشنهاد و تصویب وزارت بهداری بوده رسماً در دستور کار هئیت مدیره سازمان قرار گرفته است».

همچنین در روزنامه تریبون دوژنو منتسب به تاریخ 13 ژوئیه 1948 با تیتر «روزی به عنوان روز جهانی بهداشت» اشاره شده است: «پنج شنبه گذشته سالگرد تاسیس کمیسیون کارشناسی بهداشت بود. از این پس روزی به عنوان «روز جهانی بهداشت» نامیده خواهد شد. این روز طبق پیشنهاد ارائه شده از سوی هئیت ایرانی شرکت کننده در نخستین نشست جهانی بهداشت که باید شنبه آینده به کار خود خاتمه دهد انتخاب شده است».

این روز جهانی را با آرمان سلامتی، صلح، ثبات و امنیت جهانی و احترام به نظم طبیعت و همه مخلوقات خداوند به اتفاق تمام جهانیان جشن می گیریم.

*تحقیق و پژوهش: رضا دوست محمدی

 

نظر شما
ادامه