کد خبر: ۱۶۲۶۷

دکتر معماریان در گفتگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران درخصوص اینکه 3 شرط اساسی وجود دارد که یک حیوان بتواند حیوان خانگی باشد گفت: اول اینکه بیماری‌های مشترک آن با واکسن قابل پیشگیری و کنترل باشد یعنی اینکه شما بتوانید واکسیناسیون آن را به همراه کنترل‌های دامپزشکی انجام دهید و به شما اطمینان دهند که این حیوان نه بیماری به شما منتقل می‌کند و نه شما به آن منتقل خواهید کرد.

وی افزود: شرط دوم اینکه این حیوان از طبیعت گرفته نشده باشد و اگر گونه غیر بومی کشور بود درصورتی که در طبیعت ایران رها شود آسیب جدی به طبیعت ایران وارد نکند.

دامپزشک کلینیک بازپروری پردیسان ادامه داد: هر حیوانی را که از طبیعت جدا کنید نمی‌تواند حیوان خانگی باشد بلکه باید حتما در اسارت تکثیر شده باشد این در حالیست که اگر کشورهای دیگر تکثیر شده باشد اما برای طبیعت کشور ما مضر باشد، نمی‌تواند حیوان خانگی باشد.

معماریان در ادامه با اشاره به شرط سوم اشاره کرد و گفت: حیوانی را که می‌خواهید به عنوان حیوان خانگی نگهداری کنید نباید در معرض انقراض باشد.

وی ادامه داد: گونه در حال انقراض حتی اگر در اسارت هم تکثیر شده باشد اگر به عنوان حیوان خانگی مطرح شود ممکن است تا شکارچیان را ترغیب به شکار کردنش کند و آن حیوان را درمعرض انقراض قرار دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این‌ها شرایط اصلی و اساسی است که باید به آن توجه شود اما بسته به شرایط هر کشور و منطقه‌ای شرایط فرعی هم به آن اضافه می‌شود.

 

نظر شما
ادامه