کد خبر: ۱۶۳۸۹
مقامات شیلی برای مقابله با ویروس مهلک «هانتا» که توسط موش‌ها به انسان سرایت می‌کند، دست به دامن جغدها شدند.

به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا شیوع این ویروس کشنده که ظاهرا موش‌ها عامل انتشار وسیع آن هستند مقامات این کشور را بر آن داشته تا با پرورش جغدها جمعیت موش‌های ناقل این بیماری را کاهش دهند.

ویروس مهلک «هانتا» در سال جاری میلادی (2014) تاکنون سبب مرگ دست‌کم 15 نفر در شیلی شده است. هرچند این ویروس همیشه مهلک نیست و از 36 مورد ابتلا طی شش ماه اخیر تنها 15 مورد منتهی به مرگ شده اما علائم این بیماری حتی در صورت جان سالم به در بردن، بسیار شدید است. در افراد مبتلا به این بیماری علائمی شبیه آنفلوآنزا بروز می‌کند و افراد دچار حالت تهوع، استفراغ، اسهال و تنگی نفس می‌شوند. در صورت ابتلا به این ویروس مانند سایر ویروس‌ها افراد سالخورده، نوزادان و افرادی را که از ضعیف سیستم ایمنی رنج می‌برند بیشتر در معرض خطر مرگ هستند. اما شیلی برای مهار شیوع این بیماری ویروسی یک شیوه منحصر به فرد به کار گرفته و قصد دارد از جغدها کمک بگیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از مونگابی، ویروس «هانتا» توسط مدفوع موش به انسان منتقل می‌شود. مکان‌هایی که بیشترین خطر شیوع این ویروس را دارند شامل انبارها، کپرها و خانه‌هایی هستند که برای مدت زیادی در آنها سکونت نمی‌شود و همچنین تمام ساختمان‌هایی که احتمال ورود موش‌ها و فضولات آنها به آنجا وجود دارد. در صورت ورود افراد به این مکان‌های بسته، آنها در معرض استنشاق گرد و غبار آلوده به ذرات ریز مدفوع موش‌ها که ناقل این بیماری هستند، قرار می‌گیرند. اما این ویروس در صورت تماس با نور خورشید از بین می‌رود، لذا متخصصان سلامتی توصیه می‌کنند در چنین مکان‌هایی درها را باز بگذارید تا هوا به این فضا‌ها وارد شود و پس از یک ساعت به آنجا وارد شوید.

در سال جاری در شیلی، به دلیل وقوع آتش سوزی‌های فراوان، موش‌ها به نواحی پرسکنه هجوم آورده‌اند و همین مسئله سبب شده تا امسال افراد بیشتری به ویروس‌ هانتا مبتلا شوند. این مسئله مقامات این کشور را بر آن داشته تا با استفاده از پرندگان شکاری به ویژه جغدها به مبارزه با موش‌ها بپردازند. آنها با پرورش جغدها در پارک‌های حفاظت شده با یک روش طبیعی به کنترل جمعیت موش‌های ناقل بیماری پرداخته‌اند.

 

 

نظر شما
ادامه