کد خبر: ۱۶۴۳۵
 

محسن اسدی دامدار سنتی که مدت 15 سال است به حرفه دامداری در گلپایگان اشتغال دارد، در خصوص این پدیده نادر و بی نظیر اظهار داشت: مادر این بزغاله ها در پنجمین زایمان، 6 قلو زایمان کرد.

وی افزود: نژاد این بز در سال به دو بار زایمان و چند قلوزایی شناخته شده اما این بز تاکنون در دو زایمان هر بار 3 قلو و یک بار 4 قلو و سال گذشته 5 قلو و امسال نیز در یک پدیده نادر و بی نظیر، 6 قلو زایید.

ناصر شجاعی سرپرست دامپزشکی گلپایگان، با نادر برشمردن این پدیده در گلپایگان عامل آن را مربوط به مسایل ژنتیکی و تغذیه مناسب دام دانست.

همچنین یک متخصص امور دام در دامپزشکی گلپایگان علت بروز این پدیده را به دو عامل انتخاب نژادهای غیربومی و همچنین مدیریت صحیح و اصولی در دامداری برشمرد و افزود: این دو عامل منجر به سوپراولاسیون در دام می شود و متعاقب آن به زایش بالاتر از حد معمول (6 قلو) خواهد شد.

وی  افزود: یادآوری این نکته حائز اهمیت است که انتخاب نژادهای غیربومی و انجام مدیریت های اصولی در دامداری ها می تواند منجر به موفقیت دامدار و افزایش ظرفیت دامداری شود و سرمایه گذاری در این راستا می تواند باعث اشتغال زایی مثبت شده که با سوددهی فراوانی نیز همراه است.

 

 

نظر شما
ادامه