کد خبر: ۱۶۴۸۰

مدیر این مجموعه گردشگری در تشریح دلایل ایجاد این مشکل به برخی ناهماهنگی ها و نامهربانی ها در سطح جزیره و منطقه آزاد قشم نسبت به سرمایه گذاران بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: شرایط خاص آب و هوایی جزیره قشم باعث شده تا کسانی که در این جزیره در بخش گردشگری سرمایه گذاری می کنند، تنها به درآمد ناشی از حضور میلیونی مسافران و گردشگران در دو ماه اسفند و فروردین دل ببندند.

ˈبهروز سالاروندˈ روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: همه فعالین بخش خصوصی در حوزه گردشگری در جزیره قشم برای تامین مخارج یک سال خود، چشم به این دو ماه دوخته اند و بدیهی است که اگر در این دو ماه آنها به هرعلتی نتوانند درآمد مورد انتظار خود را کسب کنند، توجیهی برای ادامه فعالیت نخواهند داشت.

وی پارک کروکودیل نوپک قشم را از جمله مجموعه های فعال بخش خصوصی در این جزیره خواند که به علت ماهیت ویژه گردشگر پذیر بودن آن در طول سه سال گذشته بدون وقفه فعال بوده و یکی از دیدنی های ثابت جزیره محسوب می شود و حتی در فصل تابستان نیز به رغم کاهش شدید تعداد بازدیدکنندگان، حداقل 10 نفر نیروی بومی در آن مشغول بکارند.

مدیر پارک کروکودیل نوپک گفت: از ماه پایانی سال گذشته تا نیمه فروردین ماه امسال عوامل مختلفی در کنار هم جمع شدند و شرایطی را برای این پارک بوجود آوردند که آن عملا به محاق تعطیلی فرو رفت.

به گفته وی آوردن باغ وحش موقت و نمایشگاه های خزندگان متعدد از 22 بهمن تا 15 فروردین به قشم که فصل اوج گردشگر پذیری این جزیره است، یکی از این عوامل بشمار می رود که به شدت از تعداد مراجعین پارک دائمی کروکودیل نوپک قشم کاست.

وی در این خصوص گفت: به پارک کروکودیل نوپک قشم با آن همه سابقه اجازه داده نمی شود نزدیک شهر کار کند، اما در فصل اوج گردشگر پذیری قشم اجازه راه اندازی باغ وحش در داخل شهر به کسانی که هیچگونه سابقه حضور در قشم ندارند به راحتی صادر می شود.

سالاروند با بیان این مطلب که فعالیت دیگر مجموعه ها در قشم خوب است، ولی نباید شرایط را طوری تنظیم کرد که سرمایه گذاران دائمی قشم توان رقابت نداشته باشند، افزود: آیا منطقی است که تمام تیرهای برق و نخل های شهر قشم مملو از تبلیغات گسترده باغ وحش موقتی شود ولی اجازه نصب یک نماد یا تابلو از پارک کروکودیل دائمی قشم در داخل شهر داده نشود!

وی همچنین به یکی دیگر از مشکلات پیش روی خود به عنوان یک سرمایه گذار بخش خصوصی در قشم اشاره کرد و گفت: افزون بر سه سال است که نامه درخواست تخصیص زمین برای توسعه پارک کروکودیل قشم در بخش های مختلف سازمان منطقه آزاد قشم می چرخد و کمیسیون های مختلف سازمان آن را بررسی و تایید کرده اند، حتی وجه مربوطه نیز اخذ شده است، ولی زمین مذکور تحویل داده نمی شود تا این مجموعه هم با توسعه خود بتواند در میدان رقابت جذب گردشگران باقی بماند!

مدیر پارک کروکودیل نوپک قشم در تشریح ناملایماتی که برای فعالیت این پارک ایجاد شده است به اقدام شهرداری سوزا روز 29اسفند 92 اشاره کرد و گفت: این شهرداری در اقدامی عجیب راه ورودی مشترک پارک سوزا و پارک کروکودیل را به بهانه ظاهرا موجه ایجاد درآمد برای شهرداری مسدود و اخذ ورودیه سنگین از گردشگران را به صورتی نامتعارف آغاز کرد.

سالاروند در این خصوص یادآور شد: از 10 روز قبل از نوروز که متوجه این برنامه شهرداری سوزا شدیم با مکاتبه، جلسه حضوری و مطرح کردن در ستاد تسهیلات نوروزی بخش شهاب، خواهان برنامه ریزی صحیحی شدیم و این موضوع توسط بخشدار شهاب و رئیس ستاد تسهیلات نوروزی منطقه آزاد قشم نیز به شهردار سوزا تذکر داده شد.

وی با اشاره به اینکه این اقدام شهرداری سوزا باعث اعتراض تمامی کسانی که در پارک سوزا فعالیت دارند و شماری از گردشگران را نیز در پی داشت، گفت: گرچه بعد از یک روز هزینه مذکور به نصف کاهش داده شد ولی بازهم روش نامتعارف اخذ آن و اقداماتی نظیر تخریب تمامی جای پارک خودروها در اطراف پارک کروکودیل که در روز دوم نوروز انجام شد، تاثیر منفی زیادی بر ورود گردشگران به پارک کروکودیل به جا گذاشت به نحوی که درآمد این مجموعه را به حدود نصف کاهش داد.

سالاروند تصریح کرد: در شرایط موجود ما احتمالا شکست می خوریم و از حوزه فعالین اقتصادی قشم حذف می شویم ولی درخواست ما از برخی مسئولین جزیره این است که در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های آتی خود گوشه چشمی به نظرات سرمایه گذاران دائمی قشم نیز داشته باشند.

وی خطاب به این مسئولین جزیره گفت: شرایط فصلی بودن رونق جزیره، مشکلات کلی اقتصادی و بروکراسی های طولانی مدت اداری، تاب و توان سرمایه گذاران را در قشم هدف قرار داده است با برخی تصمیمات سهوی موجب افزودن بر کوله بار مشکلات سرمایه گذاران قشم نشوید.

به گفته سالاروند پارک کروکودیل نوپک قشم در حال حاضر با کاهش تعداد پرسنل وساعات کار خود با صرفه جویی در هزینه ها، برای بقا خود تلاش می کند.

پارک کروکودیل نوپک قشم که سال گذشته طرح تاسیس آن در بین تمامی طرح های کارآفرینی استان هرمزگان به عنوان طرح کارآفرینی برتر استان شناخته شد، در سال 1389 در پارک ساحلی شهر سوزا مرکز بخش شهاب شهرستان قشم راه اندازی شده است.

کروکودیل یا تِمساح جانوری است خزنده دارای چهار دست و پا، در آب به راحتی شنا می کند، اما همیشه در آب نمی ماند و تخم هایش را در خشکی می گذارد. این حیوان دارای فک و دندان های بسیار نیرومند است و به گروه چهاراندامان از تیره تمساحیان (Crocodylidae) تعلق دارد. این خزندهٔ آبی و خشکی بزرگ در سراسر مناطق استوایی آفریقا، آسیا، آمریکا و استرالیا زندگی می کند. تمساح مانند سایر موجودات ساکن در رودخانه ها و دریاچه ها و سرزمین های مرطوب در آب های شیرین و گاهی در آب های کمی شور زندگی می کند.

 

 

نظر شما
ادامه