کد خبر: ۱۶۵۲۴

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، «محمدمهدی گویا» روز سه شنبه در همایش کنترل بیماری های منتقله توسط ناقلین افزود: تا چند سال ممکن است عوارض تب دنگی تشخیص داده نشده و با سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته شود.

وی با بیان اینکه تب دنگی آثار مخرب و مصیبت باری برای خانواده دارد، گفت: سه سال است که بر روی این بیماری کار می کنیم و کنترل های حشره شناسی در تمام مناطق جنوب کشور نیز ادامه دارد.

گویا با بیان اینکه موارد ابتلا به تب دنگی در دنیا طی 50 سال، 90 برابر شده، افزود: سازمان جهانی بهداشت سال گذشته تعداد مبتلایان به تب دنگی - که بیماری بسیار کم علامتی است - را 150 میلیون نفر اعلام کرد اما امسال به صراحت به آمار اشتباه خود اشاره کرده و برآورد این بیماری را 390 میلیون نفر اعلام کرد.

رییس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت، تصریح کرد، تب دنگ حداقل در 19 روز فرد را از پا در می آورد و او را خانه نشین می کند؛ یک کارگر چگونه می تواند 19 روز کارش را رها کند.

گویا اضافه کرد: از زمان سیل سه سال پیش پاکستان، 20 میلیون نفر در این کشور در معرض ابتلا به تب دنگی قرار گرفته اند و این بیماری روز به روز گسترش پیدا می کند.


** افزایش روزافزون سالک در کشور

رییس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: تمام کشورهای مدیترانه شرقی از منتهی الیه شرق افغانستان تا یونان، درگیر لیشمانیوز جلدی (سالک) بوده و این بیماری روز به روز در حال افزایش است.

گویا با اشاره به اثرات اقتصادی مخرب این بیماری بر خانواده ها افزود: عملیات جونده کشی در یک شهر کوچک، کمتر از نیم میلیارد تومان در سال هزینه دارد.

به گفته وی، هرچند لیشمانیوز، کشنده نیست اما زشتی ظاهری آن روی چهره باقی می ماند.

رییس مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه لیشمانیوز، بیماری پرخسارتی است، افزود: درصورت ابتلای فرد به لیشمانیوز، وی تا یک سال درگیر این بیماری است و انواع روش های درمانی روی او آزمایش می شود که خیلی اوقات موفقیت آمیز نیست.


** شیوع بی سر و صدای تب کریمه کنگو بین دام ها

رییس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تب کریمه کنگو با مرگ و میر زیادی همراه است، گفت: شیوع این بیماری بین دام ها بی سر و صدا بوده و ممکن است مورد توجه مسوولان دامپزشکی قرار نگیرد.

گویا افزود: اگر اقدامات کنترلی علیه این بیماری در دام ها صورت نگیرد به راحتی قابل انتقال به انسان است.

وی خاطرنشان کرد: پرسنل و کادر بهداشتی و درمانی ممکن است با کوچکترین خطا مبتلا به تب کریمه کنگو شده و عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند تا این بیماری گسترش یابد.


** موارد ابتلا به بیماری های واگیر کم شدنی نیست

رییس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: بار بیماری های واگیر منتقله توسط ناقلین، کم شدنی نیست و فقط شکل عوض می کنند و طی زمان جایگاه خود را تغییر می دهند.

گویا تصریح کرد، یک لحظه غفلت از این بیماری ها می تواند برای سلامت جامعه، فاجعه بار باشد.

وی افزود: حداقل 17 مورد از بیماری های منتقله توسط ناقلین، بسیار جدی بوده و دنیا از آنها به عنوان بلای بی سر وصدا یاد می کند.

رییس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت یادآور شد: هرچند این بیماری ها در حال کنترل هستند اما این کنترل شکننده است؛ برخی دیگر از این بیماری ها نیز به سرعت در حال افزایش است.

گویا گفت: 50 درصد مردم دنیا از جمله ایران در معرض ابتلا به این بیماری های منتقله هستند و سالانه یک میلیون نفر در جهان در اثر ابتلا به این بیماری ها جان خود را از دست می دهند.

وی افزود: بیشترین خسارت این بیماری ها نیز در مناطق محروم روستایی و حاشیه شهرها است.

رییس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: کنترل این بیماری ها فوق العاده پیچیده بوده و واکسن ندارند و حشرات ناقل این بیمارهای ظرف مدت کوتاهی در برابر حشره کش ها و داروها مقاوم می شوند و درمان آنها نیز ساده نیست.

گویا ادامه داد: مقاوم شدن حشرات به دلیل نقص مدیریت در اجرای برنامه های کنترل بیماری است؛ باید بطور مرتب به مردم آموزش داده شود که بطور مثال قرار دادن سطل زباله کنار خانه ممکن است چه پیامدهایی داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه اطلاعات مردم در مورد این بیماری ها بسیار کم است؛ بطور مثال قانع کردن مردم به استفاده از پشه بند در مناطق مالاریا خیز، ساده نیست؛ در خیلی از موارد بیماری، مردم با آن کنار آمده و به پزشک مراجعه نمی کنند.

رییس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: هنوز کسی نتوانسته اپیدمیولوژی (همه گیری) دقیقی از بیماری ها به غیر از مالاریا تعریف کند.

گویا گفت: بطور مثال کسی نمی داند شیوع سالک چقدر است بویژه آنکه پنهان کاری نیز به آن اضافه می شود؛ شروع بیماری های منتقله، ناگهانی و پیشرونده است.

وی افزود: سرمایه گذاری درستی روی بیماری های منتقله نمی شود؛ برای کنترل سالک حداقل باید 10 سال روی حشره آن سرمایه گذاری شود و تازه بعد از 10 سال معلوم نیست تعداد موارد آن کاهش یابد یا نیابد.

رییس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت، شهرسازی های بی رویه، بهداشت محیط نامناسب، کنترل نامناسب ناقلین و مسافرت های بین المللی به مناطق آلوده را از جمله عوامل شیوع بیماری های منتقله عنوان کرد.

گویا تاکید کرد: سلامت انسان از سلامت دام و گیاه جدا نیست؛ نظام مراقبت از بیماری های مشترک دام و گیاه و انسان در اروپا یکپارچه شده و انتظار داریم در کشور ما نیز مسوولان به این امر حساس شوند.

وی افزود: برای کنترل بیماری های منتقله به منابع مالی و انسانی بیشتر و راهبردهای ویژه برای دسترسی به اقشار در معرض خطر، نیاز است.


** 40 درصد جمعیت جهان در معرض ابتلا به مالاریا

رییس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: 40 درصد جمعیت جهان معادل سه میلیارد نفر در معرض ابتلا به مالاریا قرار دارند و این بیماری بیشترین مرگ و میر را در بین بیماری های منتقله دارد.

گویا افزود: موارد ابتلا به بیماری مالاریا، شش سال قبل، 18 هزار مورد بود که با تصمیم وزیر بهداشت وقت در آن زمان و تصویب کنترل این بیماری در شورای عالی سلامت موارد ابتلا به آن در سال گذشته به یکهزار مورد رسید.

وی ادامه داد: این امر نتیجه تلاش دستگاه های مختلف بوده و اگر ذره ای از تعهد این دستگاه ها در کنترل این بیماری کم شود، مالاریا دوباره بازخواهد گشت.

 

نظر شما
ادامه