کد خبر: ۱۶۵۵۹
آدرس محل ماموریتمان نامشخص بود، به ما گفته‌اند پشت دانشگاه پلیس واقع در انتهای اتوبان همت، جاده خاکی وجود دارد که پس از اتمام تابلوهای نصب شده در اطراف آن، به محل می‌رسیم؛! تابلوها تمام شد اما اثری از محل گزارش و ماموریت نبود! برای گوشی‌های تلفن همراه هم آنتنی باقی نمانده بود تا بتوانم آدرس را با فرمانده چک کنیم اما نهایتا دیدن سربازی، نشانه ای بر درستی آدرس بود.

به گزارش ایسنا،وارد باشگاه اسب‌سواری که بشوی، فریادهای «سرهنگ فرزاد کیانیان» فرمانده یگان اسواران(اسب سواران) در محوطه «براق» پیچیده است، او با دقت کار را دنبال می‌کند و آنگونه که خودش می‌گوید "در کار با کسی شوخی ندارد."

با شنیدن پسوند یگان‌های ویژه ناخودآگاه به یاد مامورانی با لباس سیاه و موتورهای پرسروصدا می افتیم که اگزوز دستکاری شده، موتورهایشان سرو صدای زیادی به پا می‌کند؛ اما اینجا فضا بسیار متفاوت تر از آن چیزی است که در ذهن ما نقش بسته است؛ اینجا بام پایتختی است که قرار است یگان اسب سوار پلیسش؛ در آن تربیت شوند.


کیانیان در تشریح برنامه های روزمره این یگان می گوید که ماموران از ساعت ۷ صبح وظیفه رسیدگی به اسب‌ها را برعهده دارند و در این فاصله باید نسبت به شستشو و تیمار اسب اقدام کنند و پس از آن راس ساعت ۸ هرروز صبح ماموران به همراه اسب‌های خود در میدان حاضر شده تا فرمانده از آنها دیدن کرده و پس از آن آموزش و تمرینات مرتبط آنجا می‌شود و این درحالیست که ماموران علاوه بر آموزش عملی، اصول نظری دروس مرتبط را نیز در ساعات خاص در هفته فرا می‌گیرند.

او کلمه «الله اکبر»ای که در دل کوه نقش بسته است؛ نشان می‌دهد و می‌گوید: در راستای آمادگی یگان، اقدام به گشت‌زنی در اطراف باشگاه می‌کنیم و در بهترین حالت توانستیم تا نزدیکی آن کوه، نسبت به گشت‌زنی اقدام کنیم و این عمل به عنوان یکی از اقدامات مهم در راستای افزایش آمادگی دنبال می‌شود.

همچنین سردار حسن کرمی، فرمانده یگان های ویژه ناجا در مورد چرایی ایجاد این یگان می‌گوید که استارت اولیه راه اندازی این یگان در اردیبهشت ماه ۹۲ در ارتفاعات غرب تهران زده شد و حالا در آستانه راه اندازی این یگان، بسیاری از اهداف از بیش تعیین شده محقق شده است.

او بیان اینکه در ابتدا این یگان با خرید ۱۰ راس اسب از بندرترکمن، فعالیت خود را آغاز کرده است گفت: ماموران سوارکار شش ماه آموزش سوارکاری و همراهی با اسب را فراگر فته اند و حالا به یگانی نمونه بدل شده اند که آینده ای روشنی دارد.

او با بیان اینکه ماموران این یگان در ابتدا توسط مربیان هیات اسب سواری تست شده‌اند؛ می‌گوید هر ماموری در ابتدای آموزش وظیفه تیمار و مراقبت از اسب‌ها را فرا گرفته است و ماموران این یگان افرادی سبک وزن و چابک هستند که در این مدت ۱۱ماه علاوه بر اصول صحیح اسب سواری، فرا گرفته‌اند که چگونه عملیات‌های لازم را در حالی که بروی اسب نشسته‌اند، انجام دهند.


کرمی در مورد ماموریت‌های این یگان نیز می‌گوید که براساس چارت سازمانی، وظایف متعددی برعهده این یگان است، اما کنترل اجتماعات، شرکت در مانور و رژه‌ها و همچنین افزایش آمادگی بدنی ماموران از جمله اقدامات صورت گرفته است اما تمرین سوارکاری و چوگان نیز توسط این افراد دنبال می‌شود.اما در حال حاضر اجتماعی کردن اسب‌ها در دستور کار قرار دارد.

به گفته این فرمانده، تجهیزات لازم برای استفاده ماموران این یگان از جمله ساق بند، چشم بند، لباس و کلاه ضدضربه مخصوص راکب و حتی شنل ضدضربه برای اسب و مامور این یگان خریداری شده است.

او در مورد اقتباس مدل ایجاد یگان اسب سواران گفت: تمامی مدل‌های یگان اسب‌سوار کشورهای دیگر مطالعه شده و ما با برداشت آزاد از مدلهای مختلف نسبت به تعیین یک روش بومی شده با توجه به فرهنگ اسلامی مبادرت کردیم.

کرمی با اشاره به برنامه اصلاح نسل اسب‌های این یگان نیز گفت: درصدد آن هستیم که اسبی با نژاد خاص که بتواند ماموریت‌های پلیس ایران را پوشش دهد، استفاده کنیم اما قبول کنید که اول راه هستیم.


یگان اسب سوار ناجا
کرمی گفت: در واقع «براق» باشگاه اسب سواری است که با قیمت بسیار کم ، پرسنل نیز می‌توانند آموزش اسب سواری ببینند که با افزایش فضا و تعداد اسب ما می‌توانیم میزبان تعداد بیشتری از پرسنل باشیم و در آینده‌ای نزدیک نیز بانوان ناجا، می‌توانند در این باشگاه ثبت نام و از امکانات آن بهره ببرند.

او با بیان اینکه هر اسب پرونده پزشکی خاص خود را دارد ادامه داد که در اینجا علاوه بر دامپزشک قراردادی که روزانه اقدام به سرکشی می‌کند، یک سرباز دامپزشک نیز فعالیت می کند و این درحالی است که اسب‌های این یگان از نظر سلامت و آموزش در صدر بهترین اسب‌های نیروهای مسلح قرار دارند.

صحبت کرمی فرمانده یگان های ویژه ناجا بدین جا که می‌رسد، سوت پایان تمرین در حالی که ساعتی از ظهر گذشته است، به صدا در می‌آید و یکی یکی ماموران این یگان، درحالی که دهانه اسبها را در دست دارند از زمین خارج شده و به سوی اصطبل‌ها می‌روند.

نام ایران در حالی در کنار نام سایر کشورهایی که دارای پلیس اسب سوار دارند قرار گرفته است که آنگونه که سردارحسن کرمی فرمانده یگان ویژه ناجا عنوان کرده است این پلیس در ابتدای کار قرار دارد و هنوز تا آینده روشن راه زیادی مانده است.

 

 

نظر شما
ادامه