کد خبر: ۱۶۶۱۰

 

 مدیر کل تولید آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران، تراکم بالای رهاسازی بچه ماهیان گرمابی و ورود فاضلاب شهر واوان را دلیل مرگ 2 میلیون قطعه ماهی گرمابی در سد فشافویه شهر ری اعلام کرد.

 

 

مرتضی افراسیابی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه، مرگ این تعداد ماهی در اثر بیماری نبوده است افزود: متاسفانه علاوه بر ورود فاضلاب شهر واوان که موجب آلودگی آب شده، کاهش منابع آبی(کمبود حجم آب سد) و تراکم بالای رهاسازی بچه ماهیان گرمابی به این سد موجب مرگ و میر آنان شده است.

وی تراکم بالای بچه ماهیان در سد را عامل دیگر مرگ و میر ماهیان عنوان کرد و اظهار داشت: این ماهیان گرمابی از گونه های مختلف کپور ماهیان بوده اند، که در اثر تراکم بالا و کمبود اکسی‍ژن لازم تلف شده اند.

افراسیابی، رهاسازی 2 میلیون قطعه بچه ماهی در سد فشافویه را عملیاتی غیرکارشناسی و غیرعلمی دانست و تصریح کرد: بهره برداران سدها باید بدانند که پرورش و رشد ماهیان به فضا و آب مناسب نیاز دارد و این در حالیست که این میزان رهاسازی بچه ماهی در سد فشافویه موجب تراکم بالا و در نهایت مرگ و میر ماهیان شده است.

وی تاکید کرد: رهاسازی بچه ماهیان به فضای مناسب و کارشناسی شده نیاز دارد، به طوری که به ازای هر هکتار بین یک هزار تا 1500 قطعه بچه ماهی رهاسازی می شود، این در حالیست که طبق گفته ها، وسعت این سد 200 هکتار است و بنابراین باید حدود 2 هزار قطعه بچه ماهی در این سد رهاسازی می شد.

مدیر کل تولید آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران گفت: حال اگر در وسعت 200 هکتار، 2 میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی شده باشد این میزان 10 برابر ظرفیت مجاز این منبع آبی است که غیرکارشناسی عمل شده است.

اواخر هفته گذشته ورود فاضلاب شهرک مسکونی واوان به سد فشافویه در شهرستان اسلامشهر موجب تلف شدن 2 میلیون قطعه ماهی شد.

 


 

نظر شما
ادامه