کد خبر: ۱۶۶۶۵

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا گفت: این بیماری جزو بیماریهای کم خطر و از خانواده کرونا‌ها است که می تواند با تغییر جهشی که پیدا می‌کند ،بیماری‌های شدیدتری را ایجاد کند.

به گزارش فارس، علی مجیدپور علائم این بیماری را تب، سرفه، تنگی نفس و ... اعلام کرد و گفت: البته گاهی ممکن است با علائم درگیری دستگاه گوارش علائم و یا درگیری کلیه نیز همراه شود.

وی منشا بیماری را عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام کرد و افزود: تا کنون حدود ۳۳۲ مورد از کشور عربستان گزارش شده که ۱۰۲ مرگ و میر داشته است. بعد هم در کشور امارات به خصوص شهر ابوظبی ۵۲ مورد از این بیماری گزارش شده است. مجیدی از شیوع این بیماری در کشور عربستان به خصوص شهر جده در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: علاوه بر این در شهرهای ریاض و دمام در شرق عربستان بیشترین گزارش از این بیماری گزارش شده است.

مجیدی در خصوص وجود این بیماری در شهرهای مذهبی عربستان نیز گفت : به تازگی از شهرهای مکه و مدینه هم گزارشهایی از انتشار این بیماری داشته‌ایم، حتی در چند روز گذشته یکی از زائرین ترکیه نیز به این بیماری مبتلا شده است.

این مقام مسئول در مورد وجود این بیماری در سایر کشورها هم اینچنین گفت: در سایر کشورها نیز مانند کشورهای انگلیس، آلمان، یونان، ایتالیا هم این بیماری گزارش شده حتی اخیرا در فیلیپین، مالزی، تونس و به ندرت در بین کشورهای آفریقایی هم دیده و گزارش شده است.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص منشا شیوع این بیماری هم گفت: دقیقا مشخص نیست برای اولین بار از انسان به انسان یا از حیوان به انسان منتقل شده ولی حیواناتی مثل شتر به ویژه شتر یک کوهان یا خفاش دارای این ویروس هستند و به تازگی با توجه به انتقال این ویروس در طی تماس انسان با انسان این فرضیه مطرح شده که از انسان هم قابل انتقال است.

مجیدی ضمن طرح این مطلب که تمامی ترشحات حیوان مبتلا حتی شیر و گوشت می‌تواند حاوی ویروس باشد افزود: چون در عربستان مزارع متعدد پرورش شتر وجود دارد زائرین باید از نزدیکی به این حیوان و خوردن شیر خام آن خودداری نمایند. این متخصص عفونی همچنین عوارض ابتلا به این بیماری در انسان را درگیری دستگاه تنفسی اعلام کرد و گفت: تمام ترشحات فرد مبتلا بالقوه می‌تواند این بیماری را انتقال دهد.

وی همچنین با بیان این که تاکنون هیچ موردی از ابتلای این بیماری در ایران گزارش نشده است افزود: حتی بین زائرین ایرانی هم هیچ مورد مثبتی از این بیماری نداشته‌ایم ولی باید برای حفظ پاکیزگی محیطی از این ویروس بکوشیم.

مجیدی راههای پیشگیری از این بیماری را به شرح ذیل اعلام کرد: حفظ بهداشت شخصی، شستشوی مرتب دست‌ها بعد از تماس با اشیاء، شستشوی مرتب دست‌ها بعد از دستشویی و قبل از خوردن غذا، گرفتن دستمال جلوی مجاری تنفسی در حین سرفه و یا عطسه و انداختن آن در سطل دربسته، امتناع از خوردن مواد غذایی مشکوک و رعایت فاصله دو متری از افراد مبتلا یا مشکوک به بیماری.

وی توصیه‌ای نیز به زائرینی که از سفر معنوی عمره بازگشته‌اند داشت و گفت: این عزیزان باید حداقل به مدت دو هفته مراقبت‌های لازم را انجام دهند و در مواردی که سرفه، عطسه و تب بالا دارند حتما به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه کنند. مجیدی با بیان این که این بیماری تاکنون نه درمان دارد و نه واکسن گفت: بهترین کار در این موارد مراقبت و پیشگیری است.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: اخیرا ضمن همکاری مناسب با مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تیم‌های ویژه مراقبتی را برای پایش این بیماری در بین زائرین ایرانی اعزام کرده‌ایم که خوشبختانه تاکنون گزارشی از ابتلا و یا وجود بیماری در بین زائرین ایرانی نداشته‌ایم.

وی در خاتمه گفت: زائرینی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری‌های مزمنی کلیوی، کبدی، قلبی، فشار خون و بیماری‌های نقص ایمنی (سرطان) و ... هستند و یا افراد بالای ۶۰ سال سن و کودکان زیر ۸ سال و نیز خانم‌های باردار خواست در صورت امکان در حال حاضر به این سفر معنوی مشرف نشوند و اگر قصد سفر دارند مراقبت بیشتری داشته باشند چرا که این دسته از زائرین جزء زائرین پر خطر بوده و احتمال ابتلا در این دسته از زائرین بیشتر است.

 

 

برچسب ها: پیشگیری، کرونا،
نظر شما
ادامه