کد خبر: ۱۶۶۶۶
خبرگزاری آسوشیتد پرس با گزارشی به موضوع پرورش کروکودیل در ایران پس از بر طرف شدن موانع قانونی در سال 2006 پرداخته است.

به گزارش عصر ایران این گزارش با اشاره به مجموعه پرورش کروکودیل یک زن ایرانی و همسرش در جزیره قشم می نویسد: در ایران پرورش کروکودیل شغلی کمتر شناخته شده است. در طبیعت ایران خزندگان بزرگ مثل کروکودیل وجود ندارد و گوشت آنها به دلیل ممنوعیت های شرعی قابل عرضه به بازار داخلی نیست.

اما این مساله خانم " مژگان روستایی" و همسر او را از ایجاد یک مجموعه پرورش کروکودیل در جزیره قشم بازنداشته است. خانم روستایی اولین مزرعه کروکودیل در نوع خود در ایران را در جزیره قشم احداث کرده است. شاید این کار به نوعی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی که تولید شغل و کار آفرینی و تلاش برای صادرات به بازار جهانی که مورد تاکید مقامات حکومت ایران است، نیز باشد.

وی در حالی که در حال لمس و بوسه زدن به یک بچه کروکودیل تازه متولد شده است، می گوید ایده این کار را نخست از یک رمان گرفته است و هدف او پرورش کروکودیل به منظور استفاده از پوست آن در محصولاتی چون کیف و کفش و کمربند (پوشاک چرمی) و صادرات گوشت آن به بازارهای جهانی است.

خانم روستایی می گوید حالا او به همراه همسرش بهروز سالاری بیشتر از وقتی را که برای تنها فرزند خود می گذارند ، به کار پرورش کروکودیل صرف می کنند.

بازدید توریست ها از مجموعه پرورش کروکودیل قشم
گزارش آسوشیتد پرس از پرورش

سالاری همسر خانم روستایی می گوید هدف آنها تولید بیش از هزار کروکودیل بالغ در طی 3 سال آینده است. آنها کار خود را با واردات 8 کروکودیل جوان آب های شور از مالزی آغاز کردند سپس در دو مرتبه 15 و 20 کروکودیل بالغ دیگر از تایلند وارد کردند.

این گزارش می نویسد : این زوج ایرانی دیگر واردات کروکودیل خود از خارج را متوقف کرده اند و برای افزایش تعداد کروکودیل های شان به تخم کروکودیل های مجموعه خودشان چشم دوخته اند.

آنها می گویند هم اینک وجهه همت آنها تولید هر چه بیشتر بچه کروکودیل است . این زوج ایرانی هم اکنون بیش از 50 کروکودیل نابالغ دارند که 10 عدد از آنها تازه متولد شده اند. آقای سالاری می گوید انتظار دارد تا پایان سال 100 بچه کروکودیل جدید به مجموعه آنها اضافه شود.

آسوشیتد پرس می نویسد علاوه بر جنبه ها و استفاده های توریستی از مجموعه پرورش کروکودیل این زوج ایرانی ، هم اکنون مجموعه آنها 20 شغل مستقیم برای بومی های ساکن قشم ایجاد کرده است و از این منظر کمکی به بهبود اقتصاد بومی بوده است و با توسعه مجموعه پرورش کروکودیل آنها این تعداد می تواند بیشتر شود.

آسوشیتد پرس در پایان این گزارش می نویسد مقامات ایران سال گذشته به دلیل تلاش های خانم روستایی از او به عنوان یک کار آفرین شایسته تقدیر کردند.

لیلا بهشتی پور یکی از توریست هایی که در بازدید از جزیره قشم از مجموعه پرورش کروکودیل خانم روستایی و همسرش بازدید کرده می گوید: این که یک زن ایرانی توانسته به عنوان نخستین ایرانی مجموعه پرورش کروکودیل راه اندازی کند بسیار قابل توجه است و می تواند برای بسیاری از زنان الهام بخش باشد.
 
نظر شما
ادامه