کد خبر: ۱۶۸۰۷

 

ایرج جهانگیر مدیرعامل مجموعه پارک ارم روز گذشته از ورود دو قلاده شیر ایرانی بعد از 125 سال به ایران خبر داد و اعلام کرد این گونه ایرانی قرار است از آلمان یا هندوستان وارد ایران شوند.

وی همچنین گفت: با باغ وحشی در آلمان صحبت های اولیه شده است که به ازای تحویل گورخر ایرانی یک جفت شیر ایرانی به باغ وحش تهران تحویل داده شود اما سازمان محیط زیست به دلیل کمبود گونه های گورخر ایرانی با این مبادله مخالف است و ما نیز درصدد هستیم این جفت شیر ایرانی را رایگان تحویل بگیریم.

امیر حسین داداشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت:تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر مبادله گورخر ایرانی با یک جفت شیر ایرانی به سازمان محیط زیست داده نشده و هیچ مجوزی هم تاکنون صادر نشده است.

وی افزود:سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون در بحث ورود شیر ایرانی به کشور، جابجایی و مبادله گونه ها هیچ تصمیمی نگرفته است.

وی تاکید کرد: زمانی که درخواستی برای جابجایی گونه ها به سازمان محیط زیست داده شود ، این درخواست در کمیته های تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد و از آنجا که شیر ایرانی یک گونه منقرض شده است نیاز به بررسی و ارایه مدارک مستدل مبنی بر ایرانی بودن دارد.

داداشی با بیان اینکه هیچ جابجایی بدون صدور مجوز از سازمان محیط زیست انجام نمی شود گفت: البته منطقی نیست که گورخر ایرانی بدهیم و شیر دریافت کنیم ، اگر قرار باشد چنین کاری انجام شود و سیاست سازمان بر این امر باشد؛ روش های دیگری هم وجود دارد.

رییس اداره هماهنگی و ساماندهی امور مناطق اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: تاکنون در مورد جابجایی گونه ها هیچ سیاستی در سازمان حفاظت محیط زیست مطرح نشده است.

وی گفت: سازمان محیط زیست در نظر دارد مراکز نگهداری حیوانات تحت پوشش خود را ساماندهی و در صورت امکان کاهش دهد از این رو فعلا برنامه ای در مورد جابجایی ندارد و اینکه خودش چنین کاری کند هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه شیر ایرانی یک گونه منقرض شده است گفت: گونه هایی در هندوستان و برخی کشورها مانند تایلند وجود دارد که ادعا می کنند نژاد ایرانی است و در طولانی مدت تکثیر شده اند که این موضوع هم نیاز به بررسی و ارایه سند علمی دارد.

داداشی دوباره تاکید کرد: هنوز درخواستی مبنی بر ورود شیر ایرانی به سازمان محیط زیست داده نشده اما در هر صورت انجام چنین مبادله ای بعید به نظر می رسد.

شیر ایرانی بومی سرزمین ایران بوده و منطقه دژ، کرخه، دشت ارژن فارس زیستگاه اصلی این گونه بوده است.

گفته می شود که آخرین شیرهای ایرانی در اوایل دهه 40 میلادی دیده شده است. برای آخرین بار شیر ایرانی در اطراف دزفول دیده شده است. احتمالا تا چند سال پس از آن نیز چنین شیری در ایران وجود داشته است.

این گونه از شیر زمانی از ایتالیا و یونان در ساحل دریای مدیترانه تا شمال شرقی هندوستان شامل ایران و شبه جزیره عربستان پراگندگی داشت اما شکار بیش از حد، آلودگی آبها و کاهش شدید طعمه ها موجب نابودی این حیوان شد تا جاییکه امروزه تنها جمعیت باقیمانده این گونه شیر در جنگل ˈ گیرˈ واقع در گجرات هند یافت می شود، جایی که بر اساس سرشماری سال 2010 حکومت ایالتی گجرات 411 قلاده شیر مشاهده شده است که 52 قلاده نسبت به پنج سال قبل افزایش داشته است.

 

 

نظر شما
ادامه