کد خبر: ۱۶۸۱۵

پس از آنکه مشخص شد بخشی از گوشت های ذبح شده به روش اسلامی روی بسته بندی خود علامت حلال ندارند، رهبران جوامع دینی بریتانیا خواستار آن شده اند که علامت گذاری این نوع محصولات دقیق و مشخص تر انجام شود.

 

پنج سوپرمارکت زنجیره ای بزرگ در بریتانیا از فروش گوشت هایی که به گفته منتقدان دقیق علامت گذاری نمی شوند در فروشگاههای خود دفاع کرده اند. این شرکت ها می گویند که حیوانات قبل از ذبح بی حس می شوند و تنها تفاوت این روش با ذبح اسلامی این است که هنگام کشتار دعایی با ذکر نام خدا خوانده نمی شود.
رهبران جوامع دینی مسلمانان و یهودیان بریتانیا در یک نامه مشترک که در روزنامه دیلی تلگراف چاپ شده، خواستار علامت گذاری واضح و دقیق تر این گوشت ها شده اند.


طبق سنت اسلام حیوان قبل از ذبح نباید مجروح شود ولی برخی از مراجع اسلامی اجازه می دهند که حیوان قبل از ذبح بیهوش شود.
پنج سوپرمارکت بزرگ بریتانیا، تسکو، موریسونز، ویتروز، کو آپ و مارکس اند اسپنسر اعلام کرده اند که گوشت گوسفند وارداتی آنها از زلاندنو با رعایت استانداردهای ذبح اسلامی کشتار می شوند و پیتزا فروشی زنجیره ای پیتزا اکسپرس نیز از قبل گفته بود که مرغ هایی که مصرف می کند بیهوش و سپس براساس سنن اسلامی ذبح می شوند.
تمام این شرکت های می گویند که حیوانات قبل از ذبح بیهوش می شوند و با اجرای سنت اسلامی در کشتار این حیوانات گوشت آنها برای مصرف در کشورهای مسلمان و غیرمسلمان مناسب است.
شرکت های تسکو و کوآپ می گویند تمام دام هایی که گوشت آنها را عرضه می کنند قبل از ذبح بیهوش می شوند و تنها تفاوت در مورد گوشت های حلال این است که به هنگام ذبح آنها دعایی با ذکر نام خدا خوانده می شود. شرکت تسکو می گوید چون این نکته را روی بسته های گوشت خود اعلام نمی کند "بنابراین علامت گذاری آن به عنوان گوشت حلال می تواند برای برخی از مشتریان گمراه کننده باشد."
شرکت ویتروز می گوید در مورد بخشی از گوشتی که عرضه می کند نکته مربوط به خواندن دعا رعایت می شود و از این طریق "به هدر رفتن گوشت در فروشگاه ها را به حداقل رسانده، قیمت آن را می تواند در سطح پایین تری نگه دارد و به دامپروران طرف قرارداد با این شرکت کمک می کند که بتوانند در بازار بهتر رقابت کنند."
یک سخنگوی شرکت مارکس اند اسپنسر تایید کرد که تمام گوشت گوسفندهای وارداتی آنها از زلاندنو حلال است. او تایید کرد که بسته این گوشت ها با علامت حلال مشخص نشده اند ولی افزود که در مورد تمام محصولات خود مقررات مربوط به رعایت حقوق حیوانات را در نظر می گیرد.
شرکت موریسون اعلام کرده که بخش کوچکی از فرآورده های گوشتی که آن سوپرمارکت عرضه می کند ممکن است گوشت حیواناتی را شامل شود که دعا به هنگام ذبح آنها اجرا شده است ولی در تمام موارد این حیوانات قبل از ذبح بیهوش می شوند.

علامت گذاری جامع و کامل
طبق سنت یهودیان برای این که گوشت حیوانی کوشر، به معنای حلال، قلمداد شود این حیوان قبل از کشتار باید سالم و بدون جراحت باشد. کشتار با یک ضربه چاقوی بسیار برنده به گرندن حیوان صورت می گیرد که به این عمل در سنت یهودیان شحیطه می گویند.
هنری گرونوالد مدیر نهادی به نام شحیطه بریتانیا که نماینده و مرجع ذبح طبق سنت یهودیان است، به همراه دکتر شجاع شفیع معاون دبیرکل شورای مسلمانان بریتانیا، در نامه مشترکی که در روزنامه دیلی تلگراف چاپ شده خواسته اند که علامت گذاری گوشت های حلال دقیق و جامع تر باشد.
آنها در بخشی از نامه خود می نویسند باید به مصرف کنندگان روش کشتار توضیح داده شود. باید مشخص شود که از کدامیک از روشها، از جمله ضربه ساچمه ای به سر حیوان، کشتار با گاز، شوک برقی، خفه کردن، تله گذاری و یا ضربه با چماق استفاده می شود.
در پایان این نامه قید شده که جوامع دینی گوناگون و همین طور گروههای مدافع حقوق حیوانات باید از علامت گذاری جامع و دقیق تر حمایت کنند.
روش بیهوش کردن حیوان قبل از کشتار از سال ۱۹۲۹ در بریتانیا اجرا شده و در سال ۱۹۷۹ نیز اجرای آن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجباری شده است. هر چند کشورهای عضو این اتحادیه در مواردی که مربوط به رعایت سنت اقلیت های دینی مسلمان و یهودی است می توانند استثناء قائل شوند.
اندرو اوپی مسئول بخش مواد غذایی در اتحادیه فروشندگان کالاهای مصرفی بریتانیا گفت: "تمام شرکت های عضو این اتحادیه تایید کرده اند که همه حیواناتی که برای فراورده های گوشتی کشتار می کنند قبل از کشتار بیهوش می شوند. برخی از این شرکت ها گوشتی را که با علامت گذاری حلال و یا کوشر مشخص شده از تولید کنندگان مخصوص این روش خریداری می کنند."
او افزود: "با توجه به این که بخش اعظم گوشتی که در سوپر مارکت های بریتانیا فروخته می شود محصول دامپروری های خود این شرکت ها و یا وابسته به این شرکت ها است و همه این حیوانات در آن جا قبل از کشتار بیهوش می شوند، ما ضرورتی نمی بینیم که بسته های گوشت براساس روش کشتار به طور جداگانه علامتگذاری شوند."

 

اداره مسئول نظارت بر مواد غذایی و دامپروری بریتانیا می گوید که در تنظیم مقررات جدیدی در سطح اتحادیه اروپا برای علامت گذاری دقیق‌تر گوشت حلال و کوشر مشارکت داشته و به محض تصویب این مقررات در تابستان امسال احتمال به کار گرفتن روشهای جدید علامت گذاری در بریتانیا را بازبینی خواهد کرد.
یک سخنگوی این اداره گفت : "هدف ما این است که مردم تمام اطلاعاتی را که برای اتخاذ یک تصمیم آگاهانه در مورد خرید گوشت لازم دارند در اختیار داشته باشند. در مورد رعایت حقوق حیوانات به هنگام کشتار نیز مقررات بسیار سختگیرانه ای اجرا می شود."
این سخنگو افزود: "هر چند از نظر ما بیهوش کردن حیوان قبل از کشتار ترجیح دارد ولی در عین حال به حق مسلمانان و یهودیان برای انتخاب گوشتی که طبق سنت های آنها ذبح شده باشد احترام می گذاریم. دولت به هیچ عنوان قصد ندارد روشهای ذبح مطابق سنت های دینی را ممنوع کند."

 

نظر شما
ادامه