کد خبر: ۱۶۸۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان مازندران از اجرای طرح بررسی بیماری تنفسی مزارع گوشتی استان مازندران در سال 1392 خبر داد .
دکتر مجتبی ابراهیمی با بیان مطلب فوق افزود، تعداد 73 گله مرغ گوشتی با تلفات غیر متعارف مورد ارزیابی کلینیکی با تکمیل فرم اپیدمیولوژیک قرار گرفته و در مجموع برروی 7500 نمونه (سرم سواپ- بافت سر) اخذ شده از این فارم ها ، آزمایشات سرولوژیک (HI-ELISA) و بررسی مولکولی (PCR) انجام شد.
ابراهیمی افزود بیشترین تلفات در شهرستان های ساری، جویبار، نکا، بهشهر و آمل دیده شده است . وی در ادامه خاطرنشان ساخت بررسیها نشان می دهد، درصد واگیری و تلفات در گله هایی که در آنها واکسن دوگانه روغنی AI+ND استفاده نشده بیشتر و قابل توجه بوده است و همچنین استفاده از واکسن لاسوتا در سن پایین و عدم تکرار واکسن های برونشیت و گامبورو از نقاط ضعف برنامه های واکسیناسیون گله های درگیر بوده است.
مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان مازندران تصریح نمود، جهت بررسی مولکولی نمونه های سواب از14 مزارعه مادر (یک مرحله) و جوجه های یکروزه تولیدی آنها (دو مرحله در روز اول و زمان کشتار) از هشت فارم گوشتی و دو واحد تخمگذار به منظور بررسی وضعیت سویه واکسینال و آلودگی احتمالی به مایکوپلاسما سینوویه فیلدی و تعیین ژنوتیپ های غالب در گله های مادر، تخمگذار، گوشتی و تعیین خاستگاه سویه های مربوطه اخذ شده و به سازمان دامپزشکی ارسال شده است، لذا توجه به نقش مایکوپلاسما سینوویه بعنوان یکی از عوامل تشدید کننده عوارض تنفسی در گله های درگیر کمپلکس تنفسی باید مد نظر قرار گیرد.
ایشان اظهار داشتند، درگیری عفونت همزمان IB یا ND با H9N2 در تست سرولوژیک و PCR گله های درگیر کمپلکس تنفسی مشاهده شد که بیانگر اهمیت H9N2در بروز و تشدید عوارض تنفسی گله های درگیر می باشد. لذا استفاده از واکسن دوگانه روغنی نیوکاسل انفلوانزا (هفته اول) و اجرای دقیق واکسیناسیون گامبورو در گله های گوشتی تاکید می شود.
ابراهیمی در پایان عنوان کرد، در مقایسه با سال های قبل میزان تلفات کاهش چندانی نداشته و میانگین درصد تلفات بالاتراز حد استاندارد بوده است.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
0
0
آخه اینم شد خبر!خودشم متوجه نشد چی گفته!!
نظر شما
ادامه