کد خبر: ۱۶۹۱۲

 

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تولید نخستین داروی گیاهی زنبور عسل و خواص آن از منفی شدن تراز بازرگانی کشاورزی در دو سال اخیر خبر داد.
به گزارش ایرنا، حسن رکنی روز سه شنبه در مراسم رونمایی از نخستین و تنها داروی گیاهی تولیدی ضد کنه واروآ با بیان اینکه میانگین صادرات و واردات فرآورده های دامی طی دو سال گذشته با توازن منفی به نفع واردات، هشت میلیارد دلار منفی بوده است، گفت: تراز بازرگانی منفی برای کشوری که این توانایی ها را دارد اصلا شرایط مناسبی نیست.

وی با اشاره به اینکه دولت باید نگاه خود را به بخش کشاورزی تغییر دهد، بیان کرد: باید علم خود را در این زمینه افزایش دهیم و آن را تبدیل به عمل کنیم تا در نهایت تولید ثروت شود.

رکنی یکی از ویژگی های کشور های جهان سوم را صادرات مواد اولیه عنوان کرد که موجب کاهش سود دریافتی کشور می شود، گفت: در تولید گیاهان دارویی، چین حرف اول را می زند، ایران نیز به دلیل وجود تنوع اقلیمی قابلیت کشت بسیاری از گیاهان ارزشمند دارویی را دارد و به همین دلیل باید به این بخش بیشتر توجه شود.

وی با اشاره به داروی گیاهی ضد جرب واروا زنبور عسل، گفت: این داروی تولید شده دستاورد تحقیقات بسیاری از دانشمندان ایرانی است و به همین دلیل انتظار می رود اولویت تولید کنندگان استفاده از داروهای تولید شده داخلی باشد.

این دارو که توسط یکی از شرکت های دانش بنیان داروهای دامپزشکی تولید شده است، ترکیبی از اسانس آویشن باغی، اسطوخودوس و دیگر گیاهان دارویی با طیف وسیعی از مواد موثر است.

واروسید 100 درصد طبیعی دارای خواص ضد انگل های خارجی زنبور عسل به وی‍ژه جرب واروآ است. همچنین این دارو باعث مقاومت قارچی یا باکتریایی نمی شود و فاقد هرگونه عوارض جانبی برای زنبور عسل انسان است.

رونمایی از این داروی گیاهی توسط حسن رکنی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور و نمایندگان فعالان بخش خصوصی انجام شد.


در این مراسم مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور مصرف سرانه عسل در ایران را یک کیلوگرم عنوان کرد و گفت: ایران از نظر تولید عسل رتبه هشتم را در جهان به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در حال حاضر حدود شش میلیون و 650 هزار کندوی زنبور عسل در ایران وجود دارد که 79 هزار و 700 تن تولید عسل داشته ایم که از این مقدار یک کیلوگرم مصرف سرانه بوده است.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه میزان کل کندو در جهان یک میلیون و 542 هزار تن تولید در جهان است، بیان کرد: 168 کارخانه تولید دارو و واکسن و مواد لولوژیک در ایران داریم و بیش از 350 دارو در کشور تولید می شود که از این تعداد یک هزار و200 قلم گواهی ثبت صادرات دارد.

خلج تصریح کرد: 95 درصد تولید داروهای دام و طیور در داخل کشور تامین می شود که از این تعداد 70 درصد واکسن مورد نیاز دام و 40 درصد واکسن های مورد نیاز طیور هستند که در داخل کشور تولید می شوند.

وی با اشاره به برنامه های خود برای افزایش صادرات دارو گفت: قصد داریم مرکز تحقیقاتی دارویی را در داخل مرکز تحقیقات دارویی را در سازمان دامپزشکی احداث کنیم و نقش تولید کنندگان را در بازار بین المللی افزایش دهیم.

رییس سازمان دامپزشکی با بیان این که در داخل کشور 28 قلم داروی گیاهی به ایران وارد می شود، گفت: سازمان دامپزشکی کشور و وزارت جهاد کشاورزی باید با همکاری یکدیگر حمایت خود را در میزان تولید و واردات داروهای دامی افزایش دهند.

 

نظر شما
ادامه