کد خبر: ۱۶۹۶۷
تعداد نظرات: ۸ نظر

دکتر آراسب دباغ ‌مقدم، دامپزشک و متخصص بهداشت مواد غذایی به  سلامانه گفت: «به مرغ‌های مصرفی، هیچ هورمونی تزریق نمی‌شود. مهم‌ترین دلیل آن هم این است که قیمت هورمون‌های مختلف مانند آندروژن یا ناندرولون، بسیار گران است و استفاده از آنها برای مرغدارها، اصلا صرفه اقتصادی ندارد. یعنی محال است که یک مرغدار با قیمت کنونی هر کیلوگرم از گوشت مرغ و هر عدد از آمپول‌های هورمونی، تصمیم بگیرد یا بخواهد که به‌ مرغ‌های خود، هورمون تزریق بکند».
با این حساب،‌ می‌توان گفت که باید خیال مصرف‌کننده‌ها از عدم وجود هورمون‌های مختلف در گوشت مرغ و به‌خصوص در بال آن، راحت باشد. وی افزود: «مصرف‌کنندگان محترم مرغ‌ها باید بدانند که آنتی‌بیوتیک‌ها هم به‌دلیل زمان‌بر بودن و استرس‌زا بودن تزریق برای مرغ‌ها، در بال یا هیچ قسمت دیگری از بدن آنها تزریق نمی‌شود و فقط در آب مصرفی مرغ‌ها حل می‌شوند. به‌همین دلیل هم مصرف بال مرغ از نظر وجود هورمون یا آنتی‌بیوتیک، مشکلی ندارد».

دکتر دباغ‌مقدم تاکید کرد که بال مرغ یکی از چرب‌ترین قسمت‌های آن و دارای حجم بالایی از اسیدهای چرب اشباع است. «مصرف اسیدهای چرب اشباع، علاوه بر بالا بردن سطح کلسترول خون، شانس ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و گرفتگی عروق را افزایش می‌دهد. با این حساب و تنها به همین دلیل، توصیه می‌شود که در مصرف بال مرغ، حد اعتدال را رعایت کنید و زیاده‌روی در مصرف آن را در برنامه غذایی‌تان نداشته باشید».
پوست بال مرغ که سرشار از بافت چربی است را هم پیش از خوردن گوشت آن جدا کنید تا میزان دریافت اسیدهای چرب اشباع از این طریق در بدن شما به حداقل ممکن برسد. پوست مرغ هم به دلیل همین چربی بالایی که دارد، باید پیش از مصرف آن جدا و دور انداخته بشود.

 

برچسب ها: بال مرغ، بخوریم،
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آميد
|
-
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
0
0
واقعا از اين همه دانش بايد لذت برد
در مورد همه مواد غذايي مي توان اظهار نظر كرد
البته بسيار سطحي ...................
همکار
|
-
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
0
0
جناب امید صحبتهای علمی دکتر دباغ کجاش غلط یا پیش پا افتاده یا بقول سرکار سطحی است از نظر علمی ایشون درست فرمودند(اگر تحصیلکرده تشریف دارید به کتابهای بسیار زیادی که با شیوه آسون تری هم برای شما که وسواس دارین چاپ و نشر شده سری بزنید) از نظر املا و دستور هم ما که ایرادی ندیدیم عزیز دل برادر بیاییم بی دلیل یکدیگر را تحقیر نکنیم اگر وجدان داریم.
دکتر رضا
|
-
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
0
0
دکتر دباغ مقدم هنوز تخصص نگرفته اند لطفا به اشخاص عنوان غیر واقعی ندهید
ناشناس
|
-
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
0
0
همکاران میدانند در مرغداریها به جیره طیور انتی بیوتیک های تاریخ گذشته انسانی اضافه می شود که باعث مقامت انتی بیوتیکی در مصرف کننده می شود.دکتر رضا.


حسین
|
-
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
0
0
با سلام ...عیب کار ما دامپزشکا اینه که به جای اینکه پشت هم باشیم جلوی هم هستیم بیایید یاد بگیریم از تجربیات و معلومات هم درس بگیریم و به خاطر تسویه حساب شخصی ارزش کار دیگران رو زیر سوال نبریم ....با تشکر از آقای دکتر دباغ مقدم
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
0
0
جناب امید ناامید شده
می گویند جهان سوم جایی است که مردمش تا هنگامی که قطار در توقف است به آن کاری ندارند، و وقتی حرکت کرد به آن سنگ می زنند!! عزیز دل برادر، مصاحبه که حسادت ندارد، شما هم سعی کن با رسانه ها همکاری داشته باشی. کار سختی نیست. کمی باید وقت بگذاری و به جای اینکه به دیگران ایراد بگیری، مطالعه کنی و دانش خود را افزایش دهی و آنوقت با تو هم مصاحبه می کنند. از شخصی که به عنوان همکار هم پیام گذاشته اند، تشکر می کنم. از جناب دکتر رضا هم تشکر می کنم، بحث آنتی بیوتیک های انسانی کاملا درست است، اما به نظر بنده عنوان نمودن آن در سطح جامعه، مشکلی را حل نمی کند جز ایجاد ترس و وحشت در بین مردم. در مورد تخصص، بنده شاید تنها دامپزشکی باشم که علاوه بر دکترای عمومی، از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در تاریخ 12 بهمن 1383 با دفاع از پایان نامه ای زیر نظر استاد دکتر رکنی، در رشته مستر علوم و صنایع غذایی دانش آموخته شدم.
موفقیت همگان را از درگاه قادر متعال خواستارم.
صیرفی
|
-
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
0
0
دوستان اگر اطلاعات کامل تری دارند می توانند اضافه کنند، نه اینکه به تخریب دیگران بپردازند.
رزیدنت بیماریهای طیور، پورصفر
|
-
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
0
0
هیچ هورمونی به مرغها تزریق نمیشود. علت افزایش سریع وزن مرغها به خاطر اصلاح نژاد، بهبود مواد جیره و جیره نویسی صحیح و کنترل و پیشگیری بیماریهاست. اما متاسفانه در مورد باقیمانده آنتی بیوتیکی در گوشت مرغها در کشور ما نظارت چندانی نیست. چون بیشتر دامپزشکان برای امرار معاش و حفظ کار خود مجبورند به خواسته های غیر علمی مرغداران تن بدهند. همچنین در برخی از فارمها اصلا مسئول فنی عملا وجود ندارد. فقط مدرک دکتر وجود دارد، همین. بعلاوه از آنتی بیوتیکهای انسانی هم استفاده میشود متاسفانه.
تا وقتی که هر کسی فقط به فکر منفعت شخصی خود باشد وضع همین خواهد بود.
نظر شما
ادامه