کد خبر: ۱۶۹۷۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

کرونا ویروس شرق میانه(MERS-COV) تهدید یا فرصتی برای سازمان دامپزشکی کشور
پایان پنجمین کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی در 14 می 2014 در حالی صورت می گیرد که هنوز نگرانی ها به سمت و سوی افزایش تند و سریع بیماری کرونا ویروس MERS وجود دارد. نگرانی WHOبیهوده نیست اگرچه انتقال انسان به انسان بیماری هنوز به اثبات نرسیده است اما قدرت پیشگیری و کنترل بیماری ضعیف است.
راهکارهای سازمان بهداشت جهانی در این خصوص چیست؟
1- بهبود سیاست های ملی در پیشگیری و کنترل بیماری و افزایش مراقبت های بهداشتی در همه کشور ها بویژه در کشورهای درگیر .
2- اغاز و سرعت بخشیدن به بررسی های حساس،شامل کنترل موردی ،سرولوژی ، بررسی های محیطی و مطالعات حیوانی در درک بهتر اپیدمیولوژی بویژه عوامل خطر و سنجش اثرات.
3- حمایت کشورهای آسیب پذیر بویژه جنوب صحرای افریقا با درنظر گرفتن چالش های منطقه ای.
4- تقویت همکاریهای بین بخشی و به اشتراک گذاشتن وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط بین المللی بویژه با سازمان OIE,FAO
5- 13 کشور درگیر از دسامبر 2013 به گزارش بیماری پرداخته اند ،که شامل مصر،یونان ،اردن ،کویت ،لبنان ،مالزی ،عمان ،فیلیپین،قطر،عربستان صعودی ،امارات متحده عربی ،امریکا و یمن می باشد.

سندرم تنفسی شرق میانه (کرونا ویروس ) (MERS-COV)
مورس یک سویه خاص از کرونا ویروس است که سبب ایجاد سندرم تنفسی شرق میانه می گردد. MERS پیش از اوریل 2012 در انسان گزارش نشده بود.
عمده ترین گزارش ها در نتیجه انتقال بیماری از انسان به انسان است .اگرچه در برخی موارد ابتلای انسانی ،منشا عفونت نامشخص است. MERSو انتی بادی ان در نمونه های اخذ شده از شتر جدا شده است.
اگرچه مطالعات اخیر حدس می زند که شتر به عنوان منبع عفونت انسانی است اما هنوز ارتباط بین عامل عفونی در انسان و حیوانات نامشخص است و تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.
کرونا ویروس چیست ؟
کرونا ویروس گونه ای از ویروس های RNA دار است که در زیر میکروسکوپ الکترونی تظاهرات تاجی شکل در اطراف آنها است..
گونه های بسیاری از این ویروس خواص متفاوت دارند و سبب علائم درمانگاهی از حالت خفیف تا شدید در انسان و گونه های مختلف حیوانات می گردند.گونه های بسیاری از کروناویروس سبب ایجاد بیماری در انسان و حیوان می شود.
منشا MERS-COV چیست؟ OIE به همراه WHO و FAO بدنبال درک بهتر اپیدمیولوژی بیماری ،انتقال و پتانسیل ارتباط بین انسان و عفونت های حیوانی  با این ویروس می باشد.
آیا حیوانات پاسخگوی عفونت MERS-COV در انسان هستند؟
اگر چه مورس از انسان و تعداد کمی از شترها جدا شده است و مطالعات اخیر حدس می زند که شتر ممکن است منبعی از عفونت برخی از انسان ها باشد. ارتباط خاص بین مورس در شتر و انسان هنوز نامشخص است.
اطلاعات در مورد ایجاد بیماری در شتر چگونه است؟
بین نوامبر 2013 و می 2014 قطر به گزارش مورس در 4 شتر پرداخت .گزارش ها حاکی از وجود بیماری در شرق میانه و افریقا است.همچنین سویه های مشابه مورس در نمونه های اخذ شده از انسان و شتر یافت شده است.
مطالعات سرولوژیک نیز وجود آنتی بادی مورس را با شیوع بالا در نمونه های شتر در شرق میانه و کشورهای افریقایی تایید نموده است. و وجود انتی بادی مشترک در انسان و شتر پیوستگی این دو را تایید می کند.مورس در شترها ایجاد علائم تنفسی خفیف می کند اما شواهدی بر وجود بیماری شدید در شترها موجود نمی باشد و بیماری نیز محدود است.
جهت درک بیشتر پتانسیل های ایجاد بیماری در شتر و دیگر حیوانات بررسی های دیگری نیاز است.
مطالعات اپیدمیولوژیک با هدف تشخیص عوامل خطر و ارائه پتانسیل برای عفونت شتر ها و چگونگی ارتباط عفونت انها و انسان در مورد مورس نیازمند انالیزهای ژنتیکی مورس است.
دیگر گونه های حیوانات: پیش از این ویروس از خفاش در عربستان جدا شده است. شواهد معمول نشان گر ارتباط مستقیم MERS-COV خفاش و انسان نمی باشد.در دیگر گونه های حیوانات شامل گوسفند،بز ، گاو،بوفالوی ابی ،پرندگان وحشی آنتی بادی MERS-COV منفی نشان داده شده است.
سرویلانس مورس در حیوانات نیازمند درک بهتر اپیدمیولوژی است.
تست های سرولوژی یا تشخیصی و جداسازی ویروس در حیوانات چگونه است؟
تست های سرولوژیک نشان می دهد که انتی بادی تولید شده بوسیله حیوانات در مقابل ویروس است و به خود ویروس تعلق ندارد.حضور انتی بادی ممکن است نشانگر حضور MERS-COV یا ویروس های مشابه می باشد.گاهی تفاوت بین انتی بادی در دیگر گونه ها یا سویه های ویروس که مشابهت خواص انتی ژنیک دارند بسیار مشکل یا ناممکن است.
تست های pcr کمک به تشخیص ژنتیکی می کند .تعیین توالی ژنتیکی ویروس نیز بهترین راه تایید است که مواد ژنتیکی تعلق به مورس دارد .اطلاعات ژنتیکی نیز به تهیه اطلاعات مهم در مورد تکامل ویروس می پردازد.

چرا این بیماری می تواند فرصتی را برای سازمان دامپزشکی کشور ایجاد نماید ؟
اگر به پیشینه انفلوانزای فوق حاد بپردازیم و بررسی بیماری راحداقل در یک دهه گذشته در کشورمان دنبال کنیم به این پاسخ خواهیم رسید که تقزیبا از دسامبر 2003 با شیوع انفلوانزا ی فوق حاد مراقبت ها در خصوص انفلوانزا در سیستم دامپزشکی کشور گسترش یافت .از شهریور ماه سال 1385 نیز دستورالعمل های سازمان در مورد پایش و مراقبت فعال و غیر فعال بیماری در طیور صنعتی ،روستایی ،زیستگاه پرندگان آزاد پرواز و.... گسترش یافت .اما انچه نصیب سازمان شد، کار و تلاش بیشتر و بهره برداری وزارت بهداشت از این موضوع شد. در مورد این بیماری نیز وضع بر همین اساس است .شتر به عنوان منبع بیماری مطرح است . در کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی کشور ما نیز این صنعت یعنی پرورش شتر تا حد قابل قبولی مطرح می باشد . سرویلانس بیماری و همکاری سازمان با OIE و FAO می تواند توان کارشناسی سازمان را بیش از پیش نمایان سازد. امید است دکتر خلج با توان بالای خود به شعار کارشناس محوری تحقق بخشد.

 

 

برچسب ها: بیماری مرس،
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
0
0
((مرس)) یا ((مورس؟؟!!))
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
0
0
شرق میانه؟؟؟ منظور خاور میانه هست دیگه؟ اصطلاحات جدید از این قبیل زیاد جالب نیست.
اميد
|
-
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
0
0
دست سيستم ترجمه گوگل درد نكند
خيلي عالي بود
واقعا!
نظر شما
ادامه