کد خبر: ۱۷۰۲۳

مسئول اداره مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی استان زنجان گفت: نوغانداران به عملیات پیشگیری از شیوع بیماری های کرم ابریشم و رعایت اصول بهداشت توجه جدی داشته باشند.
دکتر مجید اسکندرپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به  بیماری های رایج در پرورش کرم ابریشم افزود: با توجه به اینکه بیماری های کرم ابریشم در مان شدنی نبوده و استفاده از دارو عملی نمی باشد، مهمترین اصل در جلوگیری از شیوع بیماری ها رعایت اصول بهداشت و عملیات پیشگیری می باشد .

وی یادآورشد:  به این منظور ، نوغانداران همه اماکن،  و  وسایل پرورشی را باید قبل از شروع هر مرحله پرورش، و پس از پایان پرورش ضدعفونی کنند .

اسکندرپور با اشاره به  تعدادی از بیماری های رایج نوغانداری و روش های کنترل آن تصریح کرد: بیماری کراسری " با نام محلی زرد میر، مخوس" یکی از بیماری های کرم ابریشم است که ایجاد برآمدگی در محل اتصال بندهای بدن کرم، نازک، درخشنده و شکننده شدن پوست بدن کرمها، تحرک بیش از حد و مشاهده تعدادی از کرم های بیمار در لبه های بستر پرورشی ، خروج مایع شیری رنگ از بدن کرم های بیمار پس از ترکیدن از علایم این بیماری است.
وی ، ضدعفونی ناقص، تغییرات ناگهانی شرایط محیط مانند درجه حرارت، وجود رطوبت بیش از حد در محیط پرورش و برگ ها، استفاده از برگ های با کیفیت نا مطلوب، تغذیه لاروها با برگ های مرطوب و لطیف، تراکم بیش از حد لاروها، استفاده از برگ های تخمیر شده" گرما زده و ترش شده " و آلوده، و  تهویه نامطلوب را مهمترین  راه های شیوع بیماری کراسری " با نام محلی زرد میر، مخوس"  برشمرد.
اسکندرپور با اشاره به راه های کنترل و پیشگیری این بیماری تاکید کرد : انجام ضدعفونی صحیح، تغذیه کرمها با برگ های مطلوب، حفظ و تامین حرارت و رطوبت در حد مناسب، مدیریت صحیح پرورش در زمان خواب و بیداری و تنیدن پیله، فراهم کردن سطح کافی بستر پرورش و ایجاد تهویه، جمع آوری و انهدام سریع کرمهای آلوده، استفاده از مواد ضد عفونی کننده در پیشگیری از بیماری بسیار حایز اهمیت است.
مسئول اداره مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی استان زنجان، بیماری فلاشری " با نام محلی سیاه میر ، لسه میر" را از بیماری های رایج در کرم ابریشم ذکر و علایم آن را اشتهای ضعیف، کندی رشد و چروکیدگی پوست بدن، از دست رفتن قابلیت ارتجاعی و کشیدگی پوست، اسهال و استفراغ، مشاهده حالت زنجیری در مدفوع، سفت شدن قسمت سر و سینه کرمها و سیاه شدن کرم های مرده بیان کرد.
اسکندرپور با بیان اینکه را ه های شیوع این بیماری، ضد عفونی ناقص، تفریخ نادرست تخم نوغان، نوسان درجه حرارت، استفاده از برگ های نامطلوب مانند برگهای خیس یا گرمازده و پلاسیده و خاک آلود، عدم تهویه در محیط پرورش، تعداد بیش از حد کرم ها و برگ دهی خیلی کم یا خیلی زیاد، انباشته شدن فضولات در بستر پرورش، ایجاد ضربه و صدمه در طول عملیات پرورش است اظهارکرد: ضدعفونی صحیح، جابجائی مناسب تخم نوغان از محل خرید تا محل تفریخ و انجام عملیات صحیح و استاندارد در تفریخ، تامین و حفظ حرارت و رطوبت مناسب در تمام طول پرورش، تغذیه با برگ های مطلوب، رعایت
 اصول بهداشت در پرورش، اجتناب از ایجاد صدمه و زخم در بدن کرم، جمع آوری و انهدام کرمهای بیمار و نگهداری صحیح برگ توت از راههای کنترل و پیشگیری بیماری فلاشری " با نام محلی سیاه میر، لسه میر" است.
وی با اشاره به اینکه موسکاردین " با نام محلی نقلک، گج میر" نیز از بیماری های رایج در صنعت نوغانداری است، علایم این بیماری را از دست رفتن اشتها و سستی و بی حالی در مراحل اولیه، ظهور خال ها و لکه های روغنی روی سطح بدن، نرم شدن مدفوع ، استفراغ و بدنبال آن مرگ، بدن لاروهای مرده سفت شده، و توسط قارچ پوشیده شده و به صورت یک تکه گچ به رنگ سفید بیان کرد.
اسکندرپور ضدعفونی ناقص، بالا بودن درجه حرارت و رطوبت محل، افزایش رطوبت بستر ، ایجاد آلودگی از توتستان های آلوده، عدم رعایت بهداشت در طول پرورش را راه های شیوع بیماری موسکاردین " با نام محلی نقلک، گج میر " و راههای کنترل و پیشگیری را ضدعفونی صحیح اماکن و وسایل پرورشی ، برقراری تهویه مناسب، کاهش تراکم کرمها در سطح بستر و کاهش ضخامت برگدهی در بستر، سوزاندن کرمهای آلوده، استفاده از محلولهای قارچ کش، کاهش حرارت و رطوبت محیط پرورش دانست.
وی با اشاره به مسمومیت غذایی کرم ابریشم در صنعت نوغانداری ادامه داد: ظهور حرکات عصبی در سر و سینه کرم های مسموم، اسهال و استفراغ شدید بدن کرم ها،  بالا نگه داشتن سر و سینه کرم های مسموم از علایم مسمومیت بوده و راه های ایجاد مسمومیت نیز استفاده از برگ های ناشناخته و یا آلوده به سموم شیمیائی و حشره کش ها، احداث توتستان در مجاورت کارخانجات صنعتی، معادن و باغات توتون، سمپاشی باغات و مزارع مجاور در مسیر باد به سمت توتستان است
اسکندرپور تاکید کرد: اطمینان از عدم آلودگی برگ ها به سموم از طریق آزمایش آنها با تعداد کمی از کرمها قبل از تغذیه کامل، برگ دهی سریع با برگ های تازه و لطیف پس از مشاهده علایم مسمومیت به منظور کاهش تلفات از مهمترین راههای کنترل و پیشگیری از مسمومیت کرم های ابریشم است.
مسئول اداره مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی استان زنجان گفت: تاکنون هیچ کدام از این بیماری ها در صنعت نوغنداری این استان مشاهده و گزارش نشده است.
اسکندرپور افزود: نوغاندارن استان زنجان در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک و یا آلوده به بیماری با شبکه های دامپزشکی در سطح استان تماس برقرار کنند.

 

نظر شما
ادامه