کد خبر: ۱۷۰۳۹

به گزارش فارس بهرام فغانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری  با اشاره به اینکه نخستین گوساله مرال در مرکز تکثیر و پرورش در اسارت مرال در پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری در سال‌جاری به‌ دنیا آمده است، افزود: مرال از خانواده گوزن‌ها و از بزرگ‌ترین گونه‌های جانوران علفخوار کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه زیستگاه طبیعی این گونه را جنگل‌های هیرکانی شمال تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: مرال‌ها معمولاً به صورت گله‌ای زندگی می‌کنند و هدایت هر گله را در فصل جفتگیری که اواسط تا اواخر شهریور است، یک مرال نر غالب بر عهده دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری با اشاره به اینکه معمولاً مرال‌ها تک قلوزا هستند، گفت: دوران آبستنی مرال‌ها به 8.5 ماه می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه از اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد و درست در زمانی که رویش گیاهان و علوفه‌های طبیعی در دسترس حیوان فراوان است، گوساله‌های به دنیا می‌آیند، خاطرنشان کرد: در این مرحله مرال ماده حدود  دو هفته اول پس از زایمان گوساله‌ها را تا کسب توانایی در همراهی با مادر در راه رفتن، میان انبوهی از گیاهان مخفی می‌کند و فقط برای شیردهی به سراغ گوساله می‌رود. 

فغانی با اشاره به اینکه گوساله‌ها در زمان تولد دارای خال‌های سفید رنگ در رنگ زمینه قهوه‌ای تیره هستند، گفت: این خال‌ها به‌تدریج تا پایان سال اول از بدن حیوان محو می‌شود.

به گزارش فارس، مرال به عنوان گونه نماد تنوع زیستی جانوری مازندران به حساب می‌آید.

 

 

نظر شما
ادامه