کد خبر: ۱۷۰۵۸

دکترمحسن مشکوة در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، افزود: مفهوم کشاورزی ارگانیک یا کشاورزی زیستی، استفاده از اطلاعات سنتی و علمی برای کاهش استفاده از سموم و مواد شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی است.
 
وی اضافه کرد: این کار در راستای تعامل سازگار فعالیت‌های انسانی با چرخه طبیعت و استفاده متعادل و  منطقی است که منجر به ایجاد تعادل پایدار در منابع آب و خاک خواهد شد.
 
دکتر مشکوة افزود: کشاورزی ارگانیک یا زیستی تعاریف گسترده‌ای دارد اما ویژگی مشترک آنها این است که از روش‌های تولید طبیعی محلی استفاده می‌شود. (سازگار با طبیعت)
 
وی ادامه داد: مواد غیرمجاز و ممنوع برای استفاده در این نوع کشاورزی عبارتند از:
-    کودهای شیمیایی
-    آفت کش‌ها (علف‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها)
-    گونه‌های اصلاح شده ژنتیکی
-    افزودنی‌های غیرمجاز (هورمون‌ها)
-    داروهای دامپزشکی

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی ادامه داد: در نظام‌های تولید زیستی از مصرف مواد شیمیایی مصنوعی مانند کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌ها، هورمون‌ها، داروها و مواد افزودنی در روند تولید جلوگیری می‌شود.

مشکوة ادامه داد: به جای آنها از جایگزین‌هایی مانند کودهای دامی، کمپوست‌ها و دیگر کودهای آلی، آفت‌کش‌های غیرشیمیایی مانند عصاره گیاهان، دشمنان طبیعی (کفشدوزک) و راهبردهای کنترل بیولوژیکی و نیز از روش‌های مدیریتی زراعی، فیزیکی و مکانیکی برای کنترل آفات، امراض و علف‌های هرز استفاده می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه