کد خبر: ۱۷۱۳

حکیم مهر -  رییس سازمان دامپزشکی کشور از اجرای طرح دامپزشک روستا در سال 89 خبر داد و گفت: این طرح در راستای اجرای اصل «44» قانون اساسی با مشارکت بخش خصوصی در مناطق محروم کشور به اجرا در می‌آید.

دکتر مجتبی نوروزی  خاطر نشان کرد: خوشبختانه طرح دامپزشک روستا در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شد و سپس در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رای آورد که به عنوان بودجه ابلاغ خواهد شد و از ابتدای امسال عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به این که برای مرحله اول این طرح هزینه 50 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: البته این مبلغ قابل افزایش خواهد بود و در سنوات آتی و پس از طی شدن موفقیت آمیز مرحله اول در سال‌های بعد به شکل عملیاتی در تمامی شهرستان‌ها و روستاهای کشور اجرا می‌شود.

نوروزی تصریح کرد: این طرح شبیه طرح پزشک خانواده است با این تفاوت که قرارداد خرید خدمت از دامپزشکان بخش خصوصی توسط سازمان دامپزشکی در قبال کاری که در روستاها انجام می دهند،منعقد می‌شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: تمامی خدماتی که این دامپزشکان در استان‌های محرومی همچون کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، خراسان جنوبی و شمالی و قسمت‌هایی از استان زنجان برای دام‌های روستاییان انجام می دهند، رایگان خواهد بود و حقوق آنها ماهیانه هفت میلیون ریال توسط سازمان دامپزشکی پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با انجام طرح دامپزشک روستا، 600 نفر دامپزشک بخش خصوصی بکار گرفته خواهند شد،اضافه کرد:هر دامپزشک روستا حدود 50 تا 100 روستا را تحت پوشش خدمات خود دارد ضمن اینکه آنها علاوه بر این خدمات، می توانند به کارهای دیگری نیز مشغول باشند.

نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آزمایشات انجام شده در رابطه با شیر خام تولید شده در کشور نشان می دهد که این شیرها از لحاظ سموم و آلاینده‌ها درحد استاندارد بوده و حتی در برخی مواقع از این مقدار نیز پایین ‌تر هستند. ضمن این که در برخی از نقاط نیز بر اساس داده‌های علمی صورت گرفته هیچ گونه آلاینده‌ای در شیرها مشاهده نشده است.

وی افزود: از نظر آنتی بیوتیک‌ها، 35 درصد شیر خام مراکز جمع‌آوری شیر دامپروری‌های صنعتی عاری از هر نوع آنتی بیوتیک و شبیه به ارگانیک، 35 درصد آنتی بیوتیک این شیرها در حد استاندارد و 30 درصد شیر در یک یا در برخی از نقاط به ندرت دو نوع آنتی بیوتیک در آن بالاتر از حد رنج است که باید آن را اصلاح کنیم.

وی با تاکید بر این که بعد از حرارت دادن شیر خام در کارخانه‌ها و عبور شیر از مراکز جمع‌آوری شیر وظیفه‌ای بر عهده سازمان دامپزشکی نیست ، ادامه داد: وظایف پس از انجام فرآوری شیر متوجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که البته همکاران ما در این زمینه در این وزارت خانه وظایف خود را به شکل مناسبی انجام می‌دهند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه با اشاره به این که در سال 88 با نظارت و پایش‌های صورت گرفته هیچ گزارشی مبنی بر بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگو گزارش نشده است ، تصریح کرد: علت بسیاری از مشکلات و بیماری‌هایی که در پرورش میگو داشته‌ایم این بود که در گذشته ساختار این مزارع،بهداشتی و با نظر سازمان دامپزشکی طراحی نشده است.

 

نظر شما
ادامه