کد خبر: ۱۷۱۵

حکیم مهر -  رییس بخش جانوران سمی و تهیه پادزهر موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان این که جایگاه عقرب و جانوران سمی در زیر سنگ‌هاست، گفت: از این رو هنگام جابه جایی سنگ‌ها باید از قرار دادن دست در زیر سنگ خودداری شود. هم چنین باید به خاطر داشته باشیم خزندگانی چون مار تمایل زیادی به آفتاب گرفتن در ابتدای صبح و هنگام غروب دارند.

دکتر عباس زارع میرک آبادی  با بیان این که به علت علاقه جانوران سمی به گرما احتمال نفوذ آنان به داخل چادر و اماکن وجود دارد، اظهار کرد: از این رو پیش از ورود به چادر و نیز اماکن متروکه محل به دقت وارسی شود.

وی با توصیه بر پوشیدن پوتین‌های بلند ساق دار برای جلوگیری از گزش جانوران سمی در ادامه توضیح داد: ارتفاع گزش مارهای ایرانی حداکثر30 تا 40 سانتی متر است بنابراین می توان با پوشیدن پوتین‌های ساق دار مانع شد.

رییس بخش جانوران سمی و تهیه پادزهر موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان این که مارها نسبت به ارتعاشات سطح زمین حساس هستند، افزود: بنابراین محکم راه رفتن بر روی زمین عاملی برای فرار مارها به شمار می آید.

زارع با تاکید براین که هیچ وقت مار حمله کننده نیست بلکه انسان‌ها به سمت مار حرکت می کنند، گفت: حرکت انسان‌ها به سمت مار تحریکی برای نیش زدن مارها محسوب می شود.

وی ادامه داد: امروزه ثابت شده که در کمک‌های اولیه به فرد مارگزیده، بستن تورنیکت در بالای محل گزش، بریدن و مکیدن محل گزش بسیار خطرناک و در دنیا یک اصل رد شده است.

رییس بخش جانوران سمی و تهیه پادزهر موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با این توضیح که زهر نیش مارهای افعی ایرانی باعث بروز اختلال درسیستم انعقادی خون می شود گفت: بنابراین با بریدن محل گزش خونریزی وسیعی رخ می دهد و این در حالی است که بستن تورنیکت هم مانع خون رسانی به اعضای پایین تر از محل گزش شده و خطر نکروز و سیاه شدن عضو را به همراه دارد.

دکتر زارع مکیدن محل گزش را عاملی برای انتقال میکروارگانیسم‌های موجود در دهان به محل زخم بر شمرد و افزود: استفاده از تریاک برای کاهش درد هم به زجر تنفسی (دیسترس تنفسی) منجر می شود.

وی با بیان این که استفاده از آسپرین هم شدت خونریزی را افزایش می دهد، گفت: بنابراین بهترین اقدام در برخورد با فرد مار و یا عقرب گزیده بی حرکتی برای کاهش جریان خون و بستن محل ضایعه با باند معمولی و حداکثر فشار 7 میلی‌متر جیوه است به نحوی که نبض فرد مصدوم در بخش پایین‌تر از محل گزش قابل لمس باشد.

رییس بخش جانوران سمی و تهیه پادزهر موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با توصیه به هموطنان مبنی بر خروج هر گونه زینت آلات مصدومان اعم از انگشتر و النگو خاطرنشان کرد: معمولا در کمتر از سه ساعت خطر خاصی فرد را تهدید نمی کند و با انتقال مصدوم به مرکز درمانی مجهز پادزهر و آنتی بیوتیک های نسل سوم دریافت می شود.

 

نظر شما
ادامه