کد خبر: ۱۷۱۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

خبرگزاری فارس: بیماری وی‌اچ‌اس به راحتی قابل درمان است

 

به گزارش خبرگزاری فارس از کامیاران، کاظم عبدی ظهر امروز در جریان بازدید از مجتمع ماهیان سردآبی  پالنگان، اظهار داشت: نخستین و مهم‌ترین کار در راستای کاهش و حذف بیماری‌ها در مجتمع‌های پرورش ماهی سرد‌آبی مانند پالنگان داشتن مدیریت واحد است.

وی عدم مدیریت در اداره و کنترل این مجتمع را مشکل اصلی عنوان کرد و افزود: در چنین مجتمعی باید همه از یک برند خاص غذایی استفاده و از یک مکان مشخص اقدام به خرید بچه ماهی و غذا برای آنها کنند و از تجهیزات و امکانات خاص و ویژه استفاده نمایند.

عبدی نبود مدیریت واحد را از دیگر مشکلات موجود در این مجتمع عنوان کرد و گفت: باید به تمام صاحبان سرمایه و پرورش دهندگان، آموزش‌های لازم را در زمینه‌های اصول بهداشتی، هزینه‌های بهداشتی، ضد عفونی‌های داخلی و دوره‌ای، و لزوم پرورش ماهی از فقط یک دوره سنی داد شود.

این مسئول برخورد با بیماری و رفع آن را آسان دانست و افزود: بیماری مانند وی‌اچ‌اس از بیماری‌هایی است که در صورت داشتن یک مدیریت منظم و ساده به راحتی قابل درمان است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی مدیرت روز را به پنج مرحله مختلف تقسیم‌بندی کرد و گفت: پیشگیری مهم‌ترین اصل در یک مدیریت صحیح در چنین مجتمع‌هایی برای جلوگیری از بروز مشکلات است.

به گفته عبدی، پیشگیری مدیرانه در این مجتمع‌ها به این معنی است که زمانی که صاحبان مجتمع‌ها قصد وارد کردن ماهی به مجتمع را دارند باید ضمن محدود کردن طرح‌ها به یک یا دو مکان اقدام به خرید بچه ماهی و ماده خوراکی سالم و بهداشتی از مکان‌های خاص فاقد بیماری کنند.

وی در پایان شیلات‌داران را مکلف به انجام کارهای اقداماتی و حفاظتی دانست و افزود: رفت و آمدهای زیاد و بی‌رویه از عوامل مهم در انتقال بیماری‌ها است که باید ارتباط میان شیلات‌داران با هم و همچنین ورود گردش‌گران به محوطه اطراف استخرها کاملا کنترل و حذف شود.

اقدامات اولیه عمرانی در پالنگان نیازمند 300 میلیون تومان اعتبار است

مدیر عامل شرکت تعاونی 1306 شیلات پالنگان نیز در این بازدید بیان داشت: در راستای آگاه‌سازی شیلات‌داران برای جلوگیری از ورود گردشگران به داخل مجتمع دوره‌های و کارگاه‌های متعددی با حضور اساتید مجرب در این مجتمع برگزار شد.

احمد نعیمی ادامه داد: تولید کنندگان و سرمایه‌داران این مجتمع‌ها در توجه و عمل به هشدارهای و با وجود تأکید مکرر مبنی بر خرید بچه ماهی و غذا آنها از یک کارخانه مشخص و مشترک متأسفانه سهل انگاری کرده‌اند.

این مسئول بحث بیماری وی‌اچ‌اس را تلنگری برای تولید کنندگان و سرمایه‌داران این مجتمع‌ها دانست و افزود: امیدواریم طی یک مدیریت واحد و منظم در راستای خرید بچه ماهی و غذای مصرفی آنها و حتی تجهیزات مورد نیاز، از بروز هر گونه مشکل اینچنینی جلوگیری شود.

نعیمی صاحبان مجتمع‌ها را مردمی سنتی دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه عبور و مرور افراد می‌تواند از عوامل اصلی انتقال بیماری‌ها باشد قطعا با کنترل صحیح در این خصوص مشکل رفع می‌شود.

وی از جمع‌آوری مراکز فروش و عرضه ماهی کبابی در مجتمع‌ سردآبی پالنگان خبر داد و افزود: تمام تولید کنندگان و سرمایه‌داران این مجتمع‌ها با بروز این مشکل بر لزوم رعایت هر چه بیشتر بهداشت در مجتمع اهتمام جدی دارند.

مدیر عامل شرکت تعاونی 1306 شیلات پالنگان در خصوص مشکلات آلوده کننده مجتمع پرورش ماهی پالنگان، اضافه کرد: مشکل عمده مجتمع شیلات پالنگان، ورود خروجی آب مزرعه پرورش ماهی بالا دست است که اقدام به تولید مازاد از توان خود نموده است.

این مسئول با بیان اینکه رفع این مشکل با دو روش امکان پذیر است، ابراز داشت: کشیدن تالاب آب‌رسان مجتمع به قسمت بالاتر این مزرعه یکی از روش‌های رفع این مشکل بوده که نیازمند هزینه‌ای بالغ بر یک‌میلیارد تومان است و تامین آن در شرایط کنونی از توان اداره‌کل دامپزشکی استان خارج است.

مدیر عامل شرکت تعاونی 1306 شیلات پالنگان جمع‌آوری مزرعه پروش ماهی بالادست را دیگر روش جلوگیری از بروز مشکلات دانست و افزود: این مزرعه در ابتدا با ظرفیت دو تن راه‌اندازی شده، اما امروز طی ساخت و سازهای غیر اصولی و غیر بهداشتی به تولید سالانه 15 تا 20 تن رسیده که خروجی آن مستقیما وارد آب‌های مورد استفاده در  مجتمع پالنگان می‌شود.

نعیمی تصریح کرد: قبل از شیوع بیماری وی‌اچ‌اس این مشکل مهم نبود، اما امروز که شاهد این هستیم که یک ویروس می‌تواند کیلومترها را طی کند و دوباره عامل بیماری شود، وجود این مزرعه برای مجتمع مشکل‌ساز است.

وی استفاده آسان گردشگران از آب رودخانه و عدم رعایت بهداشت از سوی آنها را یکی دیگر از عوامل تهدید کننده مجتمع پرورش ماهی پالنگان دانست و خاطرنشان کرد: کنترل تمامی مردم به علت گوارا و خنک بودن آب نا ممکن است و متأسفانه چون این آب در بالاتر از مجتمع قرار دارد آلودگی آنها مستقیما وارد کانال‌های آبی مجتمع می‌شود.

نعیمی با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین مشکل در راستای مقابله با شیوع بیماری وی‌اچ‌اس در مجتمع پالنگان عدم تخصیص اعتبارات لازم است افزود: هر اقدامی که تا کنون در این مجتمع صورت گرفته با توجه به همکاری و حضور بیش از 60 نفر از خود مردم روستا و مجتمع، هزینه‌ای را در برنداشته است.

مدیرعامل شرکت تعاونی 1306 شیلات پالنگان ادامه داد: با اتمام کارهای عمومی طی چند روز آینده، برای ادامه اقدامات و شروع فعالیت‌های عمرانی نیازمند تخصیص اعتبارات هستیم.

به گفته نعیمی، در صورت عدم تخصیص اعتبارات طی چند روز آینده ادامه فعالیت‌ها کند و امکان توقف اقدامات وجود دارد.

وی در پایان متذکر شد: تا کنون 2 میلیارد تومان برای بحث غرامت، خسارت و بحث عمرانی تا راه‌اندازی مجدد مجتمع برآورد شده است که در حال حاضر برای انجام فعالیت‌های عمرانی اولیه و زیربنایی نیازمند تخصیص حداقل 250 تا 300 میلیون تومان از کل اعتبار برآورد شده هستیم.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک2000
|
-
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
0
0
درمورد محل دقیق پالنگان و این که دامپزشکی کدام استان متصدی آن است و تعاونی 1306چه ربطی به دولت دارد توضیح دهید لطفا....خبر ابهام دارد.
سعید
|
-
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
0
0
تیتر بسیار بدی بود.منظور دکتر عبدی پیشگیری اسان از این بیماری بوده نه درمان راحت آن
نظر شما
ادامه