کد خبر: ۱۷۱۵۹

به گزارش خبرگزاری فارس از کامیاران، مهدی خلج پیش از ظهر امروز طی بازدید از مجتمع ماهی سردآبی پالنگان این شهرستان اظهار کرد: بزرگترین عامل آلودگی مجتمع پالنگان وجود مراکز فروش در مجاورت استخر پرورش ماهی‌ها است.

وی مجتمع شیلات پالنگان را از مهم‌ترین مجتمع‌های پرورش ماهی کشور دانست و افزود: مزارع کوچک پرورش ماهی که یکی از علل آلودگی آب‌های مجتمع پالنگان است در صورت کنترل نشدن باید تعطیل شوند.

خلج پرورش سالم را لازمه راه‌اندازی مجدد مجتمع دانست و اضافه کرد: نخستین گام ما باید راه‌اندازی مجتمع با همکاری تمامی مسئولان، سرمایه‌گذاران و اتحادیه در راستای به تولید رساندن مجدد این مجتمع باشد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: مسلما سازمان‌ دامپزشکی در این مسیر باید بدهی‌های مربوط به خسارت‌های وارده را پرداخت کنند.

خلج ورود تخم ماهی‌های سالم را جزو تعهدات سازمان دامپزشکی عنوان کرد و اضافه کرد: این مهم قطعا از سوی سازمان دامپزشکی کل کشور عملیاتی می‌شود.

وی بیشترین عامل بروز مشکلات در این مجتمع را بحث گردشگری آن دانست و افزود: متأسفانه گردشگران بیش از حد وارد مراکز شده و با توجه به اینکه مردم حق دارند که از فضای پاک اینجا استفاده کنند، باید یک فاصله معنی‌دار برای مرکز پرورشی که می‌خواهد تولید سالم داشته باشد با افرادی که از نقاط مختلف آمده و با خود آلودگی می‌آورند ایجاد شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به ورود آب سالم در داخل کانال‌های مجتمع تأکید و اظهار کرد: آب فاضلاب روستا و خروجی مزرعه‌های پرورشی واقع در بالادست مجتمع، نباید وارد آب کانال‌های مورد استفاده مجتمع شود.

وی خطاب به تولیدکنندگان در خصوص عوامل انتقال بیمارها اظهار کرد: شما باید بپذیرید که بعد از هر یک بار که بچه ماهی را پرورش داده و به بازار عرضه نمودید، طی وقفه‌ای اقدام به خشک کردن، شستشو، ضد عفونی و سپس آبگیری استخرها نماید.

خلج خرید غذاهای غیربهداشتی و ناسالم را از دیگر عوامل مهم انتقال بیماری‌ها در این مجتمع عنوان و بیان کرد: برند و مکان خرید غذای ماهی بسیار مهم است، چرا که این مهم در انتقال عوامل بیماری‌زای متعدد بسیار موثر است و باید به طور جدی مدنظر قرار گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به سرمایه‌داران صاحب شیلات در این مجتمع گفت: بر اساس پیگیری‌هایی اداره‌کل دامپزشکی استان‌ها، سازمان‌کل دامپزشکی و شیلات کشور در پی ایجاد تحولی در راستای ارتقای سطح تولید از نظر کمی و کیفی در مجتمع‌ها است.

خلج خاطرنشان کرد: در مسیر تولید سالم اگر پرورش دهندگان دستورالعمل‌ها را رعایت کنند، طی صورت جلسه انجام شده کمک‌های وعده داده شده دولت برای معدوم‌سازی ماهی‌ها پرداخت می‌شود.

جلوگیری از صدور مجوز واردات بچه ماهی

وی در خصوص عدم صدور مجوز ورود بچه ماهی به داخل کشور اشاره کرد و افزود: در صورت تأمین نیاز در مراکز تولید بچه ماهی در داخل کشور و در صورت اعلام عدم نیاز از سوی مسئولان شیلات، قطعا مجوز وارداتی صادر نخواهد داد.

خلج در ادامه در خصوص خروجی جلسه ستاد بحرانی که در مرکز استان کردستان تشکیل شده، افزود: در آن جلسه دو مبحث دامپزشکی مطرح شد که یکی از آنها همین بحث مجتمع ماهی‌های سردآبی پلنگان و دیگر مجتمع‌ها بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص خسارات وارده به مجتمع پالنگان، اضافه کرد: دولت آن بخش از خسارت‌هایی که پرورش دهندگان بر اساس عمل به دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی متحمل شده‌اند، جبران می‌کند.

خلج در خصوص شیوع بیماری لمپی‌اسکین در مناطق غرب کشور نیز اظهار کرد: این بیماری ویروسی بوده و از شمال عراق و جنوب ترکیه به مناطق غربی کشور وارد شده است.

وی اذعان کرد: اداره‌کل دامپزشکی همه استان‌ها با تمامی ظرفیت به عنوان یک سازمان تکثیرات واکنش سریع، وارد کار شدند و در حال مبارزه علیه این عامل بیماری‌زا هستند.

خلج ضمن اشاره به همکاری خوب استانداران  و ادارات جهاد کشاورزی که با تمام نیرو وارد میدان شده‌اند، افزود: قرار شده  فعلا تا اطلاع ثانوی نیروهای انتظامی از خروج هر گونه دامی در راستای جلوگیری از گسترش این بیماری جلوگیری کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان گفت: بخشی از خسارات به دامدارانی که دام‌های آنها طی این چند روز معدوم شده، پرداخت خواهد شد و پرداخت غرامت به آنها جزو مصوبه‌های دولت است که در صورت دریافت اعتبارات لازم از ستاد بحران، قطعا پرداخت خواهد شد.

 

 

نظر شما
ادامه