کد خبر: ۱۷۱۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، فرید صباغ ظهر امروز در کارگاه آموزشی مدیریت بهداشتی دامداری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار داشت: بیماری آبله گاوی یک بیماری بومی آفریقا است که وارد کشورهای خاورمیانه هم شده و پنج استان مرزی ایران هم درگیر این بیماری بوده‌اند، اما موردی از بیماری آبله گاوی در کرمان نداشته‌ایم.

وی عنوان کرد: دام بر اثر بیماری آبله تب می‌کند، دانه‌هایی بر روی پوست گاو به وجود می‌آید که آبله می‌کند و چرکی می‌شود و مرگ و میر یک تا دو درصد دارد و افت شیر می‌دهد، اما در کشور ما تا 10 درصد هم تلفات دام در برخی از روستاها گزارش شده است.

معاون سلامت دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: بیماری آبله معضل جدیدی در دامپروری شده و با واکسن آبله می‌توان از بروز بیماری آبله در گاوها جلوگیری کرد.

صباغ عنوان کرد: بحث ژنتیک و اصلاح نژاد، تغذیه و بهداشت سه اصل مهم در پرورش دام و طیور است و دامداران کرمانی در اصلاح نژاد خوب کار می‌کنند، اما گاهی بهداشت سهم کمتری دارد.

وی یادآور شد: بهداشت دام شامل کنترل بیماری‌ها، بهداشت تغذیه، قرنطینه و واکسیناسیون می‌شود و بهداشت دام منجر به تامین سلامت دام و افزایش تولید سالم است.

این مسئول متذکر شد: بهداشت دام همچنین به سلامت روانی جامعه کمک می‌کند و موجب رونق اقتصادی، ایجاد زمینه برای تجارت خارجی و افزایش درآمد دامداران و افزایش تولید ناخالص ملی می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی استان کرمان اذعان داشت: عوامل فیزیکی، کمبودهای تغذیه‌ای، انگل‌های داخلی و خارجی، سموم و مواد شیمیایی، آلودگی صوتی و رادیواکتیو و استرس‌ها از عوامل مختل‌کننده سیستم دفاعی بدن دام به شمار می‌آید.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
0
0
با سلام. بيماري آبله گاوي هم از نظر ويروس شناسي هم از نظر باليني و هم از نظر اپيدميولوژي متفاوت تر از لمپي اسكين مي باشد. اميدوارم اصلاح فرمايند. با تشكر دكتر حسن زاده
دامپزشک
|
-
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
0
0
ایشان لطف کنند و مطالعه کنند تا متوحه شوند آبله گاوی با لمپی اسکین متفاوت است. مایه آبروریزی بین دامداران نشوند.
نظر شما
ادامه