کد خبر: ۱۷۲۶۹

دکتر محمدباقر حاج کاظمی  معاون سلامت اداره کل دامپزشکی زنجان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بیماری در روستای حصار شهرستان زنجان و روستای فنوش آباد شهرستان ابهر مشاهده شده است.

وی یادآورشد: بیماری پوستیˈ لمپی اسکینˈ، بیماری مشترک بین انسان و دام نیست تنها جمعیت دامی گاو و گوساله درگیر این بیماری می شود و نگرانی برای دامداران و افرادی که در تماس با دام هستند وجود ندارد.

حاج کاظمی تاکید کرد: نمونه ای مشکوک از این بیماری نیز در روستای گلابر شهرستان ایجرود مشاهده و جهت بررسی به آزمایشگاه ارجاع شده است که به احتمال زیاد، این نمونه نیز بیماری پوستیˈ لمپی اسکینˈ باشد.

وی مهمترین عامل انتشار این بیماری را از طریق گزش حشرات و پشه ها ذکر کردو افزود: در چند هفته اخیر وزش باد در جابجایی حشرات و پشه ها و انتقال بیماری لمپی اسکین تاثیرگذار بوده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان مهمترین راه های پیشگیری از بیماری پوستیˈ لمپی اسکینˈ را سم پاشی و ضد عفونی بدن دام ها و جایگاه های نگهداری دام بیان کردو افزود: این بیماری درمان قطعی ندارد و با واکسیناسیون، رعایت اصول قرنطینه و بهداشتی می توان از بروز و انتشار این بیماری جلوگیری کرد.

حاج کاظمی ابرازکرد: گاو و گوساله ای که گرفتار بیماری پوستیˈ لمپی اسکینˈ شوند، کشتار می شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این بیماری مشترک بین انسان و دام نیست، دام ها پس از کشتار 24 تا 48 ساعت در سردخانه های کشتارگاه ها نگهداری شده و لاشه ها طی یک فرایند بیوشیمیایی حالت اسیدی پیدا کرده و ویروس آنها از بین می رود.

حاج کاظمی با اشاره به اینکه پوست، امحا و احشاء دام های کشتار شده در کشتارگاه ها، حذف شده و وارد بازار مصرف نمی شود افزود: زمانی که بیماری های دامی، مشترک بین انسان و دام باشد لاشه ها معدوم می شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: دامداران استان از خرید دام از سایر استان ها خودداری کنند و این مهم را با مشورت دامپزشک های مستقر در شبکه های دامپزشکی انجام دهند.

به گزارش ایرنا، هم اکنون 16 اکیپ دامپزشکی با 10 دامپزشک و 32 کارشناس و مایه کوب، پایش، مراقبت و بررسی بیماری پوستیˈ لمپی اسکینˈ در سطح این استان را برعهده دارند.

بر اساس هماهنگی های انجام شده با نیروی انتظامی، از ورود دام های غیرمجاز به استان زنجان جلوگیری می شود و همه دامداران بر ممنوعیت خرید دام از میادین و دیگر استان ها واقف هستند.

 

 

نظر شما
ادامه