کد خبر: ۱۷۳۵۲

 یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی دلیل درخواست نمایندگان برای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را مصلحت کشور دانست که ربطی به مسائل سیاسی ندارد.

دکتر علی ایرانپور اظهارکرد: بی‌توجهی وزارت جهاد کشاورزی به قانون نظام دامپروری، عدم اجرای کامل آیین نامه‌های اجرایی نظام دامپزشکی کشور، نبود برنامه‌ریزی مناسب برای رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات و کاهش واردات اقلام استراتژیک کشاورزی و بی‌توجهی به پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی از دلایل استیضاح وزیر جهاد کشاورزی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: هم‌زمان با درخواست استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، نمایندگان مجلس به پیشنهاد کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص واردات اقلام پر مصرف و کاربردی کشاورزی و دامپروری مانند گندم، برنج، گوشت قرمز، نهاده‌های دامی و خامی و دانه‌های روغنی را با هدف بررسی شکایات و نگرانی‌های تولید کنندگان و کشاورزان در دست اجرا دارند.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: دولت بر اساس برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه ملزم به رسیدن به خودکفایی در بحث کشاورزی و دامداری بوده این در حالی است که مدیران اجرایی وزارتخانه به واردات بی‌رویه اقلام کشاورزی و دامی واکنشی نشان نمی‌دهند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی واردات بی‌رویه گوشت قرمز و گندم را دو سد پیش روی خودکفایی کشور دانست و افزود: امروزه گندم و گوشت قرمز بیش از نیاز کشور به ایران وارد می‌شود. به عنوان مثال نیاز حقیقی کشور به گندم 13 میلیون تن در سال است این درحالی است که میزان واردات حقیقی گندم چیزی حدود 18 میلیون تن در سال است .

ایرانپور با بیان این که گروه‌های وابسته به جهاد کشاورزی از واردات بی رویه اقلام کشاورزی و دامی سود می‌برند با طرح یک سوال گفت: چگونه می‌توان از نقش باندهای قاچاق کالا به خارج چشم پوشی کرد وقتی که در عمل دولت گندم بی کیفیت وارداتی را به قیمت هر کیلو 1400 تومان وارد کشور می‌کند در حالی که گندم با کیفیت داخلی را با قیمت تضمینی 1100 تومان از کشاورز خریداری و بخشی از این گندم را به خارج صادر می‌کند اگر کشور از واردات گندم بی نیاز است چرا این غله با قیمت بالا به کشور وارد می‌شود؟!

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره واردات گوشت قرمز تصریح کرد: امروز دام زنده مولد کشور از طریق سودجویان به دلالان خارجی مرزهای ایران فروخته می‌شود و این اقدام ایران را از لحاظ تولید گوشت قرمز با مشکل روبه رو کرده و کشور را محتاج واردات این کالای اساسی کرده است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که طرح استیضاح وزیران باعث اختلال در کار آنها نمی شود، گفت: چاره چیست؟ وقتی وزارت خانه جهاد کشاورزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اهداف عالی نظام هیچ سیاستی را اجرایی نمی‌کند و همچنان به واردات و صادرات بی رویه محصولات کشاورزی و دامی اصرار می‌ورزد نمایندگان نیز مجبور به استیضاح وزیر مربوطه می‌شوند.

وی ادامه داد: چگونه است که وقت وزیران کابینه از جمله وزیر جهاد کشاورزی برای او و طرفداران دولت مهم است، اما وقت کشاورزی که به امید کسب روزی شایسته با زحمت فراون گندم کاشته اما مجبور است به سیاست اشتباه یک عده از مدیران تن دهد ارزشی ندارد؟ پس مطالبات بحق مردم و تولید کنندگان و کارآفرینان چه می‌شود؟

ایرانپور طرح استیضاح وزیرانی که یک بار رای اعتماد مجلس را کسب کرده‌اند دو مقوله جدا از هم دانست و خاطر نشان کرد: رای اعتماد بر اساس برنامه‌های پیشنهادی شخص وزیر و رییس دولت احراز می‌شود، اما اگر در ادامه وزیر نتواند در راستای این اعتماد به برنامه‌های تبلیغاتی و شعارهای خود جامع عمل بپوشاند مجبور است در مجلس پاسخگو باشد.

 

 

نظر شما
ادامه