کد خبر: ۱۷۴۱۰

پلیس سواره نظام نیز به جرگه پلیس های ایران پیوست، پلیس هایی با قدرت بدنی بالا و توانمندی های منحصر به فرد که از این پس در رژه های نظامی و تشریفات اقتدار پلیس را بیش از پیش به نمایش می گذارد.

به گزارش ایرنا، شاید برای نخستین بار، کشوری که پلیس سواره نظام را به جرگه پلیس های خود افزود، کانادا بود؛ پلیس سواره نظام سلطنتی کانادا که در اصطلاح پلیس سوار کانادا نامیده می شود، نیروی ملی پلیس در کانادا و از شناخته شده ترین نیروها از این نوع در جهان است.

از نگاه برخی این پلیس به دلیل داشتن نیرو و ارائه خدمان پلیسی در حفظ نظم، امنیت و آرامش در سطح ملی، فدرال، استانی و شهری، در جهان منحصر بفرد است.

پلیس سوار کانادا، در سال 1920 با ادغام دو نیروی پلیس سواره نظام سلطنتی شمال غرب و نیروی پلیس حکومتی شکل گرفت. نام این سازمان در ابتدا پلیس سواره نظام شمال غرب بود که میانوند سلطنتی، توسط شاه ادوارد هفتم در سال 1904 به آن اضافه شد.

و اکنون پلیس ایران همچون پلیس بسیاری از کشورهای اروپایی، یگان های تحت پوشش خود را به روز کرده و سعی می کند تا از حیواناتی همچون اسب یا سگ در انجام ماموریت ها و تشریفات و رژه های نظامی استفاده کند.

به این منظور اسب نه تنها یکی از حیوانات مورد توجه یگان ویژه نیروی انتظامی بلکه همواره از حیوانات مورد توجه سایر کشورها است چرا که اسب توان بالایی در نگه داشتن تعادلش در هنگام دویدن دارد همچنین می تواند بی درنگ خود را آماده نبرد یا فرار از دشمن کند همچنین اسب ها می توانند به صورت ایستاده یا نشسته بخوابند.

واحد اسبواران یگان ویژه نیروی انتظامی در انتهای همت غرب -تقاطع آزادگان - جنب دانشگاه علوم انتظامی امین در دل باشگاه براق قرار گرفته است.

این واحد به منظور اجرای مانور، هنگ تشریفاتی و همچنین آموزش پرسنل نیروی انتظامی و حتی سایر افراد اعم از مردان و زنان شکل گرفته است.

سرهنگ ˈفرزاد کیانیانˈ فرمانده یگان اسبواران یگان ویژه نیروی انتظامی در یک روز تابستانی در حال بازدید از این یگان ضمن همراهی خبرنگار ایرنا به ارایه توضیحاتی در زمینه نحوه آموزش در این باشگاه و تجیهزات و امکانات آن می پردازد.

وی با بیان اینکه اسب در پنج سالگی کاملا بالغ می شود و بین ۲۵ تا ۳۰ سال عمر می کند، می گوید: این یگان در اردیبهشت ماه سال 92 به دستور سردار کرمی فرمانده یگان ویژه کار خود را با خرید و تجیهزات اسب آغاز کرد.

وی اضافه می کند: مکان فعلی که به این منظور اختصاص داده شده پیش از این خرابه ای بیش نبود که مورد بازسازی قرار گرفت و در نهایت در خرداد ماه 92 اسب های ترکمن و تجهیزات آن ها خریداری شد و جمعی از افراد یگان دوم برای آموزش انتخاب شدند.

کیانیان تصریح می کند: البته ضمن انعقاد قرارداد با یک مربی خبره از فدراسیون سواکاری از نیروهای یگان دوم به منظور آموزش انتخاب شدند که آنان دوره های تخصصی خود را بعد از یک سال پشت سر گذاشتند.

کیانیان ادامه می دهد: هم اکنون افرادی که آموزش های تخصصی لازم را فرا گرفته اند، می توانند با سایر باشگاه های سوارکاری همکاری داشته باشند.

وی اضافه می کند: این یگان برای ترویج فرهنگ سوارکاری که دین مبین اسلام نیز به فرا گرفتن آن سفارش کرده است، برای خانواده کارکنان و اعضای نیروهای مسلح در قالب پلیس افتخاری خدماتی ارایه می کند.

فرمانده یگان اسبواران یگان ویژه نیروی انتظامی با اشاره به نژاد اسب های این یگان می گوید: اسب های این یگان دارای نژادهای ترکمن، عرب و کرد هستند که البته نژادهای انگلیسی نیز از نژادهای خوب به شمار می آیند که در این باشگاه دو اسب از نژاد انگلیسی موجود است.

وی در مورد علت استفاده از نژادهای انگلیسی با وجود داشتن نژادهای برتر اسب در ایران می گوید: اسب های عرب زینتی، اسب های کرد قدرتی و اسب های ترکمن سرعتی هستند، اسب های انگلیسی نیز در عین اینکه از سایر اسب ها آرام تر هستند به دلیل جثه بزرگ در اغتشاشات برای ایجاد جو روانی و برقراری آرامش موثر خواهند بود.

وی اضافه می کند: با استفاده از زبده ترین مربیان سوارکاری و همچنین با استفاده از مدل های روز یگان های سوار دنیا، سعی می شود تا مدل بومی شده یگان اسبواران را به عنوان اسبواران در ایران تشکیل دهیم به همین دلیل به دنبال نژادی اصیل با ادغام نژادهای ترکمن، کرد و عرب هستیم که هر یک از آن ها ویژگی بارزی دارند تا با ادغام آن ها، یگانی با سرعت، قدرت و ظرافیت ایجاد کنیم تا منحصر به فرد بوده و در خدمت پلیس اسب سوار باشد.

کیانیان با بیان اینکه در ادغام این نژادها خودکفا هستیم، می گوید: در این زمینه موفق بوده ایم، به گونه ای که اکنون دو اسب در نتیجه این ادغام به نام های ˈتوفانˈ و ˈبراقˈ متولد شده اند.

وی در پاسخ به این سووال که آیا قرار است از یگان اسبواران در اغتشاشات استفاده شود، می افزاید: فعلا شروع به کار یگان است و این یگان از یگان های تخصصی به شمار می آید ، قرار است در سال های آینده از این یگان در رژه های تشریفاتی و استادیوم آزادی استفاده شود و فعلا در اغتشاشات استفاده نخواهند شد چرا که این اسب ها باید تربیت شوند هر چند استفاده از آن ها در اغتشاشات در دستور کار است اما انجام آن زمان بر است.

فرمانده یگان اسبواران یگان ویژه نیروی انتظامی اضافه می کند: این یگان در آینده در استان های دیگر توسعه خواهد یافت و اکنون فقط این یگان در غرب کشور و آذربایجان غربی در حال راه اندازی است.

وی ساعت کار این باشگاه را از هفت صبح تا ساعت 14 بعد از ظهر عنوان کرده و می گوید: در این یگان افراد ضمن آموزش و تمرین اسب سواری، به کارهای انتظامی خود نیز می پردازند.

به گفته نامبرده از بین نیروهای یگان ویژه که آموزش اسب سواری را فرا گرفته اند، پنج نفر دارای مدرک از فدراسیون سوارکاری هستند و هر چند وقت یک بار به این فدراسیون برای تمدید کارت مربیگری مراجعه می کنند.

کیانیان با بیان اینکه در آینده ای نزدیک یگان اسبواران به یک گردان تبدیل می شود، می گوید: این اسب ها در آینده برای آموزش مرزبانی نیز مورد استفاده قرار می گیرند چرا که برای عبور از نقاط صعب العبور می توان از این یگان استفاده کرد.

این مقام ناجا با اشاره به شرکت تیم چوگان یگان ویژه در مسابقات چوگان و پرش ادامه می دهد: تیم چوگان یگان اسبواران تحت آموزش قرار دارند تا برای نخستین بار در نیمه دوم امسال در مسابقات چوگان و پرش شرکت کنند.

سید ˈحسن موسویˈ مسوول آموزش یگان اسبواران نیز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: برخی از افراد آموزش مقدماتی را در 10 جلسه فرا می گیرند و در این جلسات نحوه سوار و پیاده شدن بر اسب و همچمین یورتمه رفتن را می آموزند اما آموزش تخصصی به زمان بیشتری نیاز دارد.

نامبرده اضافه می کند: آموزش های تخصصی سوارکاری پایان پذیر نیست به همین دلیل سوارکاران هر چند وقت یک بار به فدراسیون سوارکاری می روند تا آموزش های خود را به روز کنند.

به گفته وی اسب ها هر 45 روز یک بار نعل بندی شده ، هر روز نظافت می شوند و هفته ای یک بار پزشک متخصص آن ها را معاینه می کند.

یگان اسبواران یگان ویژه نیروی انتظامی از جذاب ترین واحدهای این یگان به شمار می رود و می توان گفت که این یگان نخستین و تنهاترین یگان در سطح نیروهای مسلح است که به راه اندازی باشگاهی برای آموزش عموم در زمینه سوارکاری اقدام کرده است.

در همین حال بر اساس اعلام ناجا افراد علاقه مند به شرکت در کلاس های آموزشی این باشگاه باید لباس های مخصوص سوارکاری اعم از شلوار، کلاه، ساق بند، شلاق و مهمیز را با خود همراه داشته اما سایر تجهیزات اسب به عهده باشگاه است.

 

 

نظر شما
ادامه