کد خبر: ۱۷۵۱۰

صبح امروز شنبه بیست و یکم تیرماه 93 پیکر استاد دکتر احمد شیمی (۱۲۹۴ تا ۱۳۹۳ شمسی) چهره‌ ماندگار و پرافتخار دامپزشکی کشور در میان حزن و اندوه جمع زیادی از اعضای خانواده بزرگ دامپزشکی کشور در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تشییع شد.

در این مراسم که با حضور رئیس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا، معاونان و مدیران سازمان دامپزشکی کشور، رئیس، معاونان، استادان، پیش‌کسوتان، کارکنان و دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و خانواده آن مرحوم برگزار شد، رستمی رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره آخرین حضور دکتر شیمی در دانشکده دامپزشکی و حضور در کلاس درس به بیان ویژگی‌های این استاد گرانقدر پرداخت و زندگی وی را آکنده از توفیقات الهی و منشأ اثر و خدمات ارزنده خواند.

در ادامه محمدرضا صفری رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران فقدان دکتر احمد شیمی را پس از فوت استاد دکتر خاوری و شادروان دکتر اوحدی نیا سومین ضایعه تأسف بار در یک ماه اخیر برای خانواده دامپزشکی کشور خواند و افزود: پرچم دامپزشکی امروز در سراسر کشور به حالت نیمه برافراشته است، امروز روزی تلخ و تألم بار برای خانواده بزرگ دامپزشکی کشور است، امروز دکتر احمد شیمی تاریخ زنده دامپزشکی کشور به تاریخ پیوست تا برگ زرین دیگری باشد بر مشاهیر و چهره‌های تأثیرگذار این سرزمین کهن.

در ادامه مراسم پیکر دکتر احمد شیمی پس از اقامه نماز میت توسط حضرت حجت الاسلام والمسلمین حسن عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی به سمت بهشت زهرای تهران تشییع و در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده شد.

مرحوم استاد احمد شیمی در سال 1294 در خانواده‌ای اهل علم متولد شد، جد وی مدرس رشته شیمی در دارالفنون بود، وی از اولین دانشجویان دانشگاه تهران است که در سال 1314 برای تحصیل وارد دانشکده دامپزشکی این دانشگاه شد و در سال 1318 با کسب رتبه اول از دانشکده فارغ التحصیل شده و پس از ارائه پایان نامه ای درباره گسترش بیماری سورا در شتران ایران درجه دکتری را اخذ می‌کند.

مرحوم استاد شیمی در سال 1324 به عضویت هیات علمی دانشگاه تهران درآمد پس از 34 سال تدریس، تلاش علمی و دانشگاهی در سال 1359 بازنشسته شد، اما تا سن 89 سالگی، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را ادامه داد.

وی از پیشگامان رشته میکروبیولوژی و بنیانگذار بخش بیماری‌های طیور دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است و در سال 1384 به عنوان چهره ماندگار کشور معرفی شد.

مرحوم شیمی همچنین صاحب 14 عنوان تالیف و ترجمه است که کتاب دامپزشکی به عنوان یکی از آثار مرجع این رشته را در شش جلد به ترجمه درآورد.

در آئین افتتاحیه دومین کنگره بین المللی دامپزشکی طیور که توسط سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 1 اسفند 1388 برگزار شده بود، از مقام علمی و ارزشمند مرحوم دکتر احمد شیمی به‌عنوان اولین استاد دامپزشکی طیور دانشگاه تهران و چهره ماندگار علم میکروب شناسی کشور تقدیر شد.

مراسم ترحیم استاد احمد شیمی یکشنبه مورخ 22 تیرماه از ساعت 30/14 تا 16 در مسجد نور تهران واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه