کد خبر: ۱۷۶۰۷

 رییس اداره بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از افزایش موارد ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در گله‌های دام سبک استان کرمان خبر داد.

دکتر صدیقه کاظمی‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه کویر، با اعلام این خبر اظهارکرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) بیماری ویروسی دام با علائم بالینی تب، بی‌اشتهایی، ترشحات چشم و بینی، اسهال، ضایعات مخاطی در لثه، کام، لب‌ها و سطح فوقانی زبان است که دارای واگیری بالای 80 درصد است.

دکترکاظمی‌نیا همچنین با بیان این مطلب که مرگ و میر در این بیماری حدود 50 تا 80 درصد و در دام‌های جوان و بره‌ها و بزغاله‌ها بیش از دام‌های مسن است، اعلام‌کرد: متاسفانه طی چند هفته اخیر در استان کرمان شاهد افزایش گزارشات موارد ابتلا به بیماری بوده‌ایم.

رییس اداره بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان تصریح‌کرد: هر چند این موارد سریع مورد درمان قرار گرفت و میزان شیوع نگران کننده نیست اما آگاهی دامداران به علائم بیماری و همکاری بیشتر مراکز درمانی بخش خصوصی در گزارش به موقع بیماری و انجام اقدامات پیشگیرانه در کنترل و پیشگیری از گسترش بیماری موثر خواهد بود.

وی همچنین بررسی بیماری در دام‌های عشایر و جلوگیری از ورود دام‌هایی که بدون هویت هستند به گله و از همه مهمتر واکسیناسیون دام‌های حساس را از مهمترین توصیه‌های دامپزشکی در پیشگیری از بیماری دانست.

 

 

نظر شما
ادامه