کد خبر: ۱۷۶۳۰

سعید سلطانی سروستانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: طبق آمارها، سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران حدود 13 کیلوگرم، مرغ حدود 25 کیلوگرم و ماهی حدود شش کیلوگرم برآورد شده است که مجموع آن یک سوم مصرف کشورهای پیشرفته جهان است.

وی اظهار داشت: این در حالیست که سرانه مصرف گوشت در لوکزامبورگ 136 کیلوگرم، آمریکا 125 کیلوگرم و استرالیا 121 کیلوگرم است.

به گفته وی، افزایش تولید در سرانه مصرف گوشت هر کشور موثر است، بنابراین با تامین علوفه مورد نیاز دامی و افزایش وزن لاشه و فعالسازی تمامی واحدهای پرواربندی نیمه فعال و غیرفعال می توان بهره وری در این بخش را افزایش داد.

سلطانی با بیان اینکه وزن لاشه دام سبک طبق استانداردهای جهانی 22 کیلوگرم است افزود: بر اساس آمارهای سازمان دامپزشکی کشور وزن لاشه گوسفندی در ایران 15.5 کیلوگرم و طبق آمار سازمان آمار با احتساب واحدهای صنعتی 17 کیلوگرم اعلام شده است که با استاندارد جهانی فاصله دارد و به همین خاطر درصد هستیم وزن لاشه دامی را به استاندارد جهانی برسانیم.

وی ادامه داد: طی سالهای اخیر 90 درصد گوشت مورد نیاز کشور در داخل و تنها حدود 10 درصد آن از خارج تامین می شد که سال گذشته با جلوگیری از قاچاق دام زنده، فعالسازی برخی واحدهای پرواربندی نیمه فعال و غیرفعال، افزایش وزن لاشه و تامین علوفه دامی توانستیم میزان حجم واردات را نیز کاهش دهیم.

به گفته مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران، برای سال گذشته پیش بینی شده بود که حدود 250 هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور وارد شود، در حالی که تنها 90 هزار تن آن وارد شد.

وی تاکید کرد: امسال نیز پیش بینی می شود در صورت افزایش وزن لاشه دام های سبک، میزان واردات گوشت قرمز به حدود 50 هزار تن برسد.

سلطانی تاکید کرد: به طور حتم با افزایش بهره وری در وزن لاشه دامی می توانیم 10 درصد گوشت وارداتی مورد نیازکشور را نیز در داخل تامین کنیم و به خودکفایی در تولید گوشت قرمز برسیم.

وی بر اساس اصل 44 قانون اساسی واگذاری زنجیره تولید تا مصرف، واردات و صادرات گوشت قرمز به این اتحادیه را خواستار شد و گفت: معتقدیم زنجیره تولید تا واردات و صادرات گوشت قرمز باید به بخش تولید واگذار شود تا علاوه بر تامین گوشت مورد نیاز کشور از افزایش قیمت ها نیز جلوگیری شود.

 

 

نظر شما
ادامه