کد خبر: ۱۷۶۳۸

مشکوه

دکتر محسن مشکوه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم افزود: تقریبا یک و نیم ماه از گزارش و تشخیص بیماری لمپی اسکین می گذرد، تعدادی از استانها درگیر این بیماری شدند و اقداماتی نیز برای کنترل آن انجام شد.

وی اضافه کرد: بیماری لمپی اسکین یک بیماری ویروسی است که توسط دام های بیمار به طور مستقیم و همینطور توسط پشه ها و مگس های خونخوار بطور مکانیزی قابل انتقال است.

دکترمشکوه ادامه داد: این بیماری هم با تب همراه است و متعاقب آن ضایعات پوستی روی پوست ظاهر می شود که اگر بیماری شدت داشته باشد این ضایعات به سمت زرد شدن و عفونی شدن پیش می روند.

وی با بیان اینکه فرم بیماری در کشورما بیشتر فرم ملایم آن است، افزود: این بیماری بیشتر در گله های بومی ما اتفاق افتاده و با توجه به اینکه معمولا دامی های بومی نسبت به دام های اصیل و پر تولید کم و بیش مقاومتی نسبی دارند، به همین دلیل مشکل خیلی جدی ایجاد نشد.

مشکوه اضافه کرد: در کانون هایی هم که بیماری اتفاق افتاده بود دام ها پس از مدتی رو به بهبودی رفتند و دام هایی که بهبود می یابند برای همه عمرشان در مقابل بیماری مقاوم می شوند ضمن اینکه حامل آن هم نخواهند بود .

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: از جمله اقداماتی که دامپزشکی در چنین شرایطی انجام می دهد انجام واکسیناسیون است، ما معمولا برای دام هایی که در معرض مخاطره هستند (در اطراف کانون های بیماری) عمل واکسیناسیون را انجام می دهیم وهمچنین علیه پشه ها و مگس های خونخوار سم پاشی انجام می شود.

دکترمشکوه افزود: اطلاع رسانی در سطح دامداران وهمکاران دامپزشک که به محض برخورد با چنین بیماریی اولا آن را به دامپزشکی گزارش دهند ثانیا اقدامات بهداشتی را رعایت کنند از دیگر کارهای ما بوده است.

وی تاکید کرد: با وجود چنین اعمالی می توان گفت بیماری کم و بیش برای همه استانهای ما معرفی شده است .

مشکوه با بیان اینکه شیوع بیماری لمپی اسکین ابتدا در استانهای کردستان ، آذربایجان غربی، کرمانشاه ، ایلام و آذربایجان شرقی (5 استان مرزی غربی) بوده است، گفت: بیشترین کانون ها را ما در این 5 استان داشتیم و به دنبال آن در استان های عمقی تر (استانهای همجوار این 5 استان) از جمله زنجان، خوزستان، قم،قزوین، سمنان، اصفهان، بوشهر، فارس،گیلان و تهران بیماری گزارش شد.

وی ادامه داد: بیشترین کانون ها در پنج استانی که ابتدا بیماری در آنها گزارش شد وجود داشتند اما بعد از آن در سایر استان ها تعداد کانون ها محدود( زیر پنج کانون) بود و برخی استانها دویا سه کانون داشتند.

دکتر مشکوه افزود: این امر به دلیل اقدامات دامپزشکی در مناطق پر خطر و درنقاطی که احساس می کرده ممکن است بیماری به دلیل جا به جایی و نقل و انتقالات دام رخ بدهد اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در این ایام نقل و انتقال دام ها تحت کنترل بوده و دامپزشکی سعی کرده بیماری را مهار کند.

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی افزود: بیماری هم اکنون تحت کنترل است و زمانی می توان گفت ریشه کن شده که اولا دیگر واکسیناسیون و اقدامی انجام نشود و علاوه بر این هیچ گزارشی از بیماری نداشته باشیم.

دکترمشکوه ادامه داد: تا زمانی که اقدامات پیشگیرانه و کنترلی از جمله واکسیناسیون، انجام سم پاشی، کنترل رفت و آمد و تردد دامها انجام می گیرد و از نظر تعداد، بیماری به شکل محدود وجود دارد، می توان گفت بیماری تحت کنترل است.

 

 

نظر شما
ادامه