کد خبر: ۱۷۶۶۲

دکتر سید جاوید آل داوود روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: برای نگهداری حیوانات در سیرک ها استانداردهای جهانی در موضوع های حمل و نقل، تغذیه و بهداشت وجود دارد که موجب بهبود وضعیت حیوانات شده است.
وی گفت: اگر این استانداردها در ایران در قالب قانون حمایت از حیوانات تدوین شود، قطعا وضعیت حیوانات در سیرک ها بهبود خواهد یافت، به این صورت که ممکن است عده ای نتوانند این استانداردها را رعایت کنند بنابراین قادر به پذیرش و نگهداری حیوان در سیرک نخواهند بود زیرا در صورت رعایت نکردن قانون، مشمول جریمه می شوند.
دکتر آل داوود تاکید کرد: بهترین روش حمایت از حیوانات اجباری کردن رعایت استانداردهای جهانی در این رابطه است.
وی گفت: قوانین جهانی نگهداری حیوانات در سیرک وجود دارد که باید با مطالعه بر روی آن، قوانین را برای کشور بومی سازی کنیم.
وی افزود: قانون حمایت از حیوانات در ایران وجود ندارد، آخرین قانون در این زمینه در سال های ۱۳۴۷ تا ۱۳۴۸ تدوین شد که مربوط به نحوه نگه داشتن مرغ بوده است، بر اساس این قانون اگر فردی مرغی را به صورت وارونه نگه می داشت یعنی پاهای مرغ را بالا و سر مرغ را پایین می گرفت مبلغ سه ریال جریمه می شد، بعد از آن دیگر هیچ قانون حمایت از حیوانات در کشور تهیه نشده است.
وی گفت: انجمن حمایت از حیوانات پیش نویس قانون حمایت از حیوانات را تهیه و در چند دوره به مجلس ارایه کرده است اما تاکنون هیچ اقدامی دراین زمینه انجام نشده و به همین دلیل به رغم تلاش انجمن تاکنون به هیچ نتیجه ای نرسیده است.
دکتر آل داوود افزود: البته یکسری قوانین مربوط به حیات وحش و بهداشت حیوانات وجود دارد که می توان با استفاده از این قوانین به کمک حیوانات شتافت ، مثلا در بخش بهداشت حیوانات سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می توانند وارد عمل شوند یا در مورد حیات وحش و نقل و انتقال آنها سازمان محیط زیست با محدود کردن مجوز ورود و خروج حیوانات نظارت بیشتری بر این بخش داشته باشد.
وی تاکید کرد: باید با قانون و تدوین اصول صحیح در زمینه حمایت از حیوانات اقدام کنیم و نقش دولت در این میان در زمینه تدوین لایحه در مجلس بسیار پررنگ است.
چندی است وضعیت اسفبار حیوانات در برخی از سیرک های کشور واکنش دوستداران حیوانات را به همراه داشته است به گونه ای که جمعی از دوستداران محیط زیست و حیات وحش کشور در نامه ‌ای سرگشاده به رییس‌ جمهوری خواستار درج نام ایران در فهرست کشورهایی که حیوانات را از سیرک حذف کرده‌اند شدند. در این نامه که به امضای ۱۰۰۰ نفر از فعالان و دوستداران محیط زیست و حیات وحش کشور رسیده خطاب به دکتر حسن روحانی رییس شورای عالی حفاظت محیط زیست آمده است: ضمن قدردانی از توجه و تلاش‌ های اخیر جنابعالی جهت رفع معضلات زیست‌ محیطی کشور، نظر به اینکه روز به روز شاهد نمونه ‌های بارز حیوان آزاری در سیرک های کشور هستیم، از حضورتان خواهشمندیم جهت پایان دادن به ظلمی که بیرحمانه بر مخلوقات بیگناه خداوند به نام تفریح روا می‌ رود یاریمان فرمایید.

 

 

نظر شما
ادامه