کد خبر: ۱۷۶۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

بیشتر جایگاه های پرورش ماهی در نقاط مختلف کهگیلویه وبویراحمد به ویژه در دو شهرستان سردسیری بویراحمد و دنا با سونامی مرگ ماهی ها و تعطیلی کارگاه مواجه شده اند.

نگرانی و دغدغه صاحبان این مکان ها که از حدود 9 ماه پیش دچار این مشکل شده اند تاکنون راه به جایی نبرده و برخی از آنها از تلفات سنگین بچه ماهی های خود در اثر این ویروس کشنده و عاجز ماندن متولیان امر در این زمینه گلایه مندند.

صاحب یک استخر پرورش ماهی در منطقه تمنک شهرستان دنا از تعطیلی این مکان از مهرماه سال گذشته تاکنون براثر ویروس وی اچ اس سخن گفت و افزود: با وجود تاییدیه دامپزشکی و مکاتبات متعدد هنوز اقدام خاصی از سوی متولیان برای رفع این بحران انجام نشده است.

فرهاد عارفی افزود: این در حالی است که اقساط وام بیش از دو میلیارد ریالی برای ساخت فضای فیزیکی و سرمایه در گردش این استنخر نیز سر رسیده وهیچ درآمدی برای پرداخت معوقات ندارم و با تعطیلی محل کار، شش نفر بیکار شده اند.

صاحبان دو استخر پروش ماهی درمنطقه سنتگون و منجگون بویراحمد از خسارات میلیونی و تعطیلی چند ماهه کارگاه هایشان سخن گفتند و همچنان در انتظار اقدام کارساز سوی مسوولان اجرایی و متولیان امور هستند.

یک کارشناس بخش شیلات کهگیلویه وبویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان خسارات وارده به جایگاه های پرورش ماهی در این استان را به طور مستقیم و بدون سایر خسارات جانبی افزون بر270 میلیارد ریال اعلام کرد.

کورش یزدانپناه افزود: بر اساس برآورد اولیه تاکنون بیش از 60 جایگاه پرورش ماهی که بیش از یک سوم تولید ماهیان سردآبی را برعهده داشتند دچار خسارات و تعطیل شده اند و بیشترین خسارات وارده مربوط به دو شهرستان بویراحمد و دنا بوده است.

وی افزود: این در حالی است که تاکنون افزون بر 400 نفر در اثر راکد ماندن طرح های پرورش ماهی بیکار شده اند.

وی با اشاره به فرایند تولید و انتقال این ویروس هولناک و غیربومی و آلوده کردن استخرهای پرورش ماهی در استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: آغاز بروز این بیماری از کشور فرانسه است ولی بررسی ها نشان می دهد انتقال آن به این استان از راه ترکیه و از طریق برخی دلالان و سودجویان این صنعت بوده است.

یزدان پناه اظهار داشت: دانش ناکافی و نبود تخصص لازم از سوی برخی صاحبان و دلالان عرصه شیلات کهگیلویه وبویراحمد نیز در شیوع این ویروس کشنده دخیل بوده است.

این کارشناس گفت: در یکی از جایگاه های پرورش ماهی در سی سخت در یک شبانه روز بیش از 300 هزار بچه ماهی تلف شد.

وی اظهار داشت: از مهمترین علایم این بیماری در ماهیان قزل آلا بیرون زدگی چشم ماهی و خونریزی چشم است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه با تایید شیوع روزافزون این ویروس در استخرهای پرورش ماهی این استان گفت: «وی اچ اس» یک نوع ویروس کشنده و خطرناک است که راه تشخیص آن جز با آزمایش ممکن نیست.

سید غلامعباس موسوی نژاد افزود: یکی از راهکارهای اساسی برای از بین بردن این ویروس در وهله نخست خشکاندن استخرها حداقل به مدت یک ماه است.

وی برهماهنگی و تایید دامپزشکی برای رهاسازی بچه ماهی ها در استخرهای پرورش ماهیان سردآبی تاکید کرد و گفت: حرارت مستقیم شعله های آتش و انجام مداوم آزمایش ها از سایر راه حل جلوگیری از بروز این ویروس است.

موسوی نژاد بیان کرد: بر اساس نظریه های دامپزشکی و کارشناسان شیلات ویروس وی اچ سی یک بیماری مشترک و قابل انتقال به انسان نیست.

موسوی نژاد اظهار کرد: اگر چه این ویروس کشنده و خطرناک ضربات و خسارات جبران ناپذیری را بر صنعت پرورش ماهی دراین استان وارد کرد ولی تا حدود زیادی نیز مشخص شده در گذشته نظارت چندانی بر روی جایگاه های پرورش و فرایند اجرای طرح ها نشده است.

وی بیان کرد: در دل این بررسی ها و نظارت های مستمر نیز حکایت ها و واقعیت های موجودی از برخی انحرافات در ارایه تسهیلات بانکی متقاضیان طرح های پرورش ماهی این استان مشاهده شده است.

موسوی نژاد افزود: بررسی کارشناسان نشان می دهد که بخش عمده ای از طرح های پرورش ماهی اکنون نه در اختیار متقاضیان دریافت تسهیلات و افراد شناخته شده و تایید شده از سوی شیلات بلکه این طرح ها به افرادی غیرکارشناس و با دانش بسیار ناکافی اجاره داده شده است.

وی با بیان اینکه اکنون تیغ سرکش این ویروس بیشتر متوجه همین مکان های اجاره ای است، افزود: شیلات کهگیلویه وبویراحمد اکنون تصمیم دارد با ارایه مکانیسم ها و راهکارهای جدید جلوی هرگونه انحراف در دریافت تسهیلات هنگفت این بخش را بگیرد.

موسوی نژاد تعداد جایگاه های فعال پرورش ماهی دراین استان را تا پیش از ورود این ویروس را افزون بر 200 مورد با میزان تولید ماهی سالانه افزون بر 13هزار و 400 تن بوده است.

وی با اشاره به رتبه چهارم استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تولید و پرورش ماهیان سردآبی در کشور افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه میزان تولید ماهی در این استان حدود 11 هزار و 300 تن تعیین شده بود ولی اکنون میزان تولید بیش نزدیک به سه هزار تن بیش از برنامه است.

موسوی نژاد از فعالیت چشمگیر بخش خصوصی درزمینه تکثیر ماهیان سردآبی در این استان سخن گفت و افزود: این بخش تاکنون اقدام به تکثیر بیش از 31 میلیون قطعه بچه ماهی در 11 استخر پرورش ماهی کرده است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد میزان سرانه مصرف ماهی در استان را هم اکنون 4500 کیلوگرم دانست و گفت: در افق 1404 میزان سرانه مصرف ماهی در این استان باید به بیش از 10 کیلوگرم برسد.

وی سرانه مصرف ماهی در ایران را هم اکنون حدود 9 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: میانگین مصرف ماهی در کشور در افق 1404 نیز 16 کیلوگرم تعیین شده است.

یک دامپزشک در کهگیلویه وبویراحمد نیز باتایید گسترش این بیماری دراین استان عامل اصلی در انتقال این ویروس را ناشی از ورود تخم های چشم زرد وارداتی به این استان دانست.

دکتر کرم چهارلنگ افزود: دانش و تخصص ناکافی و بی اطلاعی محض در زمینه پرورش ماهی برخی ازدلایل اساسی در شیوع و گسترش روزافزون این ویروس به استان بوده است.

وی ابراز داشت: برخی از صاحبان استخرهای پرورش ماهی در این استان با وجود ورود این ویروس هیچ گونه تهدیدی برای استخرهای آنان به وجود نیامده زیرا درسایه تخصص و تجربه لازم توانسته اند از عواقب این ویروس رهایی یابند.

چهارلنگ گفت: انجام ازمایش های مستمر و تقویت ماهیان به لحاظ خوراک مناسب و نیز دمای بالا در جایگاه های پرورش ماهی از سایر راهکارهای جلوگیری از بروز این ویروس کشنده است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک دولتی
|
-
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
0
0
با سلام
خدا قوت و خسته نباشید خدمت قشر زحمت کش تولید کننده . ای کاش تمامی تولید کنندگان محترم تذکرات دامپزشکی را که سالهای متمادی به آنها گوشزد مینمودند بالاخص قرنطینه را جدی می گرفتند تا دچار اینگونه مشکلات نشوند چون در صورت بروز چنین بیماریهایی انتظار معجزه از دامپزشکی نمی باشد .
نظر شما
ادامه