کد خبر: ۱۷۷۳۵

دکتر محمدرضا رسولی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اسدآباد، در پاسخ به این سؤال که با توجه به گران شدن لبنیات در سطح کشور و استفاده رستوران‌ها و غذاخوری‌ها از لبنیات سنتی، چه توصیه و برنامه‌ای در استان همدان دارید، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه ممکن است محصولات پاستوریزه هزینه بالاتری را داشته باشند اما از نظر سلامت بهتر و به صرفه‌تر هستند.

وی ادامه داد: در این زمینه ما همیشه این توصیه را به شهروندان داشته‌ایم که از محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنند چرا که از نظر سلامتی مفید هستند و همچنین شیوع بیماری تب‌مالت در آن‌ها وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه ممنوعیت در زمینه فروش محصولات لبنی سنتی در مراکز مختلف وجود دارد، افزود: در صورت استفاده از این محصولات باید به صورت ساماندهی و هماهنگ شده با دانشگاه علوم پزشکی صورت بگیرد.

وی جلوگیری از عرضه شیر خام در مراکز مختلف را یکی از وظایف سازمان دامپزشکی خواند و گفت: زمانی که شیر خام جوشیده و یا تبدیل به فرآورده‌های لبنی می‌شود، از حیطه کار و نظارت دامپزشکی خارج می‌شود.

دکتر رسولی با بیان اینکه در زمینه عرضه شیر خام و محصولات لبنی سنتی بازرسی‌هایی در سطح استان صورت گرفته است، افزود: امسال در این زمینه 15 واحد پلمب شده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال برنامه‌ریزی برای ساماندهی و نظارت بیشتر مراکز عرضه محصولات لبنی سنتی در استان هستیم که این امر باید با اکیپی متشکل از دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی صورت بگیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه بیماری تب‌مالت در جامعه یک بحث علمی است، ادامه داد: طرح سه ساله‌ای شامل برنامه‌های مختلف از جمله مبارزه با بیماری تب‌مالت توسط دامپزشکی تهیه و تدوین شده و به تصویب استانداری رسیده که در صورت تأمین اعتبار آماده اجرای طرح است.

وی افزود: قطعا با اجرای این طرح شیوع و ابتلا به تب‌مالت در جامعه به 50 درصد کاهش می‌یابد.

رسولی با بیان اینکه استان همدان از دیرباز جزو استان‌هایی بوده که میزان مبتلایان به بیماری بروسلوز (تب‌مالت) در آن بالا بوده است، افزود: یکی از دلایل ابتلای زیاد این بیماری در این استان دام‌های کوچ‌رو است.

وی ادامه داد: طبق آخرین تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی میزان شیوع بیماری در عشایر 27 برابر شهرنشینان است که این نشان می‌دهد کوچ دام‌ها در مسئله شیوع بیماری مؤثر بوده است.

وی افزود: اولویت واکسیناسیون علیه تب‌مالت با دام‌های عشایر ‌است.

 

 

نظر شما
ادامه