کد خبر: ۱۷۷۷۶

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: بحثی که وزیر بهداشت درباره ممنوعیت استفاده از روغن پالم (روغن نخل) مطرح کرده ، به ما گزارش نشده است.
خانم نیره پیروزبخت در مصاحبه تلفنی با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت : از دو سال پیش که این موارد را پراکنده می شنیدیم ، طرحی را در پژوهشکده غذای کشاورزی پژوهشگاه استاندارد در این باره آغاز کردیم.
وی اضافه کرد: در استانداردها معمولاً‌ به جزئیاتی مانند اختلاف میان چربی ها می پردازند و در دنیا وجود چربی در بخشی از لبنیات مانند شیر و خامه مجاز است اما حد و حدود آن را قید می کنند که در نشانه گذاری ها داریم.
پیروزبخت گفت: اما اینکه پایه چربی گیاهی یا حیوانی و از کدام نوع روغن باشد به بررسی ویژه ای نیاز دارد که در بسیاری از استانداردها به آنها پرداخته نمی شود.
وی افزود: با اجرای این طرح در مرحله اول می خواستیم فرایند تشخیص اسیدهای چرب را مشخص کنیم و دستگاه های آزمایشگاهی به گونه ای بود که نمی توانست تشخیص دهد که چربی ها پایه گیاهی دارد یا حیوانی.
پیروزبخت گفت : در اجرای این طرح میزان عناصر در چربی های گیاهی مختلف مانند سویا، روغن زیتون و روغن پالم مشخص می شود و این طرح در حال اتمام است.
وی افزود: در بسیاری از کشورها از چربی گیاهی برای لبنیات استفاده می کنند اما نظام نشانه گذاری محصول را هم دارند و حتماً باید روی محصول قید کنند که در آن چربی گیاهی وجود دارد اما در ایران بحث نشانه گذاری رعایت نمی شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: روغن پالم از ارزان ترین روغن های موجود در بازار است که از کشورهای دیگر وارد می شود و در داخل تولید چندانی نداریم و وقتی این روغن از کشورهای مانند مالزی وارد می شود آنجا هم تصفیه می شود.
پیروزبخت اظهار داشت : چون در حمل آنها اطمینان وجود ندارد و در واحدهای تولیدی ما هم فرآوری می شود که این فرآوری و تصفیه دوم به ساختار چربی لطمه می زند ، تجزیه ساختاری ممکن است اتفاق افتد که مشخصات روغن را نامناسب می کند.
خانم پیروزبخت گفت: اگر از این طریق روغن پالم را در حد چربی های گیاهی استفاده کنند، مضر است و ما هم آن را قبول نداریم.
وی افزود: این موارد در استاندارد نیامده است و اگر وزیر بهداشت گفته است نمی توان با واحدهای متخلف در استفاده از روغن پالم برخورد کرد و حتماً باید استاندارد آن آورده شود این موارد در هیچ استانداردی در کشورهای دیگر هم نیامده است و در کشور ما هم اگر نیازی باشد با همکاری وزارت بهداشت نتایج این طرح را در استانداردهای خود وارد می کنیم و تشخیص روغن پالم از روغن های دیگر به طور دقیق ممکن می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که با وجود ممنوعیت استفاده از روغن پالم در لبنیات چه نهادی پاسخگوی تخلف هاست ؟
افزود: ممنوع بودن ان باید قانونی و مصوب شود که بگوییم ممنوع است، نگرانی وزارت بهداشت را قبول دارم اما باید دید روش تشخیص به چه صورت بوده است ، باید روی روش تشخیص چربی های گیاهی و حیوانی بررسی های بیشتری شود.
وی افزود: در تحقیق اخیر متوجه شدیم 25 درصد از نمونه های گرفته شده از سطح بازار حاوی چربی پالم بوده اما هنوز در مرحله تحقیق است.
پیروزبخت گفت: آمادگی داریم در استانداردها تجدیدنظر کنیم و کافی است مطلبی را که وزیر بهداشت ، نگرانی دارد و گفته که ممنوع است ، در استاندارد بیاوریم تا تصویب شود استفاده از روغن گیاهی بر پایه پالم در انواع لبنیات ، مجاز نیست و به ممنوعیت موردنظر وزارت بهداشت برسیم ، اما حتما باید در استاندارد تجدیدنظر شود.
وی گفت: این که مطرح می شود استفاده از روغن پالم ممنوع است ، باید دید منبع و اساس آن از کجاست ، اینکه روغن پالم
100درصد مضر است باید مدارک آن را ارائه کنیم و انتظار داریم وزارت بهداشت نتایج تحقیقات خود را به ما بدهد.
پیروزبخت افزود:‌ ما هم تحقیق می کنیم اما چون نتیجه تحقیقات کامل نشده است نمی توانیم آن را منتشر کنیم.
وی گفت: از دهه 70 اولین معترض استفاده از روغن پالم ، سازمان ملی استاندارد بوده است اما در وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت قبل و برخی مراجع دانشگاهی تحقیقاتی انجام دادند و گفتند اشکالی ندارد و ابهام ها را رد کردند.
پیروزبخت افزود: سه دستگاه اصلی در نظارت بر سلامت غذا شامل سازمان ملی استاندارد و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت هستند که اگر هماهنگ باشند و سلامت مردم از مزرعه تا مصرف نهایی را کنترل کنند ، به نتایج بهتری می رسیم.

 

 

نظر شما
ادامه