کد خبر: ۱۷۸۷۰

رییس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد: تولیدکنندگان محصولات لبنی مجاز به استفاده روغن پالم در شیر و ماست نیستند و بهره گیری از این روغن فقط در تولید هشت فرآورده لبنی مجاز است.

 

به گزارش ایرنا، نیره پیروز بخت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هم اکنون 300 فرآورده لنبی در کشور تولید می شود که تولیدکنندگان تنها در تولید پنیر خامه ای با چربی گیاهی، پنیر پیتزا پروسس، شیر خشک با چربی گیاهی، بستنی پروبیوتیک و بستنی مجاز به استفاده از روغن پالم هستند.

 

وی یادآور شد: از فروردین ماه سال جاری پژوهشکده غذایی و کشاورزی سازمان ملی استاندارد ایران طرح پژوهشی بررسی محتوی چربی شیر و فرآورده های لبنی پرچرب را به منظور تعیین شاخص های خلوص در استانداردهای ملی را در دستور کار خود قرار داده تا از هرگونه تقلب در تولید فرآورده لبنی به خصوص شیر جلوگیری شود.

 

وی با بیان اینکه هیچ تولیدکننده فرآورده لبنی مجاز به استفاده از روغن پالم گیاهی در شیرهای تولیدی خود نیست، گفت: با توجه به قیمت پایین روغن پالم در مقایسه با چربی های دیگر، این روغن بیشتر در دسترس برخی از تولیدکنندگان است، اما شناسایی نوع چربی و روغن گیاهی در اختلاط با چربی های شیر به این سادگی میسر نیست.

 

به گفته وی، سازمان ملی استاندارد ایران براساس نتایج آزمون چربی های گیاهی غیرمجاز در تولید فرآورده های لبنی برخورد قانونی می کند و برای نخستین بار سال گذشته یکی از تولیدکنندگان فرآورده های لبنی که به صورت غیرمجاز از روغن پالم استفاده کرده بود ضمن معرفی آن به مراجع ذیصلاح، پروانه استاندارد این تولیدکننده را باطل کرد.

 

پیروزبخت افزود: در این طرح با نمونه برداری از 124 شیر و فرآورده لبنی در بازار مصرف، تنها 20 درصد آنها دارای اسیدهای چرب ترکیب استرولی و استرول تام منطبق با چربی های شیر خالص نبود و وجود تقلب در اختلاط چربی گیاهی با چربی های شیر در آنها مشاهده شد و 80 درصد مابقی نمونه های لبنی منطبق با چربی های خالص شیر بود.

 

وی تاکید کرد: نتایج این طرح بزودی در تدوین و تجدیدنظر در استانداردهای ملی فرآورده های شیری پرچرب بکار گرفته می شود تا از تقلب در چربی های گیاهی در تولید شیر و فرآورده های لبنی جلوگیری شود.

 

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اجرای طرح طاها در کشور یادآور شد: این طرح از سالها پیش در کشور اجرا می شود اما امسال با رویکرد جدید با نمونه برداری از محصولات تولیدی در بازار توجه به کیفیت و رعایت استانداردها مورد توجه جدی قرار گرفته است.

 

پیروزبخت گفت: با توجه به نمونه برداری های انجام شده برخی از کالاها از کیفیت پایین تری برخوردار بودند، در تولید برخی از کالاها استانداردها رعایت نشده و در یکهزار و 200 کالا نیز علامت استاندارد جعل شده بود که اقدامات قانونی برای برخورد با این تولیدکنندگان در دست اقدام است.

 

وی بر وجود استانداردهای ملی در بنزین های وارداتی به کشور تاکید کرد و گفت: در دو بار نمونه برداری از بنزین های یورو چهار وارداتی، هیچ مشکلی که برخلاف استانداردهای ملی ما باشد، مشاهده نشده است.

 

به گفته پیروزبخت، بازرسان سازمان ملی استاندارد ایران حداقل هر سه ماه یکبار نازل جایگاههای پمپ بنزین را به صورت دقیق مورد بازرسی قرار می دهند و بزودی در طرحی که با همکاری وزارت نفت آغاز شده باید جایگاه های گاز سی.ان.جی نیز استانداردهای لازم را دریافت کنند.

 

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر تولید خودروهای فاقد ایربگ و کیسه هوا، افزود: هم اکنون تمام خودروهای تولیدی در کشور به جز یک مورد آن که بزودی خط تولید آن نیز متوقف می شود، با ایربگ تولید می شوند و رعایت 51 استاندارد این سازمان، یک مورد استاندارد سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و سه مورد استاندارد سازمان محیط زیست برای تولیدکنندگان خودروهای داخلی در کشور اجباری است.

 

وی تصریح کرد: استاندارد اجباری برای خودروهای داخلی بار دیگر در مرحله تجدیدنظر قرار گرفته و تاکنون پیگیری 13 ساله سازمان ملی استاندارد برای انجام آزمون جاده توسط تولیدکنندگان داخلی مورد توجه قرار نگرفته در حالی که خودروسازان باید محصولات خود را در جاده های به خصوصی آزمایش کنند.

 

پیروزبخت در پایان با اشاره به برنامه های این سازمان در روز جهانی استاندارد، گفت: 22 مهرماه هر سال بعنوان روز جهانی استاندارد تعیین شده و در این روز با برگزاری مراسمی برنامه ها و طرح های سازمان ملی استاندارد با رویکرد تحول در استانداردسازی ایران ارایه می شود، ضمن اینکه واحدهای نمونه کشوری که در تامین امنیت و سلامتی مردم نقش مهمی برعهده داشتند، در این روز معرفی خواهند شد.

 

 

برچسب ها: روغن پالم،
نظر شما
ادامه