کد خبر: ۱۷۹۳۹

 پیروزبخت/ رئیس استاندارد

پیروز بخت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در ارتباط با وضعیت کارخانجات لبنی متخلف که از روغن پالم استفاده می کنند، اظهار داشت: هجمه ای به بازار و واحدهای تولیدی آوردیم و تعداد خیلی زیادی را آزمایش کردیم، خوشبختانه خیلی مشکل مشاهده نشد.

وی با بیان اینکه در شیر مشکلی نداشتیم، گفت: در لبنیات پرچرب چند مورد را مشاهده و با آنها برخورد کردیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ضمن اشاره به اینکه این سازمان و وزارت بهداشت کارخانه های متخلف را به مراجع قضایی معرفی کرده ایم، تصریح کرد: هر زمان اسامی را به مراجع قضایی گفتیم حتماً اساسمی آنها را در رسانه‌ها هم اعلام می کنیم.

پیروزبخت با تأکید برشناسایی پنج کارخانه لبنی متخلف، ادامه داد: در شیر قبلاً هم روغن پالم نبوده است.

رئیس سازمان مالی استاندارد ضمن اشاره به اینکه بحث روغن پالم نبوده و نیست بلکه بحث چربی های گیاهی است، اظهار داشت: باید وارد این فاز شویم که استفاده از روغن پالم را در محصولات دیگر کم کنیم چراکه در لبنیات خیلی زیاد نیست.

وی با بیان اینکه الان بیشتر حجم روغن سرخ کردنی را روغن پالم تشکیل می دهد، گفت: بیشترین روغنی که بخاطر تحریم‌ها وارد کشور می شد روغن پالم است البته این روغن، روغن بدی نیست.

پیروزبخت ضمن اشاره به اینکه سرانه روغن پالم ایران از سرانه این روغن در اروپا خیلی کمتر است،‌تصریح کرد: در اروپا سرانه 12.5 کیلوگرم است و برای ما 10 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه کشورهای دیگر بیشتر از ما روغن پالم را استفاده می کنند تأکید کرد: اما یک مقدار مردم از روغن پالم ترسیده اند. ولی بعد از مشکلی که پیش آمد دولت وارد این سیاستگذاری شد که واردات این روغن را تا سال 95 به 15 درصد کاهش دهد.

وی تصریح کرد: در سال‌های 90 و 91 حدود 50 درصد روغن های وارداتی ما پالم بود ولی امسال به 30 درصد و سال 95 به 15 درصد می رسد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: مردم نگران نباشند ما با متخلف ها برخورد کرده ایم. حتی بازرسان را فرستادیم که ببینم پالم داخل کارخانه ها هست یا خیر. خوشبختانه خیلی این موضوع کنترل شده و هم ما و هم وزارت بهداشت تمام روغن های موجود را جمع آوری کردیم.

 

 

نظر شما
ادامه