کد خبر: ۱۷۹۶۵


خبرگزاری فارس: گیلان آلوده به لمپی‌اسکین نیست

دکتر سهراب عاقبتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وضعیت بیماری لمپی‌اسکین در گیلان اظهار کرد: این بیماری از ابتدای خردادماه در کشور شیوع پیدا کرد و وقوع برق‌آسا و شدت واگیری زیادی داشت.

وی با بیان این‌که این بیماری بین انسان و دام مشترک نیست، ادامه داد: بیشترین خسارت بیماری لمپی‌اسکین به دامدار است چراکه سبب کاهش تولید شیر و ... می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به این‌که در 28 خردادماه نمونه این بیماری به سازمان مرکزی ارسال شد، گفت: در هفتم تیرماه امسال نخستین مورد از بیماری لمپی‌اسکین در گیلان مشاهده شد اما استان آلوده نیست.

وی ارائه هشدارهای لازم و اطلاع‌رسانی به موقع به دامداران را در کنترل این بیماری تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: عامل بیماری لمپی‌اسکین یک نوع ویروس است که از طریق باد و یا پشه می‌تواند منتقل شود.

اختصاص 100 میلیون تومان برای سم‌پاشی مراکز آلوده بیماری لمپی‌اسکین در گیلان

عاقبتی با اشاره به سم‌پاشی مراکز شیوع بیماری مذکور یادآور شد: برای خرید سموم مورد نیاز 100 میلیون تومان اختصاص یافت و سم‌پاشی انجام شد.

وی با بیان این‌که با ورود گرما و وجود پشه بیماری‌ها زیاد می‌شود، افزود: با توجه به نزدیکی روستاهای گیلان نسبت به‌ یکدیگر، حدود 35 کانون بیماری در این استان شناسایی شد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان از واکسیناسیون 60 هزار راس دام علیه بیماری لمپی‌اسکین در این استان خبر داد و گفت: واکسیناسیون موجب خفیف شدن بیماری و ایمنی بیشتر دام در مقابل لمپی‌اسکین شده است.

وی با اشاره به این‌که حدود 500 هزار راس گاو و گوسفند در گیلان وجود دارد که در واکسیناسیون آن‌ها مدیریت شده است، خاطرنشان کرد: دام‌ها در نقاط خطرآفرین واکسن زده شدند.

عاقبتی بیشترین کانون آلودگی این بیماری را در شفت و فومن عنوان کرد و متذکر شد: این بیماری در همان تعداد 35 کانونی که شناسایی شده بود باقی ماند و اضافه نشده است.

وی ختک‌تر شدن هوا را در کاهش بیماری لمپی‌اسکین تاثیرگذار دانست و یادآور شد: از زمان شیوع این بیماری در گیلان تنها یک راس دام در لاهیجان به دلیل شدت آلودگی تلف شده است و در چهار ماه گذشته بیماری خاص دامی در استان نداشتیم.

مدیرکل دامپزشکی گیلان بیماری لمپی‌اسکین در این استان را کنترل شده ذکر کرد و متذکر شد: این بیماری خارج از مرزهای ایران وارد شده و اکنون تحت کنترل است.

وی دیگر بیماری‌های دامی در گیلان را تحت کنترل دانست و خاطرنشان کرد: خونگیری و واکسن دام‌ها به طور مرتب در حال انجام است و بیماری هاری نیز در بیشتر شهرستان‌های استان تحت کنترل قرار دارد.

 

 

نظر شما
ادامه