کد خبر: ۱۷۹۸۳

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: از ۷۵۰ هزار تن واردات روغن پالم، حدود ۵۰ هزار تن در محصولات لبنی استفاده شده، در صورتی که ۷۰۰ هزار تن دیگر در سایر بخش ها و بدون سر و صدا در سبد غذایی مردم مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش خانه ملت، عباس پاپی زاده بالگان گفت: بحثی که وزیر بهداشت و درمان درباره مضر بودن روغن پالم مطرح کرد کاملا قابل پذیرش است، چرا که این روغن، اسید اشباع بالایی داشته و به همین دلیل هم نسبت به سایر روغن ها، آسیب بیشتری را به انسان وارد می کند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: اما سوالی که در این بین مطرح می شود اینکه آیا استفاده از روغن پالم تنها در لبنیات ممنوع است؟ به هر حال باید توجه داشت که امراضی از قبیل بیماری های قلبی و عروقی با استفاده از روغن پالم تشدید شده و به دلیل آسیب رسانی های فراوان، استفاده از روغن پالم در تمام محصولات غذایی ممنوع است.

او با اشاره به اینکه نیمی از یک میلیون و پانصد هزار تن روغن وارداتی کشور، مربوط به پالم است، گفت: ۵۰ هزار تن از میزان واردات، در فراورده های لبنی مورد استفاده قرار می گیرد و باید مشخص شود که چرا تمام حساسیت ها به همین ۵۰ هزار تن است، در صورتی که ۷۰۰ هزار تن دیگر از این روغن در سایر محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

او ادامه داد: اعلام دولت برای استفاده کارخانه های لبنی از روغن پالم، آسیب های فراوانی را به این صنعت وارد و تمام حواس را به همین بخش معطوف کرد، در صورتی که ۷۰۰ هزارتن از این روغن نادیده گرفته شده و حساسیتی هم برای پیگیری آن وجود ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی ممنوع است، گفت: قطعا لبنیات هم باید بدون روغن پالم تولید شود، اما سوال اصلی اینکه چرا به سایر صنایعی که از روغن پالم استفاده می کنند تذکری داده نمی شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس گفت: مردم اکنون از روغن پالم به صورت خوراکی در منازل استفاده می کنند، در صورتی که تنها به ۵۰ هزارتن استفاده شده در لبنیات حساس هستند و باید مشخص شود که ۷۰۰ هزارتن چه شد وچرا سازمان استاندارد و غذا و دارو سکوت کرده و باید در این زمینه پاسخگو باشند.

 

 

نظر شما
ادامه