کد خبر: ۱۷۹۹۵
تعداد نظرات: ۴ نظر

در ماجراهای اخیر و صحبت های وزیر بهداشت مبنی بر استفاده از روغن پالم که ابتدا از شیرهای پرچرب شروع شد، آن چه کمتر مورد توجه قرا گرفته کاهش مصرف روزانه شیر در جامعه ایران است. محصولات تاریخ گذشته ای که روی دست فروشنده ها مانده صحت این گفته را تائید می کند.

اما این شائبه پیش از پالم هم وجود داشت؛ وجود موادی دیگر با مصارف غیر خوراکی در شیر و حالا چیزی که بدتر و بسیار خطرناک تر از روغن پالم است؛ آنتی بیوتیک ها.

«دکتر پیام محبی»، نائب رئیس جامعه دامپزشکان ایران می گوید؛ وزارت بهداشت هیچ کنترلی بر وجود آنتی بیوتیک در شیر دام ندارد. به گفته پیام محبی، زمانی که دام بیمار می شود برای درمان او از آنتی بیوتیک استفاده می شود. دامی که آنتی بیوتیک مصرف کرده تا مدت مشخصی نباید از شیر او استفاده کرد.

وی با تاکید بر این نکته که مضرات وجود آنتی بیوتیک در شیر بسیار بیشتر از موادی نظیر روغن پالم است می گوید، وجود آنتی بیوتیک در شیر می تواند مشکلات بیولوژیکی بسیاری را در جامعه به وجود بیاورد، میکروب ها مقاوم می شوند و چنین میکروبی را هیچ دارویی نمی تواند درمان کند نظیر "سل مقاوم” که در حال حاضر درمانی برای آن وجود ندارد و در نهایت به مرگ بیمار منتهی می شود.

دکتر محبی در گفتگو با پیام نو با اشاره به این نکته که سرانه مصرف لبنیات توسط مردم ایران حتی اگر روغن پالم هم در آن نباشد به طور متوسط پایین است، به مضرات و آسیب هایی که در اثر مصرف نکردن لبنیات متوجه جامعه ایران می شود اشاره می کند و می گوید؛ تاثیر بد صحبت های وزیر بهداشت نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه مشکلی هم به مشکل های قبلی اضافه کرده است. او معتقد داست که اگر یک یا چند نفر مرتکب انجام تخلفی شده اند وزیر نباید با ندانم کاری، اشتباه در نحوه مطرح کردن این مسئله و رها کردن آن به امان خدا، همه تولیدکننده های شیر و لبنایت را زیر سوال ببرد.

او با اشاره به مشکلاتی که گهگاه در حوزه لبنیات سبب ایجاد تشویش و نگرانی اذهان عمومی می شود و ارجاع ریشه این مشکلات به کارکردهای ناصحیح وزارت بهداشت، یکی از علل مهم در بروز تخلفات از سوی دامداران یا کارخانه های تولیدکننده لبنیات را تعزیری کردن نرخ این محصولات می داند و معتقد است؛ با تعزیری کردن نرخ قیمت ها غیرمستقیم به تولیدکننده ها می گوییم که هر طور می خواهند تولید کنند فقط باید مقدار مشخصی محصول داشته باشند بنابراین زمانی که فروشنده از فروش محصلاتش سود نداشته باشد به فکر بالا بردن کمیت به جای کیفیت می افتد حال چه با پالم باشد یا وایتکس(مواد سفیدکننده و ضدعفونی کننده شیمیایی) برای کم کردن بار میکروبی شیر.

به اعتقاد نائب رئیس جامعه دامپزشکان ایران با این تفاسیر به نظر می رسد داستانی که وزیر بهداشت صفحه اول آن را ورق زده است سری دراز دارد؛ جنجال و حاشیه ای که شاید پشت آن داستان های دیگری بوده اند و با این اتفاق نادیده گرفته شده اند.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
0
0
این آقا تو هر چیزی اظهار نظر میکنه
باشه تو خوبی
فقط نمیدونم چطور شده نائب رئیس جامعه دامپزشکان!!!!
کارشناس
|
-
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
0
0
اگه قبل از این که حرف بزنیم فکر کنیم بهتر نیست؟ آخه آقای دکتر عزیز چرا وقتی چیزی رو نمیدونی میای در موردش اظهار نظر میکنی؟؟؟ بررسی آنتی بیوتیک در شیر دام جزو وظایف سازمان دامپزشکی هست که چندین ساله داره انجام میشه... اگه نمیدونی برو یه سر به اطلاعیه های سازمان بزن. چه ربطی به وزارت بهداشت داره؟؟؟
ناشناس
|
-
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
0
دمای پاستوریزاسیون LTLT بر اساس از بین بردن باکتری سل است در دستگاه های HTST دما قطعا باعث از بین رفتن باکتری سل می شود از طرفی داروهای سل داروهای اختصاصی هستند و سل دامی با سل انسانی متفاوت است هیچ کدام از داروهای درمان سل صرفه اقتصادی برای مصرف در دامپزشکی ندارد که در شیر وجود داشته باشند. صاحب این ادعا بهره ای از علم دانش و اخلاق نبرده است و برای تشویش اذهان عموم و مخاطره در امنیت غذایی باید با گوینده برخورد شود
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
0
0
ضمن احترامی که برای جناب دکتر محبی قایل هستم، هر چند بخشی از مطالب ایشان هم صحیح است، اما حتی اگر همه آن هم صحیح می بود، به نظرم ما دامپزشکان هم باید یاد بگیریم که در حیطه تخصصی خودمان اظهار نظر کنیم. من شخصا به غیر از بحث مواد غذایی و حداکثر زئونوزهای منتقله از مواد غذایی، سعی می کنم در هیچ موردی صحبت نکنم. نمونه آخر آن موضوع لامپی اسکین بود، که شماره یکی از همکاران بالینی را خدمت خبرنگار محترم دادم. این مشابه است با اینکه یک پزشک متخصص چشم، مثلا در مورد یک موضوع زنان و زایمان، صحبت کند. وزیر محترم هم که خود چشم پزشک قابلی است، احتمالا، نتیجه یک گزارش یا جلسه را بدون مشورت با ریاست سازمان غذا و دارو و مدیر کل نظارت بر مواد غذایی- که از زیر مجموعه های خودشان هستند- به صورتی کاملا نسنجیده و ناپخته، در رسانه های عمومی مطرح کردند و این آتش و هیاهوی بیهوده را به پا کردند. به هر حال، به نظرم لازم است جامعه دامپزشکان با تکیه بر کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی- که از بازوهای آن است- نظرات و موضع خود را در این زمینه به صورت رسمی انتشار دهد. برای همه همکاران، از جمله آقای دکتر محبی، آرزوی موفقیت دارم.
نظر شما
ادامه