کد خبر: ۱۸۲۰۴

رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران از تدوین تعرفه‌های جدید خدمات دامپزشکی و احتمال ابلاغ آن حداکثر تا سه هفته دیگر خبرداد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران و به نقل از خبرگزاری ایسکا نیوز، دکتر محمد رضا صفری در نشستی خبری که در محل سازمان نظام دامپزشکی برگزار شد گفت: اصلاح تعرفه خدمات دامپزشکی در حوزه‌های مختلف درمان و آزمایشگاهی بر اساس واقعیت‌های جامعه انجام و به دفتر وزیر جهاد کشاورزی ارسال شده‌است.

وی از برگزاری جلسه مشترک در وزارت جهاد کشاورزی برای تصویب و نهایی شدن تعرفه‌های جدید دامپزشکی در بعد از ظهر امروز خبرداد.

رییس سازمان نظام دامپزشکی درباره بالا بودن تعرفه‌های ویزیت حیوانات خانگی (دام کوچک) نسبت به دام بزرگ و کاهش تمایل دامپزشکان برای حضور در دامداری‌ها، گفت: بالا بودن تعرفه ویزیت حیوانات خانگی بر اساس تعامل دو سویه بین خدمات‌ دهنده و خدمات گیرنده، شکل گرفته است.

وی موضوع دلسردی دامپزشکان فعال در عرصه دام بزرگ به دلیل پایین بودن تعرفه ویزیت دام و طیور را رد کرد و افزود: در قطب‌های دامپروری، دامپزشکان کمتر علاقمند به فعالیت در بخش حیوانات خانگی هستند.

صفری درباره اقدامات سازمان نظام دامپزشکی برای ساماندهی مراکز نگهداری سگ و گربه(پت شاپ‌ها) و نظارت بر عملکرد آنها، با تاکید بر اینکه وظیفه دامپزشکی حفظ سلامت حیوانات است،اضافه کرد: از آنجا که بخشی از مسئولیت نظارت بر این اماکن به عهده بخش‌های دیگری در بدنه وزارت جهاد کشاورزی است، تلاش می‌کنیم کمیته مشترکی از تمام متولیان امر تشکیل شود تا سازماندهی مناسب در این رابطه انجام شود.

وی در پاسخ به سئوالی درباره استقلال شغلی ناظران بهداشتی به خصوص در کشتارگاه‌ها به دلیل اهمیت فعالیت این گروه شغلی در جلوگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، گفت: آیین نامه اجرایی ماده ۱۹ می‌خواهد رابطه مالی بین کارفرما و ناظر فنی قطع شود.

صفری با اشاره به اینکه ناظران بهداشتی علاوه بر تشخیص صحیح بیماری باید درباره ادامه فعالیت یک واحد صنفی قضاوت هم کنند، تاکید کرد: نمی‌شود از کارفرما پول گرفت و درست قضاوت کرد.

وی اضافه کرد: آیین نامه ماده ۱۹ در سال ۸۸ تدوین و اصلاحاتی روی آن انجام شد. آخرین مرحله اصلاحات دو ماه پیش بود. در حال حاضر پیشنهادات نظام دامپزشکی به سازمان دامپزشکی برای تصمیم نهایی ارسال شده‌است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی افزود: به‌زودی جلسه‌ای با رییس سازمان دامپزشکی خواهیم داشت تا این آیین‌نامه اجرایی شود.

وی پیشنهاد داد: برای حل مشکل پرداخت حقوق ناظران فنی کشتارگاه‌ها، منابع حداقلی از اعتبارات نظام جامع سلامت در اختیار نظام دامپزشکی قرار گیرد تا با این منابع، ناظران برای همیشه مستقل شوند.

صفری گفت: در سایر کشورها دامپزشکان علاوه بر اینکه مسئول سلامت مواد غذایی هستند، پلیس قضایی هم به حساب می‌آیند و در مواقع لزوم راسا وارد عمل می‌شوند.

وی با اشاره به ظرفیت پذیرش بالای دانشجو در رشته دامپزشکی در دانشگاه‌های سراسر کشور بر ساماندهی جدی در این حوزه تاکید کرد.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی همچنین از برگزاری جلسات مشترک با مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری برای بحث و تبادل نظر در این باره، در آینده‌ای خبرداد.

 

وی در پاسخ به سئوالی درباره استفاده از روغن پالم در شیر خام، تاکید کرد: امکان افزودن این ماده به شیر خام وجود ندارد.

صفری گفت: ۴۰ درصد روغن استفاده شده در سراسر جهان پالم بوده و این روغن اسید چرب با زنجیره بلند است. مشابه این روغن را در سایر مواد غذایی مثل بادام زمینی هم می‌توان یافت. البته روغن پالم اثرات نامطلوبی روی بیماران قلبی دارد. بنابراین با رژیم غذایی مناسب می‌توان جلوی اثرات سوء آن را گرفت.

وی با اشاره به اینکه اعلام موضوع وجود پالم در شیر اثرات روانی بدی روی جامعه داشت، تاکید کرد: باید نهادی مثل شورای سیاست‌گذاری بهداشت عمومی دامپزشکی در ایران ایجاد شود. این نهاد هماهنگ‌کننده اجزای مختلف بهداشتی جامعه است و به این ترتیب جلوی اظهار نظرها، بدون در نظر گرفتن جوانب امر گرفته خواهد شد.

رییس سازمان نظام دامپزشکی افزود: رسانه‌ها باید تلاش کنند تا اعتماد عمومی نسبت به صنعت شیر کشور احیا شود. زیرا شیر یک ماده حیاتی است و موضوع مطرح شده درباره پالم، توسط نهادهای مسئول بررسی شده و واحدهای متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.او ادامه داد: با آزمایشاتی که در کشور انجام شد مخاطره‌ای در ارتباط با مواد دارویی در شیر وجود نداشته و به مردم اطمینان می‌دهیم شیر فرآوری شده را با اطمینان خریداری و مصرف کنند.

وی نظارت بر هر گونه افزودنی در صنایع لبنی را جزء وظایف وزارت بهداشت اعلام کرد.

صفری با اشاره به وجود بیش از ۳۱ هزار عضو در سازمان نظام دامپزشکی از تلاش برای ایجاد گروه‌های همفکری با تمام مخاطبان این رشته خبرداد.

وی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم گروه‌های همفکری با حضور اصناف تخصصی مختلف مثل نظام دامپزشکی، نظام مهندسی کشاورزی؛ تعاونی‌های دامداران و مرغداران تشکیل شود تا در این گروه‌ها درباره مسایل مختلف به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

صفری در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت اشتغال تکنسین‌های دامپزشکی گفت: حدود ۶۰ درصد اعضای سازمان نظام دامپزشکی از سایر رده‌های این رشته هستند. در نتیجه باید توجه ویژه‌ای به این گروه شود.

وی افزود: با تشکیل شرکت‌های واکسیناسیون یا ارایه خدمات دامپزشکی به خوبی می‌توان از تکنسین‌ها و سایر رده‌های دامپزشکی استفاده کرد زیرا طبق قانون تکنسین‌ها باید زیر نظر کارشناس مرتبط فعالیت کنند.

 

 

نظر شما
ادامه