کد خبر: ۱۸۲۱۲

رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: به منظور تولید فرآورده‌های غذایی سالم باید بخشی از بودجه سالانه نظام سلامت کشور به مسئولان فنی کشتارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی مواد غذایی اختصاص یابد تا رابطه مالی بین مسئولان فنی و کارفرمایان قطع شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران به نقل از خبرگزاری ایرانا، دکتر محمدرضا صفری روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته دولت در محل این سازمان درباره استقلال مالی ناظرین بهداشتی و مسئولان فنی کشتارگاه‌‍‌ها و کارخانه های صنایع غذایی، افزود: بنابراین می توان در بودجه سالانه کشور بخشی را به عنوان حقوق مسئولان فنی کارخانه‌های تولیدی مواد غذایی در نظر گرفت. همچنین باید شرایطی را فراهم کرد تا مسئولان فنی کشتارگاه‌ها حقوق خود را از کشتارگاه نگیرند و برای این کار لازم است تا این مقوله به عنوان یکی از مسائل نظام سلامت مطرح شود.

وی اظهار داشت: مسئولان فنی ناظرین بهداشتی سلامت غذا در واحدهای تولیدی هستند که باید برای تشخیص صحیح و قضاوت استقلال مالی داشته و به هیچ وجه حقوق بگیر کارفرمایان خود نباشند.

به گفته وی، براساس آئین نامه اجرایی ماده ۱۹، در صدد قطع رابطه مالی بین مسئولان فنی و کارفرمایان هستیم.

وی تصریح کرد: آخرین مرحله تدوین آئین نامه ماده ۱۹ به پایان رسیده و از سال ۸۸ تا به حال چندین بار ویرایش شده است و پیشنهاد نظام دامپزشکی برای حمایت از مسئولان فنی واحدهای تولیدی به سازمان دامپزشکی ارائه شده و بزودی در جلسه مشترک روسای این دو سازمان روی این مسئله تصمیم گیری خواهد شد تا در کنار حفظ استقلال نظر مسئولان فنی حقوق صنفی آنها حفظ شود و این افراد با خیالی آسوده به فعالیت خود در واحدهای تولید مواد غذایی بپردازند.

وی با بیان اینکه تضمین سلامت مواد غذایی از مؤلفه های بسیار جدی نظام سلامت است، افزود: اجرای نظام سلامت طرحی موفق بوده و باید بدانیم که سلامت اجزا مختلفی دارد و پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان و تضمین کننده سلامت انسان است.

صفری اضافه کرد: بنابراین برای حل این مشکل باید منابع حداقلی از اعتبارات نظام جامع سلامت به طور مستقل به این بخش اختصاص یابد بطوری که مسئولان فنی دیگر رابطه مالی با کارفرمای خود نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام دامپزشکی خواهان ایفای نقش در تدوین برنامه ششم توسعه و قانون برنامه بودجه سال ۹۴ است، افزود: اخیرا مکاتباتی با وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه انجام داده ایم و در آن خواهان ایفای نقش در تجارت بین الملل به عنوان تأیید و تضمین سلامت شده‌ایم.

وی با اشاره به نودمین سالگرد تأسیس دامپزشکی نوین در ایران، افزود: تاریخ دامپزشکی به اقتصاد کشاورزی گره خورده و اقتصاد کشاورزی، اقتصاد دامپروری و حرفه دامپزشکی کاملا به یکدیگر مرتبط است.

صفری با بیان اینکه توسعه کشور به همکاری و تعامل مردم، تشکل های مردم نهاد و دولت وابسته است، گفت: در جوامع ایده ال تشکل های مردم نهاد بیش از دولت نقش دارند.

وی تصریح کرد: فعال بودن نهاد VPH به عنوان مدیریت بهداشت در دامپزشکی و توسعه بهداشت عمومی کشورهای توسعه یافته نقش بسزایی دارد، بنابراین ما در ایران به تشکیل نهادی مثل VPH و یا شورای سیاستگذاری بهداشت عمومی دامپزشکی نیاز داریم.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی با بیان اینکه مجموعه عضو خانواده نظام دامپزشکی بالغ بر ۳۱ هزار نفر است، گفت: این خانواده شامل دامپزشک، کارشناس ارشد و تکنسین عضو نظام دامپزشکی است که تمام مدت دامپزشکان و کارشناسان دامپزشکی همواره با بیماری‌‍‌های بین انسان و دام مواجه هستند.

وی تاکید کرد: هم اکنون توجه به امور صنفی، امنیت شغلی و اصلاح امور دامپزشکی برای نظام دامپزشکی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همان نسبت سلامت مصرف کنندگان و حمایت از تولیدکنندگان نیز قابل اهمیت است که به همین دلیل به سمت ایجاد منافع مشترک پیش می رویم.

صفری گفت: در مرحله نخست به دنبال تأسیس گروه همفکری تشکل های حوزه کشاورزی و اصناف تخصصی مثل نظام دامپزشکی و نظام مهندسی کشاورزی، تعاونی مرغداران در این سازمان هستیم تا بخشی از مشکلات بخش کشاورزی مرتفع شود.

وی نظام دامپزشکی را سازمان جوانی دانست و اظهار داشت: ۳ قانون جدید از جمله قانون جامع دامپروری وظایفی را برعهده سازمان نظام دامپزشکی گذاشته که طبق این قانون صدور پرونده های بهداشتی دامپزشکی در حوزه دامپروری، مرغداری و غیره اعم از موافقت اصولی تا پروانه بهره برداری به سازمان نظام دامپزشکی سپرده شده است.

وی گفت: همچنین قانون ارتقا بهره وری کشاورزی که مصوب مجلس است، نقش مؤثری برای نظام دامپزشکی و دامپروری دیده و ظرفیت مهمی را برای ساماندهی امور بهداشتی، فنی و نظارت بر حوزه تولید دامپروری ایجاد کرده و این قوانین وظایف عمده ای را بر دوش این سازمان نهاده است.

صفری بر کمبود نیروی انسانی در سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد و گفت: از مجموع ۳۱ هزار و ۲۵۲ عضو ثبت شده در سازمان نظام دامپزشکی حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ عضو دکترای عمومی و تخصصی و ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر کاردان دامپزشکی و ۱۵۰۰ نفر تکنسین و ۱۵۰ نفر هم کمک تکنسین هستند، بنابراین باید توجه ویژه به این گروه شود.

وی گفت: طی هفته گذشته در حوزه کمیته تدوین قوانین و مقررات در حال بازنگری تشکیلات نظام دامپزشکی استان ها هستیم و به طور حتم در انتخابات جدید نقش سایر رده ها پررنگ تر می شود و از تکنسین ها در مشاغل مختلف دامپزشکی استفاده خواهیم کرد.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی افزود: با تأسیس شرکت های خدمات دامپزشکی بخشی از تکنسین ها و کاردان های دامپزشکی می توانند مشغول کار شوند که این تاثیر بسزایی در روند فعالیت های سازمان دامپزشکی کشور خواهد داشت.

صفری درخصوص دغدغه مردم در مصرف شیرخام به دلیل امکان وجود استفاده روغن پالم نیز گفت: به طور طبیعی شیر گاو دارای ۳ تا ۳.۵ درصد چربی حیوانی است و به هیچ عنوان امکان استفاده روغن پالم در شیر خام وجود ندارد در ضمن اطمینان داد دامداران کشور در تولید شیرخام مقید به قوانین هستند و تخلف نمی کنند.

وی ادامه داد: بنابراین مردم نگرانی از بابت مصرف شیرخام کشور نداشته باشند.

وی گفت: با وجود اینکه خروجی فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی دانشگاه ها زیاد است اما همچنان سازمان دامپزشکی کشور از کمبود نیروی انسانی متخصص رنج می برد.

وی اضافه کرد: معتقدیم ورودی دانشگاه ها باید مبتنی بر نیاز شغلی جامعه باشد، نه اینکه سالانه بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان رشته های دامپزشکی بیکار باشند.

 

 

نظر شما
ادامه